5comver0007

 09122039437       09224055895         02188331528

 

HUOS TOTAL

RUMI4

چرا مشکل داریم؟ چگونه مشکل را حل کنیم؟

 

 

hame1

 

hame2

 

hame3

یک تیر و پنج نشان! 

5reas 6

 

 کمپوست خانگی!

5reas 7

 

کمپوست سازی بوکاشی چیست؟( کد 0334)


اکنون که ما در باره کمپوست سازی سنتی و کمپوست سازی کرمی یاد گرفته ایم، اجازه دهید در باره کمپوست سازی بوکاشی حرف بزنیم. از آنجا که این موضوعی است که من در باره اش ضعیف هستم، من فکر کردم که بهترین کار گرفتن یک متخصص است تا به ما در باره موضوع کمک کند. من با سایت مربوطه ارتباط برقرار کردم و آن ها با مهربانی دانش مورد نیاز ما را فراهم آوردند تا ما بتوانیم کمپوست سازی بوکاشی را آغاز نماییم. لطفا از وبسایت آن ها بازدید کنید و بهترین اختیارات را برای کیت های استارتر به دست آورید.

wha p1 0334

کمپوست سازی بوکاشی چیست؟
کمپوست سازی سنتی از باکتری های هوازی برای تجزیه خرده های غذا و زائدات باغی استفاده می کند. یک سیستم کمپوست سازی بوکاشی از باکتری های بی هوازی و مخمرها برای تجزیه استفاده می کند. این برای کمپوست سازی کوچک مقیاس داخلی کار می کند. تمام شما نیاز به 1 یا 2 سطل کوچک در آشپزخانه تان برای زائدات دارید. شما مجبور نیستید توده بزرگ را هوادهی کرده و یا بچرخانید. اگر در آب و هوای خشک زندگی می کنید این کار مفید است، زیرا یک توده کمپوست سنتی واقع در صحرا سریعا خشک می شود. کمپوست سازی بوکاشی یک راه عالی برای نگهداری و ذخیره سازی آب است. تنها جنبه منفی کار این است که شما نیاز دارید کمپوست بوکاشی نهایی را دفن کنید؛ بعد از آن، کمپوست کامل شده و به عنوان کود مورد مصرف گیاهان قرار می گیرد.
مزایای کمپوست سازی بوکاشی


یک سیستم کمپوست سازی بوکاشی به سرعت و به راحتی، تمام زائدات غذایی را به کمپوست فوق العاده حاصلخیز تبدیل می کند.کلید فرآیند بوکاشی تخمیر است. در میان تخمیر، کمپوست سازی بوکاشی تولید میکروب های ویژه، مخمرها و قارچ هایی می کند که بلوک های ساختمانی اولیه یک خاک با ساختار تندرست و مولد هستند.
در بوکاشی، بسیاری از چالش های مرتبط با کمپوست سازی سنتی مرتفع شده اند. در حالی که کمپوست سازی حیاط پشتی سنتی عموما فقط بر اساس خرده های غذایی انتخابی کار می کند، کمپوست سازی بوکاشی روی تمام خرده های غذایی کار می کند: غذاهای پخته شده، لبنیات، گوشت، حبوبات، پاستا، میوه ها و سبزیجات، خیلی های دیگر. و این کلید عمومیت یافتن آن است.
به علاوه، آن سریع و آسان و بدون بو است و آفات را جلب نمی کند. بیشتر فرآیند براحتی در آشپزخانه و فقط در آن کامل می شود. کمپوست بوکاشی درست شده از زائدات غذایی از دیگر اشکال کمپوست میکروارگانیزم های مفید موثر بیشتری دارد و باغ شما عاشق آن خواهد شد.
پس، ساده است! تمام زائدات غذایی خود را فقط در 4 تا 6 هفته در 4 گام آسان به کمپوست تبدیل کنید.

wha p2 0334
ده دلیل عمده برای اینکه بدانید چرا باید از سیستم کمپوست سازی بوکاشی استفاده نمایید.
1- سریع است
فرآیند کمپوست سازی بوکاشی، زائدات غذایی شما را در فقط 4 تا 6 هفته به کمپوست غنی از مواد مغذی تبدیل می کند. این به این معنی است که فقط بعد از یک ماه از تاریخ دور انداختن پوست هویج یا ساندویچ نیم خورده، شما می توانید از کمپوست در باغ خود استفاده کنید.

