5comver0007

 09122039437       09224055895         02188331528

نکته بسیار مهم: به دلیل مشکل کوچک بوجود آمده در تولید کمپوست ساز بوکاشی، تا اول خرداد 1403 سفارش این نوع سطل را متوقف ساخته ایم. ضمن پوزش از علاقمندان به خرید این مژده را می دهیم که در جهت جبران خسارت، قیمت ها تا پایان خرداد ثابت خواهند ماند.

 

HUOS TOTAL

RUMI4

چرا مشکل داریم؟ چگونه مشکل را حل کنیم؟

 

 

hame1

 

hame2

 

hame3

یک تیر و پنج نشان! 

5reas 6

 

 کمپوست خانگی!

5reas 7

 

تاریخچه بوکاشی

قسمت اول

قسمت دوم

الحاقیه خاک

بوکاشی تخمیر شده به سطح مناسب خاک اضافه می شود. رویکردی که معمولاً توسط تأمین‌کنندگان بوکاشی خانگی توصیه می‌شود، " حفر ترانشه در امتداد خطوط در خاک باغ، اضافه کردن زباله‌ها و پوشاندن روی آن" است.

در عمل، یافتن منظم مکان‌های مناسب برای ترانشه‌هایی که بعداً زیر گیاهان قرار می‌گیرند، در یک طرح مشخص دشوار است. برای رفع این مشکل، "کارخانه خاک" یک جایگزین است. این یک منطقه محدود خاک است که در آن در طول زمان، چندین بار ماده تخمیر شده بوکاشی با خاک مخلوط می شود. خاک افزوده شده به آن می تواند گرفته شده و در جای دیگر مصرف شود. ممکن است در هر سایزی باشد. ممکن است مکانی دایمی بوده و یا در چرخش باشد. ممکن است محصور، سیمی یا پوشیده شده باشد تا از ورود حیوانات سطحی جلوگیری شود. خاک مصرف شده یا کمپوست و اصلاحات ارگانیک مانند بیوچار و همچنین مواد تخمیر نشده ممکن است اضافه شود که در این صورت مرز بین بوکاشی و کمپوست محو می شود.

یک گزینه پیشنهادی این است که با مایع، ماده تخمیر شده( و بالقوه رقیق شونده) را همگن کنیم و با آن سطح خاک را پوشش دهیم. این رویکرد برای همگن سازی نیاز به انرژی دارد، اما به طور منطقی بر اساس ویژگی های ذکر شده در بالا، باید چندین مزیت را به همراه داشته باشد: ماده تخمیری کلا اکسید می شود، به استثنای آنچه در اثر عملکرد کرم ها ایجاد می شود لایه ها دچار دست خوردگی عمقی نمی شوند، برای حیوانات حفار استفاده کمی دارد، در حوزه های بزرگ قابلیت کاربرد دارد و اگر بطور مکرر انجام شود می تواند اکوسیستم گسترده تر خاک را مانا نماید.

تاریخچه

باور داریم که ریشه های نخستین بوکاشی از کره قدیم نشات گرفته است. این شکل سنتی تخمیر مستقیم زائدات در دل خاک به عملکرد باکتری های بومی و دفن دقیق در یک محیط بی هوازی بستگی دارد. یک روش باغبانی مدرن به نام کشاورزی طبیعی کره‌ای شامل تخمیر توسط میکروارگانیسم‌های بومی (IM یا IMO) است که به صورت محلی برداشت می‌شوند، اما عناصر متعدد دیگری نیز دارد. یک روش بوکاشی ژاپنی تجاری در سال 1982 تحت نام تجاری "EM" ( مخفف میکروارگانیزم های موثر) ارائه شد. EM بوکاشی را در سراسر دنیا معروف کرد و به ویژه در استفاده های خانگی! امروزه 120 کشور در سراسر دنیا از بوکاشی استفاده می کنند.

در حالی که هیچ کس مناقشه نکرده است که EM تخمیر همولاکتیک را شروع می کند و در نتیجه اصلاح خاک ایجاد می کند، سایر ادعاها به شدت مورد اعتراض قرار گرفته اند. بحث تا حدودی به کاربردهای دیگر مربوط می شود، مانند تلقیح مستقیم خاک با EM و تغذیه مستقیم EM به حیوانات، و تا حدی به این که آیا اثرات اصلاح خاک صرفاً به دلیل انرژی و ارزش مواد مغذی مواد تخمیر شده به جای میکروارگانیسم های خاص است. مسلماً، تمرکز شدید EM بر میکروارگانیسم‌ها، توجه علمی را هم از فرآیند بوکاشی به عنوان یک کل و هم از نقش‌های خاص اسید لاکتیک، لاکتات و زندگی خاک بالاتر از سطح باکتری در آن منحرف کرده است.

