نیم نگاه


midanidVERY

 5comver0007

 09122039437       09224055895         02188331528

نکته بسیار مهم: به دلیل مشکل کوچک بوجود آمده در تولید کمپوست ساز بوکاشی، تا اول خرداد 1403 سفارش این نوع سطل را متوقف ساخته ایم. ضمن پوزش از علاقمندان به خرید این مژده را می دهیم که در جهت جبران خسارت، قیمت ها تا پایان خرداد ثابت خواهند ماند.

 

HUOS TOTAL

RUMI4

توسعه چشمه(کد 0255)

راهنمایی ضروری: اغلب قریب به اتفاق مطالب این سایت ترجمه خود ما هستند. با توجه به اینکه برخی از این مطالب برای خواننده ایرانی ابهام و سرگشتگی ایجاد می کند، گاه مجبور به ارائه توضیحات اضافی هستیم. از آنجا که برای همه خوانندگان واجب و ضروری است که مطالب ترجمه را از توضیحات اضافی تشخیص دهند، تمام توضیحات اضافی را بصورت نوشته های کج دارای خط زیرین آورده ایم.


چشمه ها در جاهایی که آب از سطح زمین بیرون می آید تشکیل می شوند. چشمه ها به طور معمول در کنار تپه ها، مناطق کم دامنه، یا در پای دامنه ها رخ می نمایند.

spr P1 0255
یک چشمه وقتی تشکیل می شود که فشار طبیعی، آب زیرزمین را به بالای سطح زمین هل بدهد. این امر می تواند در نقطه مشخص یا سطح وسیع نشتی اتفاق بیفتد. چشمه ها بعضی مواقع به عنوان منابع آب استفاده می شوند و می توانند منابع قابل اعتماد و نسبتا ارزان آب آشامیدنی باشند؛ هنگامی که بخوبی توسعه یافته و نگهداری شوند.
ملاحظات توسعه چشمه
وقتی یک چشمه به عنوان منبع آب آشامیدنی منظور می شود، اطمینان از این موضوع مهم است که نرخ جریان باید در تمام طول سال قابل اعتماد باشد. جریان چشمه ای که در طول سال نوسانات زیادی دارد دلالت بر این نکته می کند که منبع غیر قابل اعتماد است یا ممکن است پتانسیل آلودگی داشته باشد. ممکن است شما بتوانید با استفاده از همسایه یا صاحب قبلی در باره تاریخچه چشمه اطلاعاتی کسب نمایید.
قبل از استفاده از چشمه به عنوان منبع آب، مهم است که کیفیت آب را هم مورد توجه قرار دهید. قبل از توسعه چشمه، نمونه ای از آب را جمع آوری کرده و با استفاده از یک آزمایشگاه محلی، کیفیت آن را تست نمایید. در این صورت می توانید اطمینان پیدا کنید که آب با استفاده از تصفیه اقتصادی و کارآمد، آمادگی مصرف انسانی را دارد.( قانون 10 آب، فهرستی از آزمایشاتی که آب آشامیدنی لازم دارد را ارائه می دهد) چشمه ها فوق العاده مستعد آلودگی هستند؛ زیرا آن ها توسط آب های زیرزمینی کم عمق تصفیه می شوند، که معمولا فقط در طی یک دوره کوتاه زمانی از زمین بیرون می آید و ممکن است با آب سطحی تداخل داشته باشد. به این دلیل، قبل از اینکه آب را یک منبع آشامیدنی ایمن به تصور بکشیم، می باید درصدی از تصفیه را در مورد آن اعمال نماییم. آزمایش، معلوم می دارد که چقدر تصفیه مورد نیاز است و کمک می کند بفهمیم آیا منابع دیگر آب، احیانا، اقتصادی تر نیستند.
آماده سازی توسعه چشمه
از آنجا که چشمه توسط آب زیر زمینی کم عمق تغذیه می شود، کمیت آب ممکن است در زمان های ویژه ای از سال، یک مسئله باشد. اگر ممکن باشد، نرخ جریان چشمه شما باید برای کل سال پایش شود؛ ولی بحرانی ترین شرایط در اواخر تابستان و پاییز پیش می آید که سطح آب زیر زمینی و نرخ جریان چشمه در پایینترین مقادیر خود قرار دارند. لذا، پایش در این مواقع دارای اهمیت بیشتری می باشد. چشمه های استفاده شده به عنوان منبع آب آشامیدنی باید حداقل 2 گالن در دقیقه آبدهی داشته باشند؛ الا اینکه از منبع ذخیره استفاده شود. مقدار آب مورد نیاز شما بستگی به نیاز روزانه خانگی دارد. آب مورد نیاز یک خانه متغیر بوده و بستگی به استفاده از آب، ذخیره و استفاده از وسایل صرفه جویی در مصرف آب دارد. هرچند، متوسط مصرف آب هر نفر به اندازه 50 تا 75 گالن در روز برآورد شده است. برای تعیین نیاز آب خانگی می توانید با ما مشورت نمایید.( قوانین مشاوره تلفنی در بالای صفحه یا صفحه نخست را مطالعه نمایید)
در زمینه طراحی سیستم های آبی و تخمین نیاز آبی، ما راهنمای خوبی برای شما هستیم.
نرخ جریان یک چشمه می تواند با حفر یک سطل 5 گالنی در شیب چشمه و اجازه دادن به آب که به داخل سطل جریان یابد، صورت گیرد. تعیین نرخ جریان با تعیین زمان لازم برای پر شدن سطل صورت می گیرد. برای پایش کیفیت آب، یک ظرف جمع آوری نمونه را از یک آزمایشگاه معتبر تامین کرده و نمونه آب چشمه را به آزمایشگاه بفرستید. فهرست آزمایشگاه های در دسترس را براحتی می توانید با جستجوی اینترنتی پیدا کنید. شما می توانید توسعه چشمه تان را وقتی تعیین نمودید که کیفیت و کمیت قابل پذیرش هستند، آغاز نمایید.
توسعه چشمه
می توان توسط لوله یا سفال، آب تخلیه شده را جمع آوری کرد و با فرستادن آن به یک مخزن ذخیره بهداشتی، چشمه را بصورت منبع آب آشامیدنی توسعه داد.
حفاظت چشمه از آلودگی سطحی در طی تمام مراحل توسعه چشمه ضروری است. چشمه ها می توانند از دو راه مختلف توسعه یابند و روشی که انتخاب می کنید بستگی به این دارد که با چشمه متمرکز یا چشمه نشتی سر و کار داشته باشید. رویه های عمومی توسعه چشمه در زیر آورده شده اند. بعضی از روش های توسعه چشمه که در این برگ داده تشریح شده اند منطبق بر انتشارات سرویس های طرح ریزی غرب میانه و تحت عنوان "کتاب راهنمای سیستم های آب اختصاصی" تشریح شده اند.
رویه های توسعه چشمه: چشمه های متمرکز
یک چشمه متمرکز به طور معمول زمانی دیده می شود که آب های زیرزمینی از یک تخلیه مشخص در سطح زمین بیرون می آیند. چشمه های متمرکز قابل رویت هستند و اغلب در امتداد تپه هایی یافت می شوند که آب های زیرزمینی از طریق دهانه هایی در سنگ بستر شکسته تحت فشار قرار می گیرند. این نوع چشمه نسبتا آسان توسعه می یابد( تصویر 1) و معمولا کمتر از دیگر انواع چشمه آلوده می شود.