2- آسان است
فرآیند بوکاشی، از اول تا آخر، آسان است. ایجاد آن ساده است؛ شما فقط نیاز به یک کمپوست ساز آشپزخانه بوکاشی دارید و البته مقداری سبوس بوکاشی!( همه آن ها در دسترس هستند) کار آسان انجام می شود؛ به سادگی زائدات غذایی خود را به سطل بوکاشی اضافه کنید، به اندازه یک یا دو قاشق غذاخوری سبوس بوکاشی بپاشید( معروف به پودر بوکاشی یا مخلوط بوکاشی) بعد در را بگذارید. نهایی و رسیده شدن آن هم آسان است؛ به مجرد اینکه سطل پر می شود برای دو هفته هیچ کاری نمی کنید و سپس یک ترانشه در باغتان حفر می کنید( یا یک توده کمپوست) پیش کمپوست بوکاشی را دفن می کنید و سپس برای دو هفته دیگر هیچ کاری نمی کنید. کمپوست شما آماده است تا برای کاشت مورد استفاده قرار گیرد.
3- شما می توانید تمام خرده های غذایی را کمپوست کنید.
سیستم بوکاشی می تواند برای تمام زائدات غذایی مورد استفاده قرار گیرد. پوست سبزی و میوه، باقیمانده سالاد، هر چیزی که شما در کمپوست سازی سنتی مجبور به دور انداختن آن هستید، همه برای سطل بوکاشی عالی و ایده آل هستند. شما همچنین می توانید غذاهای پخته شده، گوشت، لبنیات، کالاهای پخته شده( نان، کلوچه و ...) پوست تخم مرغ، استخوان ها و ... تمام زائدات غذایی را بدون هیچ نگرانی در جلب و جذب آفات در کمپوست ساز بوکاشی بیندازید.
4- نداشتن بوی گندیدگی
کمپوست سازی بوکاشی کاملا بدن بو نیست، اما بو نباید ناگوار باشد. . بوکاشی بوی کمی شبیه ترشی یا بوی مخمر حاصل از دم کردن آبجو می دهد. سطل به محکمی بسته می شود و می تواند داخل آشپزخانه نگهداری شود؛ جایی که بدون ایجاد هیچ بوی بدی برای تمامی زائدات غذایی به سهولت قابل دسترس است.
5- عدم مشکل آفات
بسیاری از مردم ممکن است پس از سال ها مبارزه با آفات کمپوست سازی خانگی( و عدم موفقیت حاصله) از این نوع تولید کود دلسرد شوند. موش های صحرایی، راکون ها، مگس ها، موش های خانگی، روباه ها و حتی خرس ها می توانند باعث ویرانی توده کمپوست شوند و میهمانان خوشایند بیشتر باغ ها نیستند. توده های کمپوست سازی سنتی خرده های غذایی را در طی زمان پوسیده می کنند و در این فرآیند، تبدیل به کمپوست قابل استفاده ممکن است حدود یکسال طول بکشد. این امر زمان کافی در اختیار وحوش محلی قرار می دهد تا توده کمپوست شما را پیدا کنند و آن را یک منبع غذایی ارزیابی نمایند. افزودن گوشت، غذای پخته شده، پوست تخم مرغ، لبنیات و نان به توده کمپوست سنتی شما در اغلب مواقع موجد وقوع "بلا" می شود.
فرآیند بوکاشی با استفاده از ترکیبی منحصر به فرد از باکتری ها و میکروب ها، خرده های غذایی شما را تخمیر( یا ترش) می کند. پیش کمپوست بوکاشی دارای بوی ترشی مطبوع می تواند با ایمنی در حاک باغ، توده کمپوست یا ظروف شما دفن گردد؛ بی آنکه موجب جذب و جلب آفات گردد. فرآیند کمپوست سازی بوکاشی به شما اجازه می دهد تمام زائدات غذایی خود را کمپوست کنید و اصلا هم نگران جذب و جلب آفات نباشید.
6- مناسب تمام سایزهای باغ ها، پاسیوها و بالکن ها
کمپوست سازی بوکاشی در تمام سایزها موفق است و فرآیند می تواند برای برآوردن نیازهای شما مقیاس های بالا و پایین را انتخاب نماید. این که آیا شما در حال تولید تنها چند 100 گرم زباله های غذایی در روز هستید و یا چند 100 کیلوگرم زباله های غذایی در روز ایجاد کنید مهم نیست؛ این روند یکسان است و نتایج یکسان خواهند بود.
