5comver0007

 09122039437       09224055895         02188331528

 

HUOS TOTAL

RUMI4

چرا مشکل داریم؟ چگونه مشکل را حل کنیم؟

 

 

hame1

 

hame2

 

hame3

یک تیر و پنج نشان! 

5reas 6

 

 کمپوست خانگی!

5reas 7

 

کمپوست در برابرهوموس. کدام بهتر است و چرا؟ ( کد 0336)

 

com p1 0336


وقتی شما در تنگنای اصطلاحات کمپوست در برابر هوموس قرار می گیرید، نیاز دارید که هر فرآیند را جداگانه مورد بررسی قرار دهید. فرآیند ایجاد کمپوست در برابر فرآیند تشکیل هوموس کاملا مشخص است.
کمپوست سازی متضمن بازیافت مواد آلی است، در حالی که هوموس منتج از فساد مواد آلی می باشد. هوموس خیلی آرام تشکیل می شود و در نتیجه باغداران کمپوست را به آن ترجیح می دهند.
آیا شما سرگشته اختلاف بین کمپوست و هوموس هستید؟ کمپوست و هوموس ممکن است بسیاری از باغداران را به اشتباه انداخته و سر در گم نمایند.آن ها اغلب جوری که منظورشان دیگری بوده است مورد استفاده قرار می گیرند!
پیامدهای مورد توقع در استفاده از کمپوست به سرعتی که شما از هوموس در باغ استفاده می کنید درک نخواهد شد. این به خاطر این است که هوموس رهایش آرام دارد. این متن به شما کمک می کند تا اختلاف کمپوست و هوموس را درک نمایید.
هوموس در برابر کمپوست! اختلاف در چیست؟
برای فهم اختلاف بین اصطلاحات بین هوموس و کمپوست، شما نیاز به فهم هر کدام بطور جداگانه دارید.
کمپوست و هوموس چه هستند؟
کمپوست
وقتی که شما زایدات آشپزی، زائدات غذایی، دیگر مواد آلی را از طریق فرآیند کمپوست سازی می گیرید، شما به کمپوست نهایی دسترسی پیدا می کنید. ماده در طول زمان از طریق فعالیت های میکروبی تسهیل شده توسط میکروب ها و دیگر میکروارگانیزم های کمپوست تجزیه می شود.
کمپوست کمک به کاهش تاثیر زائداتی می کند که نابخردانه ریخته شده اند. این به خاطر این است که مردم مواد آلی را بازیافت می کنند تا برای باغداری کمپوست تولید کنند؛ که بهبود دهنده خاک است.
مواد مغذی گنجانیده شده در کمپوست متعدد هستند و آن را برای استفاده در باغ حیاتی می سازند. باغداران اغلب از کود در مزارع آلی استفاده می کنند تا محصولات مزرعه ای به دست آورند که محصولات شیمیایی مضر ندارند.
پرورش گل و گیاه، چشم انداز و باغداری نیز از استفاده از کمپوست بهره ها می برند. هوموس به خاکی اضافه می شود که کمپوست در آن اعمال شده است.

com p2 0336
یکی از استفاده های کمپوست در باغبانی کمک به ممانعت از فرسایش خاک و نگهداری سطوح پی اچ است. موادی که در فرآیند تجزیه استفاده می کنید، همانند هرس های چمن، به عنوان موانع رواناب عمل کرده و خاک هایی که می خواهند در بروند را گیر می اندازند. مواد مغذی حاصل از توده کمپوست این خاک ها در مزرعه شما نگه داشته خواهند شد.
اگر بخواهید یک وتلند را بدون خاک های رسی بسازید، کمپوست را اختیار مطلوب خواهید دید. قابلیت های نگهداری آب کمپوست قارچی به شما کمک می کند که به اهدف باغبانی خود نایل شوید. بخشی از کمپوست فرآیند تجزیه، وقتی اطراف بسترهای باغ قرار می گیرد، به عنوان مالچ کار می کند.
برای ایجاد کمپوست نهایی، نیاز به توده کمپوستی دارید که از مواد آلی تر ساخته شده باشد. این مواد آلی زائدات سبزی از قبیل خرده های آشپزخانه، خرده های غذا، سبزیجات، هرس های چمن، خرده های چوب، تی بگ ها، ریشه گیاهان، دانه های قهوه، برگ های خشک، باقی مانده های گیاهی و دیگر مواد قابل کمپوست شدن هستند.
به مجرد اینکه مواد آلی را به ظرف کمپوست انتخابی اضافه می کنید، فعالیت هایی را باید برای چند ماه ادامه دهید تا کمپوست به هوموس تبدیل گردد.
فعالیت هایی که شما انجام می دهید شامل نگهداری سطوح درجه حرارت بهینه و چک کردن سطح رطوبت کمپوست کننده است. شما همچنین نیاز دارید که توده کمپوست را مرتبا بچرخانید تا از هوادهی مناسب اطمینان حاصل نمایید.

قارچ ها و باکتری ها عناصر اساسی ساخت کمپوست هستند، زیرا آن ها کمک به مدیریت فرآیند شیمیایی می کنند. آن ها ورودی توده کمپوست را به دی اکسید کربن، آب و گرما تبدیل می کنند.

