5comver0007

 09122039437     09224055895     02188331528     09190288290  

مژده! مژده: بزودی سطل کمپوست ساز بوکاشی در شکل و اندازه های دیگر هم عرضه خواهد شد. علاقمندان به استفاده از این شکل و سایزها لطفا منتظر بمانند!

 

HUOS TOTAL

RUMI4

چه چیز کمپوست را خوب می کند؟

قسمت اول

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال نمایید.

بذرها

علف هرز اویار سلام

COMGOOD4

اصلا ایده خوبی نیست که علف هرزها را به توده کمپوست خود اضافه نمایید؛ الا اینکه آن به قدر کافی داغ باشد تا بذرها را تخریب کند. اویار سلام یک مشکل عمومی کمپوست است و وقتی کمپوست کودی در خاک حفر شده و یا توزیع می گردد، می تواند در اطراف باغ پخش گردد.

من شخصا در عوض حذف اویار سلام ها، آن ها را با هرس های چمن، هر وقت چمن زنی می کنم، می پوشانم. اویار سلامی که برای تکثیر نیاز به نور خورشید دارد از بین می رود. این برای من روش کنترلی موثری بوده است، چون من وقت برای کندن آن ها و انداختنشان به داخل سطل زباله یا توده کمپوست ندارم.

بعضی از افراد در عوض جدا کردن بذر از زائدات غذایی برای توده کمپوست، آن را در سطل زباله مجموعه شان می ریزند. این کار خیلی زیادی برای من است. من راحت تر می بینم که نهال های ناخواسته از قبیل کدو تنبل را به مجرد اینکه در باغ جوانه می زنند حذف کنم. البته، اگر باغ شما را تصرف کنند دیگر برایتان مهم نیست.

این اتفاق برای من افتاد و در نتیجه نهایی، اگرچه چند کدو تنبل دوست‌داشتنی را بیرون آوردم، گیاهان دیگر را خفه کرد و عملاً آنها را از بین برد. و وقتی داشتم کل گیاه را جدا می‌کردم، وقتی کدو تنبل را بریدم، به‌ طور تصادفی بعضی از گیاهان را کشتم، زیرا آنها به هم پیچیده بودند.

ولی این یک راه فوق العاده برای رشد چیزها است؛ بی آنکه مجبور باشیم بذرها را بخریم. این دقیقا همان چیزی است که شما در هنگام کمپوست سازی باید از آن آگاه باشید.

ولی آیا همه این چیزها کمپوست خوب می سازند؟

COMGOOD5

کمپوست کامل
خب! همه این ها بستگی به دسترسی به مواد مغذی در کمپوست در انتهای فرآیند کمپوست سازی دارد. متاسفانه، شما نمی‌توانید دقیقاً بدون آزمایش‌های گران قیمت بدانید چه مواد مغذی در دسترس هستند و سپس باید بدانید که چه آزمایش‌هایی را بخواهید تا بدانید چه چیزی در آن توده خاص از کمپوست مفید است.

در بالای این ها، مواد مغذی نشان داده شده در آزمایش ممکن است واقعا برای استفاده گیاهان در دسترس نباشند. آن ها ممکن است دارای اتصال شیمیایی باشند و در دسترس گیاه قرار نگیرند. پی اچ هم باید در محدوده درست باشد تا گیاهان به مواد مغذی دسترسی پیدا کنند. پی اچ احتمالا مهمترین فاکتوری است که بدون نیاز به آزمایشات گران قیمت خاک می تواند در خانه باغ شما تست شود.

برای اهداف کشاورزی، باید خاک و کمپوست را تست کنید تا فقدان های خاک را پیدا کنید و بتوانید یک محصول ویژه را رشد دهید.

ولی کمپوست یکی از مهمترین چیزهایی است که به خاک اضافه می کنید؛ زیرا مواد مغذی را راحت تر ذخیره کرده و رها می سازد، آب را بهتر نگهداری می کند، کشاورزی، ساختار و شبکه خاک را بهبود می بخشد. کمپوست باید هر باغدار و باغبان است.

برای درست کردن کمپوست بهتر چه اضافه کنم؟

COMGOOD6

خاک اره
اگر واقعا می خواهید مشکلات و هزینه ها را به جان بخرید و کمپوست کامل درست کنید( بسیار مشکل است)، در جهت افزودن مواد زیر علاوه بر ترکیب معمول کمپوست مشتمل بر هرس های چمن، شاخه های مالچ شده کوچک، برگ های ریز ریز شده، بعضی از زائدات سبزی، دیگر زائدات باغی و ... اقدام نمایید:

مواد اضافی برای درست کردن کمپوست خوب
خاک با محتوای رسی: برای نگهداری مواد مغذی و کاهش افت مواد مغذی
گچ: برای افزودن گوگرد ضروری برای فعال کردن مواد مغذی روی ذرات خاک
غبار سنگ: می تواند تا 5 درصد اضافه شود
فسفات سنگ: برای فسفر؛ تا 5 درصد
آهک: یک پخش مگر اینکه پی اچ خیلی پایین باشد
خاکستر چوب: نه خیلی زیاد، چون پی اچ را خیلی بالا می برد.
چای کرمی، چای کامفری، چای گزنه
خاک اره، یونجه استفاده شده و نی
کاغذ، مقوا، ساقه ذرت
کود، خون و استخوان
هرچیز رایگان حاصل از باغ

اساسا، هر چیزی که قابل تجزیه زیستی است؛ مادامی که شما نسبت کربن به ازت مناسب، تعادل آب، هوادهی و پی اچ صحیح را رعایت می نمایید.

شما می توانید محصولات گوشتی را در کمپوست قرار دهید، مادامی که در عمق کافی قرار گیرند و جلب کننده آفات و جونده ها نباشند. البته این می تواند مخاطره آمیز باشد.

من شخصا متوجه شده ام که گذاشتن کمپوت(compot ) در توده کمپوست امکان دفع تقریبا تمام زائدات آشپزی را می دهد( به ویژه محصولات گوشتی) و این فوق العاده راحت است. به این ترتیب می توانید گوشت، لبنیات، تخم مرغ و هر چیز قابل تجزیه زیستی را در داخل کمپوت خود در پشته خود قرار دهید. مگس های کارگر این زایدات غیر دوست داشتنی غیر کرمی را تجزیه کرده و به مخلوط کمپوست شیرابه اضافه می کنند. این کل محتویات مغذی کمپوست شما را بهبود می بخشد. کرم ها در بیرون کمپوست تجمع می یابند و همه شیرابه و زائدات دوست داشتنی کرمی را تجزیه می کنند، زیرا برای کرم ها در دسترس است و لذا مخلوط مغذی کمپوست شما را بهبود می بخشد. یا اگر نتوانید یک توده کمپوست را تحمل کنید، عموما گفته می شود که کار سختی است، می توانید به سادگی یک کمی کمپوست را در اطراف باغ بکارید!

قسمت سوم