7- عدم افت مواد مغذی و آب
فرآیند تخمیر بوکاشی در داخل یک ظرف در بسته کامل می شود. لذا فرصتی برای مواد مغذی و آب وجود ندارد که از دست بروند. برای مثال، شانسی برای مواد مغذی وجود ندارد که با نشت و رواناب آب باران از دست بروند. به علاوه، از سطل کمپوست بوکاشی دربسته، نه کربن می تواند وارد اتمسفر شود و نه ازت. سطل در بسته به این معنی است که تبخیری وجود ندارد. پس، تمام رطوبت حاصل از زائدات غذایی از طریق "چای" یا "پیش کمپوست" بوکاشی وارد خاک می شود.
8- فصلی نیست
فرآیند بوکاشی در سراسر سال موفق است. در طی ماه های سردتر زمستان، پیش کمپوست در مدت زمان طولانیتر تجزیه می شود. با این حال، چون شما احتمالا دوست ندارید عملیات کاشت را در وسط زمستان صورت دهید، احتمالا می توانید آن را با خوشحالی برای چند هفته اضافی رها نمایید. شما می توانید فرآیند را برای جمع آوری، تخمیر و دفن در خاک در تمام 365 روز سال به انجام برسانید.
9- انتشار قابل صرف نظر کردن گازهای گلخانه ای
مطالعات نشان می دهند که کمپوست سازی سنتی بطور بالقوه حدود نصف( یا کمتر) از کربن را در داخل خاک بازیافت می کند. حتی تحت شرایط بهینه، کمپوست سازی سنتی گازهای گلخانه ای را منتشر می کنند. کمپوست بوکاشی، از طرف دیگر، گاز گلخانه ای تولید نکرده و یا خیلی کم تولید می کند.
گرین در 2001 چنین می گوید: ".... تخمیر بوکاشی تولید انتشارات گازی قابل اندازه گیری نمی کند. زائدات آلی تبدیل به محصول انتهایی غنی از مواد مغذی می شوند که می تواند از محصولات و گیاهان حمایت نماید."
پژوهش های علمی تر مورد نیاز است، اما یک نگاهی به کمپوست ساز بوکاشی آشپزخانه شما بیندازیم.
More scientific research is needed but take a look at your bokashi living kitchen composter
آیا در طول زمان باد می کند؛ چون فرآیند تخمیر ایجاد کننده گاز است؟ نه! اگر هر گازی هم تولید شود، قویا گفته شده که مقدار این گاز فوق العاده کم است.
و اگر کربن در جو آزاد نمی شود این بدان معنی است که بیشتر فواید خرده های مواد غذایی وارد خاک می شوند.
10- آن باکتری ها و محصولات جانبی مفید را وارد خاک شما می کند.
وقتی پیش کمپوست را به خاک شما یا توده کمپوست اضافه می کنید، فرآیند تخمیر فوری متوقف نمی شود. بعد از 2 هفته تخمیر در کمپوست ساز داخلی آشپزخانه، تعداد میکروب های مفید خرده های غذایی بی اندازه افزایش می یابند. اضافه کردن پیش کمپوست به خاک شما همه این میکروب های مفید را اضافه می کند. این میکروب ها می توانند به تجزیه مواد شیمیایی مضر کمک کنند و پاتوژن های خاک یا توده کمپوست را از بین می برند. شما ممکن است پس از دفن پیش کمپوست بوکاشی با کپک سفید آشنایی در سطح خاک مواجه شوید. این شاهدی است بر اینکه باکتری های مفید باقی مانده اند و در خاک رشد و نمو می کنند.
میکروب های مورد استفاده در سبوس زنده بوکاشی، همگی، از طبیعت نشات گرفته اند و در خاک های اطراف جهان پیدا می شوند.
فرآیند تخمیر، همچنین، تعدادی از محصولات مفید دیگر تولید می کند: الکل، آمینو اسید، اسیدهای آلی و آنتی اکسیدان ها. تمام این محصولات جانبی مواد مغذی ارزشمند به پیش کمپوست و چای بوکاشی اضافه می کنند.