spr P2 0255
تصویر 1- توسعه یک چشمه متمرکز( برگرفته از حفاظت چاه ها و چشمه ها از آلودگی باکتریایی، بخش کشاورزی و مهندسی بیولوژیکی، دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا)
گام هایی برای توسعه یک چشمه متمرکز
زمین بالادست شیب تخلیه چشمه را حفاری کنید تا 3 فوت آب جریان یابد.
برای ایجاد یک مخزن محدود کننده، یک بستر سنگی نصب کنید.
یک دیوار جمع آوری بتنی یا پلاستیکی در پایین دست شیب تخلیه چشمه بسازید.
یک لوله پایینی در دیوار جمع کننده ایجاد کنید تا آب را از مخزن محدود کننده به دریچه چشمه پلاستیکی یا بتنی هدایت نماید.( توجه: اگر به آب اجازه داده شود که به پشت دیوار برگشت داده شود، مشکلات جریان چشمه می تواند اتفاق بیفتد)
منابع بالقوه آلودگی را حذف کنید و آب سطحی را به دور از دریچه چشمه یا حوزه جمع آوری، منحرف گردانید.
انواع جایگزین مخازن محدود کننده و دیوارهای جمع آوری می توانند بصورت نشان داده شده در تصویر 2 زیر ساخته شوند.

