5comver0007

 09122039437       09224055895         02188331528

نکته بسیار مهم: به دلیل مشکل کوچک بوجود آمده در تولید کمپوست ساز بوکاشی، تا اول خرداد 1403 سفارش این نوع سطل را متوقف ساخته ایم. ضمن پوزش از علاقمندان به خرید این مژده را می دهیم که در جهت جبران خسارت، قیمت ها تا پایان خرداد ثابت خواهند ماند.

 

HUOS TOTAL

RUMI4

در افریقای غربی انقلاب بوکاشی ریشه می گیرد!

AFRICABUK1

پرورش دهنده سبزیجات؛ فالو فی (سمت چپ) مخلوطی از بوکاشی را در Mboro، سنگال، در 25 مارس نگه می دارد. جک تامپسون

کشاورز، فالو فی، زیر یک بیشه درختان تنها در مزرعه‌ای پر از بوته‌های بادمجان زرد تلخ، مخصوص سنگالی، دستش را به گونی می‌برد و یک ماده قهوه‌ای ترد را ارائه می‌کند؛ قهرمانی بی مانند در بحران ژئوپلیتیکی که کشاورزان و مردم عادی در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

فی در Mboro، بخشی از یک منطقه سرسبز کشت سبزیجات در شرق سنگال، در گرمای ظهر سوزان می‌گوید: "پیش از این، یک کیسه کود 7000 فرانک قیمت داشت. اکنون 35000 (58 دلار؛ 8000 ین) هزینه دارد.

کشاورزان غرب آفریقا همانند فای، دور از اوکراین، اثرات آبشاری جنگ را در آنجا احساس می‌کنند.

کودهای کشاورزی، که تولید آن به مقادیر هنگفتی گاز طبیعی نیاز دارد، از زمان تهاجم روسیه به قیمت بالا به فروش رفته است. این تولید غذا را گرانتر می کند و در افریقای غربی حتی افزایش های کوچک به معنی رنج حاد می باشد. وفق تخمین سازمان ملل، گرسنگی در سال 2022 چهار برابر شد و قیمت کود به ترکیب مرگباری از هزینه های بالای واردات مواد غذایی و تشدید درگیری ها در منطقه ساحل این قاره افزود.

کشاورزان مجبور به سازگاری هستند و کمبود، مثل همیشه، مادر اختراع است. اما کمتر کسی فکر می‌کرد که راه‌ حلی جزئی برای بحران از ناحیه اوکیناوا حاصل شود.

پادزهر فای بوکاشی است؛ یک روش لقاح که با تخمیر نیرو می گیرد. این فرآیندی است که بیشتر برای تولید مواد ژاپنی مانند کوجی شناخته شده است تا بازسازی خاک. در عمل، برخی کشاورزان ژاپنی در عوض کمپوست کردن و پوساندن، ترجیح دادند زائدات غذایی خود را توسط دفن تخمیر کنند. این خاک را حاصلخیزتر می کند و آینه ای در برابر دیدگان شما قرار می دهد تا متوجه شوید چطور غذای تخمیر شده با سلامتی خوب پیوند می خورد.

از بنین تا توگو و بورکینافاسو تا سنگال، بوکاشی در سراسر آفریقای غربی در حال گسترش است و فامارا دیدهو، هماهنگ‌کننده منطقه‌ای اتحادیه برای حاکمیت غذایی در آفریقا (AFSA) آن را "انقلاب بوکاشی" توصیف می‌کند.

جذب بوکاشی چند وجهی است: ارزان است؛ تنها با یک دهم قیمت کود مصنوعی. تهیه آن بسیار سریعتر از روشهای سنتی کمپوست است؛ در مقایسه با 30 روز، 12 روز طول می کشد. از مواد محلی مانند سبوس برنج و کاه، کود دامی، مخمر، خاک رس و ملاس نیشکر استفاده می کند که ، بسته به آنچه در دسترس است، قابل تعویض هستند.
اما جدا از همه این ها، این نتایج هستند که شگفتی بوکاشی را رقم می زنند.

فی می گوید: "پارسال با استفاده از کودهای مصنوعی من 625 کیسه سیب زمینی پرورش دادم، اما امسال تا همین الان این مقدار 1200 شده است. این مقدار با افزایش تنها مقدار کمی زمین میسر شده است"

فای می گوید: "زمین دروغ نمی گوید"

AFRICABUK2

حاجی عبدالله بیتیه، یک تکنسین از آژانس ملی شورای کشاورزی و روستایی سنگال، در 25 مارس از باغ پاپایا در Mboro بازدید می کند. جک تامپسون

به گفته پائولا فرناندز، دانشمند مؤسسه تحقیقات کشاورزی فرانسوی CIRAD، زباله های تخمیر شده برای اکوسیستم خاک مفید هستند، همانطور که کیمچی برای یک روده سالم مفید است.

فرناندز که در حال انجام آزمایش‌هایی با کودهای تخمیری در بورکینافاسو، سنگال و به زودی کنگو بوده است، می‌گوید: "این تنوع جوامع میکروبی را تولید می‌کند و این طیفی از فواید را به همراه دارد."

پژوهشگر می گوید: "ما اثرات مثبت را روی رشد، بیماری، و حتی بهبود جزیی سلامتی حیوان( برای آن ها که گیاهخوار هستند) دیده ایم که توضیح می دهد که میکروارگانیزم ها به گیاهان کمک می کنند تا مواد آلی را به انرژی و مواد مغذی قابل استفاده تجزیه کنند.

در همین حال، ال حاجی عبدالله بیتیه، یک تکنسین از آژانس مشاوره کشاورزی سنگال، آژانس ملی شورای کشاورزی و روستایی (ANCAR)، آنچه را که کود مصنوعی با خاک انجام می‌دهد، برجسته می‌کند: «افزایش میکروارگانیسم‌ها خاکی را که توسط کودهای مصنوعی و آفت کش ها از بین رفته است، احیا می‌کند.»

ادامه دارد