چطور با بوکاشی کمپوست درست کنیم؟

wha p3 0334
فرآیند کمپوست سازی بوکاشی ساده و راحت است. از این 4 گام پیروی کنید و در عرض 4 تا 6 هفته از درست کردن کمپوست خانگی خود به نهایت لذت دست یابید.
گام 1- افزودن

wha p4 0334
اولین گام افزودن زائدات غذایی به کمپوست ساز آشپزخانه بوکاشی است. میوه ها، سبزیجات، غذاهای پخته شده، گوشت، استخوان، لبنیات و کالاهای پخته شده خوب هستند تا به کمپوست ساز آشپزخانه بوکاشی شما اضافه شوند.
صادقانه، استفاده از کمپوست ساز بوکاشی آشپزخانه احتمالا ساده تر از آن چیزی است که فکرش را می کنید. آن فهرست خیلی کوتاهتر است.
چیزهایی که باید از کمپوست ساز آشپزخانه بوکاشی دور نگه داشته شوند:
غذای گندیده یا کپکی- این ها ممکن است کپک های خیلی زیاد سبز- آبی ایجاد کنند و ممکن است سطل بوکاشی شما را به حالت بدی برگردانند. یک هسته سیب یا انگور کپکی، که گاه به گاه استفاده شود، خوب است؛ ولی سطل بوکاشی خود را با آیتم های گندیده دارای اضافه بار نسازید. اگر مقادیر کوچکی کپک سبز – آبی به سطل اضافه می کنید، به خاطر داشته باشید که کمی مخلوط یا سبوس بوکاشی اضافی در همان زمان بیفزایید.

مایعات اضافی شامل چربی و روغن- مایعات اضافی جلو رشد و نمو باکتری های خوب را می گیرند. مقادیر کوچک قابل پذیرش هستند.
ما همچنین توصیه می کنیم که گل ها و زائدات باغی را از سطل بوکاشی دور نگه دارید. این ها در فرآیند بوکاشی بخوبی تجزیه می شوند، اما مقدار زیادی فضا در سطل کمپوست بوکاشی اشغال می کنند. مادامی که مواد مغذی همانن زائدات باغی وجود دارند از گل های بریده شده و زائدات باغی در سطل کمپوست بوکاشی استفاده نکنید. ما به شما توصیه می کنیم که سطل کمپوست بوکاشی خود را برای آیتم هایی که مقدار زیادی مواد مغذی به خاک شما اضافه می کنند یا به طرق دیگر سخت تجزیه می شوند در نظر بگیرید.
به خاطر داشته باشید که زائدات غذایی خود را به تکه های 1 تا 2 اینچی خرد نمایید. قطعات بزرگتر خوب هستند، ولی تخمیر آن ها بیشتر طول می کشد. قطعات کوچکتر سطح بیشتری برای میکروب های بوکاشی ایجاد می کنند تا کارشان را بهتر پیش ببرند.
فرآیند بوکاشی بی هوازی است و بنابراین ورود هوای تازه کمتر بهتر است. در سطل را بیش از نیاز باز نکنید. ما توصیه می کنیم زائدات غذایی را در دسته ها اضافه کنید. یک ظرف معمولی در پیشخوان آشپزخانه نگه دارید. زائدات غذایی را در آن جمع کنید. خالی کردن این ظرف در کمپوست ساز آشپزخانه بوکاشی در هر روز یا هر دو روز یکبار بهترین است.
به مجرد اینکه زائدات غذایی را اضافه می کنید؛ با استفاده از یک بشقاب آشپزی، قطعه ای مقوا یا کیسه پلاستیکی آن را فشار دهید تا هوا را بیرون براند. بشقاب، مقوا یا کیسه را در جای خود بگذارید تا هوا را از زباله های غذایی دور نگه دارید.
گام 2- پخش