spr P3 0255
تصویر 2- سیستم جمع آوری جایگزین و دید مقطعی از چشمه متمرکز. ( برگرفته از حفاظت چاه ها و چشمه ها از آلودگی باکتریایی، بخش کشاورزی و مهندسی بیولوژیکی، دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا)
چشمه های متمرکز زمین های پست
بعضی از چشمه های متمرکز از زمین های پست و دره ها بیرون می آیند. چشمه ای که در جای پست تشکیل می شود ممکن است مشکل حفاظتی در برابر آلودگی باکتریایی را داشته باشد؛ زیرا آب سطحی این دره ها تمایل به پایین روی دارد. به این دلیل، آب جمع آوری شده در این جور جاها باید مورد تست دوره ای قرار گیرد و در صورت نیاز با ضد عفونی تصفیه شود. برای توسعه چشمه زمین پست، از گام های بالا پیروی کنید؛ اما بدانید که نیاز به دیوار جمع آوری ندارید.
رویه های توسعه چشمه: چشمه های نشتی
چشمه های نشتی وقتی بوجود می آیند که آب زیر زمینی کم عمق از زمین به روی یک حوزه بزرگ نشت یا تراوش نماید و نقطه مشخص تخلیه نداشته باشد. این نوع چشمه ها معمولاً زمانی رخ می دهند که لایه ای از خاک غیر قابل نفوذ، آب های زیرزمینی را به سطح تغییر مسیر دهد. چشمه های نشتی می توانند به سختی توسعه یابند.( تصویر 3 را ببینید)

spr P4 0255
تصویر 3- توسعه چشمه در یک حوزه نشتی. توجه: ترانشه باید 18 تا 24 اینچ عرض داشته باشد و تا 6 اینچ به داخل لایه نفوذ ناپذیر گسترش یابد( اما سراسر آن را طی نکند) و در هر طرف به اندازه 4 تا 6 فوت به آنسوی سطح نشت برسد. ( برگرفته از حفاظت چاه ها و چشمه ها از آلودگی باکتریایی، بخش کشاورزی و مهندسی بیولوژیکی، دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا)
آن ها نیز فوق العاده مستعد آلودگی های سطحی هستند و قبل از توسعه نیاز به پایش دارند تا اطمینان حاصل شود در کل سال منبع قابل اعتمادی فراهم می کنند. جریان حاصل از چشمه های نشتی، اغلب، کمتر است و بنابراین قابلیت اعتماد کمتری دارند.
گام های توسعه یک چشمه نشتی( تصویر 3 را برای جزئیات ببینید)
چاهک های آزمایش را در شیب بالادست نشت حفر کنید تا نقطه ای را تعیین موقعیت نمایید که لایه نفوذ ناپذیر در 3 فوتی زیر زمین قرار دارد.
در عرض شیب، یک ترانشه با عرض تقریبا 18 تا 24 اینچ حفر نمایید. ترانشه باید 6 اینچ به داخل لایه نفوذ ناپذیر( زیر لایه حمل کننده آب) گسترش یافته و باید تا 4 تا 6 فوت در آنسوی سطح نشت امتداد یابد. لوله سفالی 4 اینچی جمع آوری را نصب کرده و سفال را با شن، احاطه نمایید.
نصب دیوار جمع آوری کمک خواهد کرد که از فرار آب از لوله سفالی مجموعه جلوگیری شود. این دیوار جمع آوری باید از 4 تا 6 اینچ بتن ساخته شود.
لوله سفالی جمع آوری باید به یک لوله 4 تا 6 اینچی وصل شود و به حوضچه چشمه هدایت شود. ورودی حوضچه یا محفظه باید زیر سطح لوله سفالی جمع آورنده باشد.
رویه های توسعه چشمه: ملاحظات محفظه چشمه
یک محفظه چشمه یک سازه آب بند است که اطراف چشمه شما ساخته شده و از رواناب سطحی آلوده مجزا گشته است. مهم است که این محفظه بخوبی ساخته شود تا اطمینان حاصل گردد که آب های سطحی، حشرات و یا حیوانات کوچک نمی توانند وارد سازه شوند. اگر طراحی خوبی صورت گرفته باشد، مخزن ذخیره خوبی فراهم می شود که وقتی جریان چشمه کمتر از حد نرمال است، مورد استفاده خوب قرار می گیرد. مهم است که آب سطحی دور از محفظه یا مخزن چشمه قرار گیرد و با فنس کشی، حیوانات را دور از حوزه زهکشی چشمه نگهداری کنیم. همه فعالیت ها باید محدود به 100 فوتی محفظه یا مخزن چشمه باشند.

spr P5 0255

تصویر 4- مثال محفظه چشمه

اندازه محفظه چشمه بستگی به مقدار ذخیره مورد نیاز دارد. محفظه حداقل باید 3 فوت عمق داشته باشد و باید حداقل تا 1 فوت بالای زمین امتداد داشته باشد.

اغلب محفظه های چشمه از بتن ساخته می شوند.

یک محفظه چشمه خوب ساخته شده درپوش آب بند خواهد داشت که همانند در جعبه کفش فیت می شود. این امر باعث می شود که حشره، حیوان و آب سطحی وارد چشمه نشود.