هوموس
کلمه هوموس در علم خاک اشاره به مواد آلی مرده موجود در لایه های بالایی خاک می کند. وقتی گیاهان و حیوانات این خاک ها را تجزیه می کنند، تشکیل یک لایه هوموس می دهند. هوموس نیز همانند کمپوست از راه های گوناگونی درست می شود.
همان هوموس وقتی تشکیل می شود که زائدات آلی در مسیر تجزیه قرار می گیرند و هوموس معمولا یک ماده تیره است. رنگ آن از قهوه ای تا سیاه فرق دارد.
چرخه زندگی گیاهان شامل برگ ها و شاخه هایی است که در برخی نقاط می افتند. این شاخه ها و برگ ها با دیگر باقیمانده های گیاهی ترکیب می شوند، که قبلا افتاده اند، و ایجاد یک لایه از بستر گیاه می کنند.
حیوانات هم یک چرخه زندگی دارند که مرگ هم جزیی از آن به حساب می آید. اجساد این حیوانات هم از همان راهی تجزیه می شود که پسماندهای گیاهی تجزیه می شوند. نتیجه، هوموس است.
کرم های خاکی با دیگر ارگانیزم های خاک کار می کنند تا هوموس را به خاک غنی شده شما تجمیع نمایند.
وقتی هوموس در خاک شما تجزیه می شود، شما شروع به درو کردن مزایای آن می کنید. سپس، گیاهان شروع خواهند کرد به اینکه برای رشد سالمتر از هوموس استفاده نمایند. در این روش، شما خاک را با استفاده از هوموس تجزیه شده بارور خواهید نمود.
جدا از افزودن مواد مغذی حیاتی، شامل ریز مغذی های خاک شما، هوموس بر بافت خاک شما هم اثر می گذارد. بافت خاک شما شل می شود تا از رشد گیاهی بهتر محافظت نماید.
هوا و آب به لایه های مختلف ساختار خاک باغ شما حرکت خواهند کرد. ریشه های گیاهان باغ نیز می توانند براحتی به اکسیژن دسترسی پیدا نمایند.
اگر مقدار کافی هوموس به خاک اضافه کنید، شما آن ها را با توانایی مقابله با برخی امراض تجهیز خواهید کرد. امراض منتقله از راه خاک به سبب شرایط ایجاد شده توسط هوموس خاک زمان بقای بدی خواهند داشت.
هوموس خاک چیست؟
هوموس خاک همان نتیجه ای است که شما بعد از فساد مواد آلی می گیرید. بعد از فرآیند فساد، شما با مواد شلی که ترد هستند باقی خواهید ماند.
خاک هوموسی می تواند یک زهکشی مناسب را تسهیل نماید و خاک مورد عمل قرار گرفته به رشد گیاهان کمک می کند.
انواع مختلفی از خاک وجود دارند. یکی از خاک ها خاک لومی است که شامل مواد مغذی زیاد خاک است و بنابراین برای رشد گیاهان مختلف بهترین است. جدا از آن، خاک رسی برای این شناخته شده است که حاصلخیز است و ذرات ریز دارد.
از طرف دیگر، خاک ماسه ای حاوی ذرات درشت است که سریعتر از دیگر انواع خاک ها زهکشی می شود. آن همچنین دارای مواد مغذی کمتر است، زیرا آن ها در فرسایش زهکشی شده اند.
جزیی از خاک هوموسی، اسید هیومیک است که در تامین مواد مغذی زمین کشاورزی مهم است. برای بهبود باغ و اطمینان یافتن از اینکه محصول خوب است، یک نفر باید هوموس بیشتری اضافه کند.
چطور از هوموس در باغ استفاده کنیم؟( سه گام آسان)