wha p5 0334
هر زمانی که زائدات غذایی را به سطل کمپوست بوکاشی خود اضافه می کنید، نیاز به پخش مقداری سبوس بوکاشی دارید.( معرفی شده به عنوان سبوس یا مخلوط بوکاشی) سبوس بوکاشی مخلوط میکروب هایی است که فرآیند کمپوست سازی/ تخمیر را شتاب می دهند. برای هر یک اینچ زائدات غذایی، یک یا دو قاشق پر غذاخوری از سبوس بوکاشی را بپاشید.
شما هرگز نمی توانید مقدار زیادی سبوس بوکاشی اضافه کنید. اگر گوشت، موادلبنی، استخوان یا غذای پخته شده داخل کمپوست ساز آشپزخانه می ریزید کمی بیشتر سخاوتمند باشید.
این فرآیند را هر روز یا هر دو روز یکبار تکرار کنید تا کمپوست ساز آشپزخانه بوکاشی پر شود. برای یک خانواده متوسط تقریبا 2 هفته زمان نیاز است تا سطل را پر کنند. نگران طولانیتر شدن زمان نباشید! این امر فقط زمان تخمیر زائدات غذایی را طولانیتر خواهد ساخت. اگر کمپوست ساز آشپزخانه داخلی را در زمانی کوتاهتر از دو هفته پر می کنید، به سادگی سطل های سوم( یا چهارم) سیستم بوکاشی را هم اضافه کنید تا بتوانید بطور مستمر زائدات غذایی خود را جمع آوری نمایید.
به مجرد اینکه سطل پر می شود، در آن را برای دو هفته بسته نگه دارید تا فرآیند تخمیر پیش کمپوست کامل شود. در طی این زمان، شما می توانید پر کردن کمپوست ساز بوکاشی آشپزخانه بعدی را آغاز نمایید.
از قرار دادن سطل کمپوست بوکاشی در برابر نور مستقیم خورشید و درجه حرارت های فوق العاده پرهیز نمایید. درجه حرارت اتاق برای کمپوست ساز آشپزخانه ایده آل است. درجه حرارت های خنک تر ممکن است نیاز به زمان بیشتر برای تکمیل فرآیند تخمیر داشته باشند. از آنجا که کمپوست ساز خانگی بو نمی دهد و یا حیوانات وحشی را جلب نمی کند، اغلب مردم سطل کمپوست بوکاشی خود را در آشپزخانه نگه می دارند.
از شیر سطل کمپوست بوکاشی برای زهکشی چای بوکاشی در هر دو روز یکبار استفاده کنید و چای را در عرض چند ساعت مصرف نمایید. چای بوکاشی یک کود جالب گیاهان خانگی و باغ است. قبل از استفاده، چای بوکاشی را با آب رقیق نمایید( حد اقل صد به یک)، زیرا چای بوکاشی اسیدی است. با خواندن مطالب زیر، در باره چای اطلاعات بیشتری کسب خواهید نمود.
گام 3- دفن

