5comver0007

 09122039437     09224055895     02188331528     09190288290  

مژده! مژده: بزودی سطل کمپوست ساز بوکاشی در شکل و اندازه های دیگر هم عرضه خواهد شد. علاقمندان به استفاده از این شکل و سایزها لطفا منتظر بمانند!

 

HUOS TOTAL

RUMI4

چطور خاک سالم درست کنیم؟

هر باغدار و باغبانی باید تلاش کند تا در باغ خود خاک خوب ایجاد کند. این به معنای واقعی و مجازی پایه و اساس یک باغ سالم است. فهم اینکه خاک چطور کار می کند باغبانی و باغداری شما را راحت می کند و به گونه اعجاب انگیزی موجبات تغییر مثبت در سلامت خاک می گردد.


ما باغبان ها در مورد ساختار خوب خاک وسواس داریم. ما در باره آن حرف می زنیم، در باره آن می خوانیم، در باره آن شکایت می کنیم و روی آن کار می کنیم. ما به خاک اضافه می کنیم، در دل آن حفاری می کنیم، خاک را تست می کنیم و در خاک گیاه می کاریم. هنگامی که از باغبان ها پرسیده می شود بیشتر دوست دارند برای کریسمس چه چیزی دریافت کنند، بسیاری از آن ها می گویند: "مقدارزیادی کود حیوانی" (به شدت باعث ناامیدی خانواده و دوستان ما می شود که ترجیح می دهیم فقط جوراب بخواهند). اما آنچه بیش از هر چیز دیگری حکم جایزه را دارد ایجاد ساختار خوب خاک است. گیاه در خاک لومی ترد زیبا آسان کاشته می شود و در این خاک وجین کردن هم آسان است. این یک رویا است.

خاک خوب و کمپوست

ساختار خوب خاک چیست؟
ساختار خوب خاک برای ما باغبان ها تردی، نرمی، تیرگی رنگ است. این خاک باعث ایجاد حس شگفت انگیزی در میان انگشتان می شود. ما می توانیم به آن شکل داده و دوباره آن را به حالت اول در بیاوریم. لجنی یا خشک نیست. این تقریباً همان قوامی است که هنگام درست کردن یک تاپینگ کرامبل زیبا به دنبال آن هستید!

ولی برای گیاهان، ساختار خوب خاک می تواند چیز دیگری باشد. خاک باید پایدار و دارای قابلیت زهکشی و هوادهی خوب بوده و توانایی نگهداری مقدار زیادی آب را دارا باشد. خاک سالم متخلخل است؛ درست مانند یک اسفنج، با حفره های هوای فراوان و مصالح ریز دانه برای نگه داشتن آب. نه گودالی است و نه لایه های فشرده دارد. اینها در مکانهایی که ماشین آلات مرتباً روی آنها حرکت کرده اند رایج است. لایه های متراکم همچنین در مواقعی بوجود می آیند که ما مرتبا حفاری را در یک عمق مثلا 30 سانتی انجام دهیم. ما به طور ناخواسته لایه های فشرده سازی را درست در زیر این عمق ایجاد می کنیم. اینها مشکل ساز هستند زیرا می توانند آب را در بالای خود به دام بیندازند و استخرهای زیر آب ایجاد کنند که پاتوژن ها را تولید می کنند و ریشه گیاهان شما را خفه می کنند.

ارگانیزم های خاک ساختار خوبی ایجاد می کنند، زیرا آن ها از میان لایه های خاک حرکت می کنند. آن ها از گیاهان زنده کربوهیدرات، از برگ ها مواد آلی مرده و از دل خاک جلبکی که در آن زندگی می کند می گیرند. علاقه آن ها این است که محیط زیست اطراف خود را حفظ کنند. بنابراین، درست مانند زنبورها که کندو می سازند و گورکن ها که مجموعه می سازند، موجودات خاک نیز ساختار خاک را می سازند.

چرا ساختار خوب خاک مهم است؟
ساختار خاکی که توسط ارگانیسم های موجود در خاک ایجاد می شود، یک اکوسیستم بسیار انعطاف پذیر و خود نگهدار است. ارگانیزم های خاک یک ساختار خاک ایجاد می کنند که محیطی عالی برای خودشان و ریشه های گیاهان است. شما می توانید به این فکر کنید که گویی ارگانیسم های خاک در حال پرورش گیاهان بالای خود هستند. گیاهان در ازای دریافت مواد مغذی، بسته های کمی از کربوهیدرات ها را برای زندگی در خاک اهدا می کنند. این ارتباط دو طرفه به ارگانیسم های خاک و گیاهان اجازه رشد و نمو می دهد.

در قبال کربوهیدرات هایی که گیاهان در اثر فتوسنتز تولید می کنند، خاک زنده شرایط محیطی رشد گیاه را فراهم می آورد. با تجمع ذرات خاک، آنها می توانند اطمینان حاصل کنند که خاک می تواند آب را نگه دارد و مانداب تشکیل نمی شود. این به گیاهان کمک می کند که در حد امکان اکسیژن و آب را توسط ریشه ها دریافت نمایند. خاک زنده همچنین مواد مغذی را برای گیاهان آزاد می کند و منبع آن است.

بعضی از ارگانیزم های خاک به مبارزه با آفات کمک می کنند که ممکن است در جستجوی ریشه های خاک باشند و یا پاتوژن ها را انتقال دهند. برخی حتی تا آنجا پیش می روند که یک سد محافظ در اطراف ریشه های گیاه ایجاد می کنند. زهکشی خوب خاک، همچنین، می تواند از پاتوژن هایی حفاظت کند که در شرایط بی هوازی، همانند مرداب، نشو و نما می کنند. ساختار خوب خاک با ایجاد ذراتی که با هم باند می شوند، خاک را کمتر مستعد تراکم یا فرسایش می سازد.
قسمت دوم