com p3 0336
همچنانکه در بالا دیدید، برای بهبود باغ باید هوموس اضافه کنید. این به خاطر این است که هوموس شامل مواد مغذی و مواد معدنی است که توسط گیاهان مورد استفاده قرار می گیرند. جدا از آن، شامل میکروارگانیزم ها و باکتری هایی است که کمک به تجزیه بعضی از مواد مغذی به شکل مورد نیاز گیاهان می کنند.
در زیر گام هایی را آورده ایم که نشان می دهند چطور می توانید از هوموس در باغ استفاده کنید.
1- تعیین کنید چقدر هوموس و مواد آلی مورد نیاز است.
اولین گام تعیین این موضوع است که چقدر باید هوموس به خاک اضافه کنید. قبل از اضافه کردن هوموس به خاک، باید مطمئن شوید که خاک نرمی حاصل از نرم کردن را پیدا کرده است. این کمک به بهبود هوادهی خاک می کند. بعد از آن است که اختلاط با خاک صورت می گیرد.
یک فوت مکعب از هوموس را اندازه بگیرید و آن را به 25 فوت مربع از سطح اضافه کنید. یک فوت مکعب به اندازه یک فرغون می شود. اگر بیش از این مقدار اضافه کنید، هوموس تاثیرات معکوس روی گیاهان خواهد داشت.
وقتی خاک و هوموس مخلوط می شوند، عمق باید یک فوت و حداقل 7 اینچ باشد. این باعث می شود که اختلاط این دو بخوبی انجام شود. اطمینان داشته باشید که خاک تا این سطح حفاری شده است.
2- تجمیع هوموس با خاک
اگر خاکی که به هوموس اضافه می کنید رس باشد نیاز به آماده کردن خاک ندارید، زیرا ذرات هم اکنون هم ریز هستند. از یک بیل برای گستردن استفاده کنید و از مسطح بودن لایه اطمینان حاصل نمایید. کار در سطوح کوچک توصیه شده است، زیرا وقتی مواد مغذی در برابر یک عنصر، همانند باران، قرار گیرند، از دست نخواهند رفت.
بعد از اعمال هوموس، مجددا خاک را مخلوط کنید. شما می توانید خاک را دو بار اعمال کنید تا تاثیر را افزایش دهید. جدا از بار اولی که اعمال کردید، تمام آنچه نیاز دارید را در بار دوم روز اعمال خواهید کرد.
3- استفاده از هوموس روی بسترهای ریشه
شما می توانید از هوموس روی بستر ریشه و یا حتی خاک گلدان استفاده کنید. پر کردن بستر را با برگ های خشک آغاز کرده و سپس هوموس را اضافه کنید. بعد از آن، ماسه را روی بالای هوموس بریزید. لایه ماسه کمک به نگهداری و حفظ رطوبت می کند.
با ساختار بالا، گیاهان جدید رشد و نمو می کنند و بدون هیچ مانعی ریشه هایشان را می گسترانند. ماسه با جلوگیری از تولید رواناب، کمک به نگهداری از مواد مغذی می کند. بافت نرم هوموس از ریشه در آوردن نهال ها را در موقع جابجایی آسان می سازد.
چطور هوموس خاک را بسازیم؟
بعضی از کتاب های باغبانی جدول محتویاتی ندارند که سردرگمی ساخت هوموس را کاهش دهند. اینجا شما یک راهنمای جزیی شده می بینید.
برای درست کردن هوموس، نیاز به انتخاب نقطه ای از باغ دارید که می خواهید آن را مورد استفاده قرار دهید. نقطه شما باید فضای کافی برای تسهیل کردن فرآیند داشته باشد. اگر فضای زیاد ندارید، می توانید از یک سطل کمپوست بزرگ استفاده کنید.
اکنون مواد مناسب برای درست کردن هوموس را اضافه کنید. بعضی از محتویات آلی این فرآیند شامل خرده های سبزی، برگ های خشک، خرده های میوه، هرس های چمن، پوست تخم مرغ، روزنامه ریز ریز شده است.
از اضافه کردن موادی همانند گوشت، مواد گیاهی آغشته به آفت کش، مواد فلزی یا پلاستیک خودداری ورزید. با اصطلاحات ساده، از هر چیزی که نمی تواند مصرف شود، محتویات مضر برای گیاه دارد یا موادی که در هنگام فساد تولید بوی گند می کنند خودداری ورزید.
به مجرد اینکه توده کامل شد، اطمینان حاصل کنید که مرتب است. این امر درجه حرارت توده را تنظیم می کند و به تجزیه شتاب می بخشد. همچنین، رطوبت را پایش نمایید.

تغییر رنگ توده به سوی تیره نشانه ای از این است که هوموس آماده استفاده در مزرعه است.

ممکن است در آینده هم بخواهید جواب مسائل و مشکلات زیست محیطی و بهداشتی خود را با جستجوی اینترنتی پیدا کنید. پس، لطفا "بهداشت محیط دم دستی را به ذهن بسپارید!"
آیا می توانم هوموس زیادی داشته باشم؟
جایی که مقدار اضافی از مواد آلی در داخل خاک دارید، محصولات خود را در برابر تهدیدات تندرستی قرار می دهید. از آنجا که هوموس از مواد آلی تجزیه شده درست شده است، ممکن است هوموس زیادی در خاک شما موجود باشد.
بخشی از باغ شما که مستمرا کشت نمی شود بیش از یک لایه دو اینچی از مواد آلی را نیاز ندارد. این بخش های باغ شامل بسترهای گل ها و حدود و ثغور درختچه ها هستند.
جالیزها و نواحی دیگری که برداشت می شوند نیازمند هوموس بیشتر نسبت به دیگر نواحی هستند. این به خاطر این است که مواد مغذی مورد نیاز این نواحی مرتبا برداشت شده از نواحی دیگر بیشتر و بالاتر است.
نتیجه گیری
کمپوست و هوموس عناصر مختلفی هستند. همچنان که در این متن مورد اشاره قرار گرفته است، شما نیاز به فهم هر فرآیند دارید تا از اختلاف سر در بیاورید. هم کمپوست و هم هوموس برای خاک و رشد کلی گیاه مفید هستند. کمپوست و هوموس کودهای مفیدی ایجاد می کنند، زیرا شما مواد زائد و سبزیجات را برای این کمپوست می کنید که پایداری بیشتری به باغتان بدهید.

صفحه نخست