wha p6 0334
بعد از اینکه زائدات غذایی شما در مدت حداقل 2 هفته تخمیر شد، آمادگی این را دارید که پیش کمپوست بوکاشی خود را در باغ، توده کمپوست یا ظرف دفن نمایید.
ابتدا، سطل را چک کنید تا کاملا تخمیر شده باشد. بعد از 2 هفته شما باید یک کپک سفید در سطح زائدات ببینید و یا بوی شیرین و ترشی مانند استشمام نمایید. این ها شاخص های تخمیر موفق هستند.
اگر کپک سبز- آبی می بینید یا سطل شما بوی گندیدگی می دهد، سطل وارد مرحله "بد" شده است. برای درک جزییات بیشتر از اینکه چطور از ورود سطل به مرحله "بد" ممانعت به عمل آورید راهنمای زیر در رابطه با مسائل و مشکلات را بخوانید.

wha p7 0334
اگر کپک سفید دارید و یا سطل بوی شیرین به خود گرفته است، وقت آن است که پیش کمپوست خود را دفن نمایید. شما چند اختیار برای پیش کمپوست خود دارید. سه تا از عمومی ترین روش ها عبارتند از:
روش ترانشه
دفن کمپوست
کارخانه خاک
روش ترانشه دفن
ابتدا، جایی از باغ را پیدا کنید که می خواهید خاک آن را ازدیاد بخشید. یک ترانشه به عمق تقریبی 12 اینچ، عرض 12 اینچ و طول 24 اینچ حفر کنید. اگر فضای کافی برای ترانشه بزرگ ندارید، می توانید پیش کمپوست را در سوراخ های متعدد دفن نمایید.
پیش کمپوست خود را داخل ترانشه خالی کنید. با یک تا دو اینچ خاک پوشش دهید و مخلوط کنید. اطمینان حاصل نمایید که پیش کمپوست کلوخه های درشت ندارد. با باقیمانده خاک پوشش دهید. حداقل 6 اینچ خاک باید پیش کمپوست شما را پوشش دهد.
اگر حیات وحش بطور ویژه کنجکاو دارید، که در جستجوی غذا خاک های تازه حفاری شده را زیر و رو می کنند، توصیه ما این است که با توری گذاری ممانعت کننده از حیات وحش، سطح را با پیش کمپوست جدیدا دفن شده پوشش دهید.
دفن در توده کمپوست
این یک روش عمومی است؛ به ویژه در طی ماه های زمستان که زمین شما ممکن است یخزده یا پوشیده از برف باشد. میکروب های بوکاشی حیات داخل توده کمپوست را مجددا احیا خواهند کرد و شما یک بهبودی قابل ملاحظه ای در کیفیت کمپوست خواهید دید.
این تقرب مشابه روش ترانشه است، اما به جای اینکه دفن مستقیما در خاک شما صورت گیرد، پیش کمپوست را در داخل توده کمپوست دفن می کنید. یک سوراخ در توده کمپوست حفر کنید؛ پیش کمپوست را مخلوط کنید و سپس آن را حداقل با 6 اینچ مواد کمپوستی پوشش دهید.
کارخانه خاک
یک کارخانه خاک می تواند از یک جعبه ذخیره پلاستیکی بزرگ با در خوب چفت شونده ساخته شود. چند اسکوپ سخاوتمندانه از خاک معمولی باغ را داخل ظرف بریزید. در سطل پیش کمپوست بوکاشی مخلوط نمایید. تمام کلوخه های بزرگ پیش کمپوست را تخریب کنید. با حداقل 3 اینچ خاک باغی پوشش دهید. برای تکمیل فرآیند، در را برگردانید( به سر جای خود) و دو هفته فرصت بدهید( زمان را در زمستان بیشتر بگیرید)
شما می توانید برای جلوگیری از یخزدگی زمستانه، وسیله را در داخل خانه نگهداری نمایید. شما می توانید کارخانه خاک خود را بطور نامحدود قابل استفاده نگهداری نمایید؛ فقط مقداری از خاک غنی شده را بردارید و در فضای ایجاد شده برای سطل بعدی پیش کمپوست مورد استفاده قرار دهید. کمپوست حاصل از کارخانه خاک شما می تواند مستقیما به گیاهان شما افزوده گردد.
به دیگر گونه، یک کارخانه خاک می تواند با دفن مختصر یک سطل بزرگ بی کف در باغ شما ساخته شود. آن را با پیش کمپوست بوکاشی پر کنید و چند اینچ خاک معمولی در بالای آن بریزید. یک در سنگین در بالا بگذارید و به پیش کمپوست بوکاشی اجازه دهید با خاک تحتانی ترکیب شود. اگر کارخانه خاک شما پر شده است، به سادگی ظرف را به قسمت دیگر باغ انتقال دهید و دوباره شروع کنید.
گام 4- رشد