هم لوله سرریز و هم لوله خروجی را ایجاد نمایید. ایجاد زهکش باعث می شود که بتوانید محفظه را بطور دوره ای تمیز نمایید.

spr P6 0255

تصویر 5- ساخت محفظه چشمه

مدیریت مناسب چشمه ها

حذف منابع آلودگی

موضوع این نیست که چه نوع چشمه ای توسعه می یابد، زیرا اصل این است که منابع بالقوه آلودگی را از حوزه زهکشی چشمه حذف نمایید.( حوزه بالادست شیب نقطه تخلیه چشمه) زهکشی آب سطحی به منطقه باید منحرف شود و تمام فعالیت ها به داخل منطقه زهکشی محدود شود. در صورت حضور دام ها باید از نرده ها برای دور نگه داشتن حیوانات و ممانعت از آلوده کردن منبع آب آشامیدنی استفاده کرد.

تست و ضدعفونی آب

به مجرد توسعه چشمه و وقتی منابع آلودگی همسایه حذف شدند، ضد عفونی کل سیستم آبی مهم است و سپس نمونه آبی به آزمایشگاه معتبر ایالتی فرستاده می شود تا آنالیز کیفیت آب صورت گیرد. اگر تست آب بیانگر آلودگی باکتریایی باشد، موقعیت منبع آب و ساختمان سیستم را از نظر راه های آلودگی بالقوه چک کنید. اگر اصلاح سیستم ممکن باشد، سیستم باید بعدا تحت شوک کلر قرار گیرد. بعد از دو هفته، آب باید توسط آزمایشگاه آب معتبر ایالتی مجددا تست و ازمایش گردد. اگر آب از نظر باکتریایی نتیجه مثبت بگیرد، صاحب، اختیار انتخاب منبع جدید یا کارگذاری سیستم مستمر ضدعفونی همانند نور فرابنفش را دارد. اغلب چشمه های مورد استفاده جهت آب آشامیدنی نیاز به سیستم ضد عفونی مستمر دارند تا ویژگی ایمنی جهت مصرف را تامین نمایند. برای آگاهی بیشتر در باره تصفیه منابع آب دارای باکتری کلیفرم، از مشورت با قوانین 13 و 14 آب کمک بگیرید:

قانون 13: باکتری کلیفرم در آب آشامیدنی

قانون 14: شوک کلر چاه ها و چشمه ها

هر دو این ها در وبسایت ایالت پنسیلوانیا، بخش افزایش کیفیت آب، در دسترس هستند.

آب آشامیدنی چشمه های کنار جاده

در پنسیلوانیا غیر معمول نیست که از چشمه های کنار جاده جهت تامین آب آشامیدنی ساکنین روستا استفاده شود. هر چند، فهم این موضوع مهم است که چشمه های کنار جاده همانند دیگر چشمه های آب اختصاصی، مستعد آلودگی باکتریایی هستند. در واقع، بسیاری از چشمه های کنار جاده که در قلمرو عمومی واقع شده اند، ممکن است تاکنون ضد عفونی شده باشند تا اطمینان حاصل شود که منبع برای مصرف ایمن است. هر چشمه کنار جاده که به عنوان منبع آب آشامیدنی استفاده شده است باید از لحاظ کل باکتری کلیفرم تست شود. این چشمه ها فقط در صورت تست و مشخص شدن اینکه فاقد باکتری هستند به عنوان منبع آب آشامیدنی باید استفاده شوند. وقتی پای ایمنی و سلامت خانواده مطرح است، هرگز ایمنی منبع برای آشامیدن را فرض نکنید.

آگاهی بیشتر

برای آگاهی بیشتر در باره مدیریت تمام انواع سیستم های آب اختصاصی با اداره توسعه محلی ایالتی پنسیلوانیا تماس گرفته و یا با وبسایت پیشرفت کیفیت آب محلی پنسیلوانیا مشورت نمایید.

توسعه_چشمه#

صفحه نخست

مهم: اگر اطلاعات خود را بیش از مطالعه و خواندن، از طریق شنیدن به دست می آورید بهتان توصیه می کنیم که "چرا مشاوره تلفنی!؟" را بخوانید.

در ضمن، اگر دوستدار این هستید که در زمره حامیان ما باشید، لطفا اینجا را کلیک کنید.  از آنجا که ما توسط دولت حمایت نمی شویم، امید خود را به حمایت شما عزیزان دوخته ایم. پس اگر فکر می کنید ارزش بیشتر دیده شدن را، دست کم جهت مبارزه با آن هایی که با اطلاعات غلط مردم را در مسیر نادرست قرار می دهند، داریم، لطفا لینک زیر را در گروه های شبکه های مجازی( لینکدین، واتس آپ ، تلگرام و ...) به اشتراک بگذارید.

WWW.YARABUMCO.IR