دیگر گزینه ها

برخی از ارگانیسم‌ها در EM، به‌ویژه باکتری‌های فتوسنتزی و مخمر، منطقاً زائد به نظر می‌رسند، زیرا ابتدا توسط محیط تاریک و بی‌هوازی تخمیر همولاکتیک سرکوب می‌شوند، سپس توسط اسید لاکتیک آن کشته می‌شوند. در نتیجه، پژوهشگران و متخصصین به دنبال کاهش هزینه ها و گسترش مقیاس عملیات بوده اند. موفقیت بصورت زیر گزارش شده است:

برداشت میکروارگانیزم های خالص و تست برای تخمیر لاکتوز
لاکتو باسیل تنها و بدون دیگر میکروارگانیزم های موثر. منابع مفید عبارتند از آب پنیر اسیدی حاصل از ماست و آب کلم ترش.
بسترهای جایگزین برای تلقیح، مانند کاغذ روزنامه
ظروف تخمیر هوابند خانگی
مقیاس بزرگتر از خانه؛ برای مثال یک گروه از کشاورزان کوچک
اضافه نکردن میکروب های روده ای بطور کلی؛ همانند روش کره ای اولیه. مخلوط منتج بدترین بو را خواهد داد، زیرا اسید استیک، اسید پروپیونیک و اسید بوتیریک می توانند در عوض اسید لاکتیک تشکیل شوند( تخمیر اسیدی مخلوط را ببینید)، اما به عنوان الحاقیه خاک عملکرد معادل دارد.

استفاده ها

استفاده اساسی از بوکاشی همان است که در بالا گفتیم؛ یعنی زائدات آلی ارزشمند بازیافت شده و تبدیل به افزودنی یا الحاقیه خاک می شوند.

در اروپا، مواد غذایی و آشامیدنی که جهت مصرف به عنوان خوراک دام فرستاده می‌شود، از نظر قانونی ضایعات محسوب نمی‌شود، زیرا به عنوان «توزیع مجدد» در نظر گرفته می‌شود. این ممکن است در مورد بوکاشی ساخته شده از غذا صدق کند، زیرا وارد شبکه غذایی خاک می شود و علاوه بر این، ذاتاً عاری از میکروب های بیماری زا است.

یک اثر جانبی انحراف زائدات آلی به شبکه غذایی خاک انحراف آن از جریانات مدیریت زائدات محلی و هزینه های مرتبط با جمع آوری و دفع است. برای تشویق این امر، به عنوان مثال، اکثر مقامات محلی بریتانیا به کیت های استارتر بوکاشی خانگی وفق یک چارچوب ملی کمپوست خانگی یارانه می دهند.

اثر جانبی دیگر افزایش محتویات کربن آلی الحاقیه خاک است. برخی از یک منبع کربن نسبتاً طولانی مدت استفاده می برند؛ تا جایی که اکوسیستم خاک باعث ایجاد هوموس می شود. در برخی دیگر موقتی است؛ تا زمانی که اکوسیستم غنی تر با اقداماتی مانند کاشت دائمی، کشت بدون خاک و مالچ ارگانیک حفظ شود. یک مثال از این رویه ها در فرانسه دیده می شود. بنابراین بوکاشی می‌تواند کاربردهای بالقوه‌ای برای توانمند ساختن جوامع برای سرعت بخشیدن به تبدیل زمین از شیمیایی به ارگانیک باغبانی و کشاورزی، احیای خاک تخریب‌شده، و توسعه باغبانی شهری و حومه شهری نزدیک به منابع ورودی داشته باشد.

ماهیت ضد بیماری زایی بوکاشی برای بهداشت، به ویژه برای تصفیه فاضلاب اعمال می شود. تجهیزات و منابع تصفیه فضولات حیوانات خانگی بطور تجاری فروخته می شوند، اما همیشه نمی توانند بر مخاطرات بهداشتی غالب شوند. تصفیه مدفوع انسانی به الحاقیه خاک بطور گسترده مطالعه شده است و بطور قابل ملاحظه با استفاده از بیوچار( یک بهبود دهنده خاک به روش صحیح) تا بوها را حذف کند و مواد مغذی را نگهدارد. عدم مقبولیت اجتماعی یک مانع بزرگ است، اما بازارهای خاص مانند سرویس های بهداشتی کمک های اضطراری، رویدادهای فضای باز و مکان های کاری موقت ممکن است این فناوری را به یک نوآوری مانع شکن تبدیل کنند.