wha p8 0334
بعد از اینکه پیش کمپوست خود را دفن کردید، دو هفته به سادگی منتظر بمانید و بعد به سبزی ها و گل های محبوب و مطلوب اجازه دهید از خاک غنی از مواد مغذی بهره مند شده و رشد نمایند. پیش کمپوست اسیدی است. بنابراین، اطمینان حاصل کنید که حداقل دو هفته را در نظر گرفته اید و بعد اقدام به کاشت نموده اید. در غیر این صورت ممکن است ریشه های گیاهان شما سوزانیده شوند.
تکرار کنید. یک کمپوست ساز آشپزخانه تقریبا دو هفته زمان لازم دارد تا پر شود. استفاده از سیستم زنده دو سطلی بوکاشی اجازه می دهد بطور مستمر خرده های غذایی آشپزی خود را جمع آوری نمایید. اگر زائدات غذایی بیشتر دارید، به سادگی از سطل سوم هم استفاده نمایید.
راهنمای مسائل و مشکلات
با پیروی از 4 گام مشروح در بالا، اغلب مردم در هر زمان از نتایج موفقیت بار کمپوست سازی بوکاشی لذت خواهند برد. با این حال، اگر مشکلی پیش آمد، ناامید نشوید! یک سری مشکلات عمومی و راه حل ها وجود دارند که می توانید آن ها را امتحان نمایید.
کمپوست سازی بوکاشی، به تمامی، به ایجاد یک محیط زیست بهینه برای میکروب های سالم بوکاشی، که نشو و نما کنند، مربوط می شود. به خاطر داشته باشید که هر شرایط آب و هوایی متفاوت از دیگری است و هیچ کسی به اندازه دیگری خرده های غذایی تولید نمی کند. قواعد سخت و سریعی هم برای کمپوست سازی بوکاشی وجود ندارد. با این حال، بعد از چند بار سعی و خطا، اغلب مردم ریتمی که به بهترین صورت با آشپزخانه آن ها سازگار است را درک خواهند کرد.
چطور بدانم آیا سطل بوکاشی آشپزخانه من خراب شده است؟
اگر سطل کمپوست بوکاشی خود را باز کنید و یک بوی فساد و گندیدگی استشمام کنید و یا ببینید که مقدار زیادی جلبک سبز- آبی دیده می شوند، حتما چیز غلطی در سطل شما اتفاق افتاده است. یک سطل بوکاشی موفق بوی ترشی و یا مخمری می دهد و ممکن است در آن کپک های سفید قابل رویت باشند.( نبودن کپک های سفید دال بر بد کار کردن سیستم نیست)
عمومی ترین دلایلی که باعث بد کار کردن سطل بوکاشی می شوند عبارتند از:
خرد کردن:
مطمئن باشید که خرده های غذایی خود را قبل از قرار دادن در کمپوست ساز آشپزخانه خوب خرد کرده اید. آیتم های بزرگ کمپوست می شوند، اما تخمیر چیزهای کوچکتر در زمان کوتاهتری به وقوع می پیوندد. قطعات 2 اینچی قابل پذیرش هستند، اما یک تا نیم اینچی ها بهترند. به خاطر داشته باشید که پوست سبزی و میوه یک محافظ طبیعی است. آن ها میکروب های بوکاشی را بخوبی از ورود باز می دارند. لیمو و آیتم های همانند را قبل از قرار دادن در کمپوست ساز به 4 قسمت تقسیم نمایید.
هوا:
هوای مازاد برای کمپوست ساز بوکاشی بد است. کمپوست ساز آشپزخانه فقط باید در محدوده مقادیر لازم باز و بسته شود. زمان باز ماندن هم باید حتی الامکان کوتاه باشد و خلاصه به زمان بارگذاری گردد. فقط تا زمان پر شدن، باید عملیات باز و بسته کردن را ادامه داد. در را در مواقع غیر لازم باز نکنید و باز نگذارید. بهترین کار این است که خرده های غذا را در سطل یا جام روی پیشخوان آشپزخانه جمع آوری کرده و فقط یک بار در روز و یا، بهتر، هر یک روز در میان همه را به یکباره در کمپوست ساز بریزید. در طی دو هفته زمان تخمیر، تلاشی برای باز کردن در کمپوست ساز صورت ندهید.
بشقاب پوشاننده:
برای دور نگه داشتن هوا از خرده های غذا در کمپوست ساز آشپزخانه، ایده آل است که چیزی را به عنوان مانع هوا در بالای خرده های غذا قرار دهید. استفاده از یک کیسه پلاستیکی توصیه شده است، اما قطعه ای مقوا یا حتی بشقاب قرار گرفته در روی خرده های غذا، در حینی که شما کارتان را می کنید تا کمپوست ساز را پر نمایید، هم خوب کار می کنند. در دو هفته ای که فرآیند تخمیر انجام می گیرد کلیه آیتم ها را به امان خدا رها نمایید. مطمئن باشید که به مجرد اینکه لایه های غذا را اضافه می کنید، موانع پوشش دهنده را به سختی می فشارید. این کار کمک می کند تا هوا از میان خرده های غذای کمپوست ساز آشپزخانه بیرون بیاید.( بشقاب پوشش دهنده باعث می شود که دست های شما هم حین انجام کار تمیز بماند)
مقدار مخلوط، سبوس یا پودر بوکاشی:
شما هرگز نمی توانید مقدار زیادی سبوس بوکاشی به کمپوست کننده آشپزخانه اضافه کنید. در حقیقت، بهتر هم هست، این امر را به ویژه در مورد خرده های غذایی که سریعا فاسد می شوند در دستور کار قرار دهید.( همانند گوشت) به عنوان حداقل، دست کم باید اطمینان خاطر حاصل نمایید که یک غبار سبوس بوکاشی با خرده های غذایی موجود در سطل بطور یکنواخت مخلوط شده اند. همچنان که شما خرده های غذا را اضافه می کنید، بوکاشی را بپاشید و برای اطمینان از هر پوششی به طور مختصر مخلوط نمایید.
درجه حرارت:
کمپوست کننده آشپزخانه باید دور از درجه حرارت های بسیار بالا نگهداری شود. درجه حرارت اتاق برای میکروب های بوکاشی ایده آل هستند؛ تا کارشان را بکنند و رشد و نمو خوبی داشته باشند. سطل بوکاشی را در طی ماه های سرد در داخل نگهداری کرده و در طی ماه های گرم دور از نور مستقیم خورشید نگه بدارید. درجه حرارت های پایینتر عملیات میکروب ها را کلا متوقف نمی کنند و فقط از سرعت چنین فعالیت هایی می کاهند.
زمان داخل کمپوست ساز آشپزخانه:
اغلب خرده هایی غذایی باید به گونه موفقی فرآیند پیش کمپوست را در دو هفته کامل کنند. با این حال، این زمان می تواند طولانیتر شود؛ به ویژه اگر آن ها به اندازه کافی خرد نشده باشند. خرده های غذایی را برای یک هفته اضافی در کمپوست ساز آشپزخانه رها نمایید. زمان تخمیر طولانیتر کمپوست ساز آشپزخانه همیشه مفید است.
زمان در زمین:
به مجرد اینکه پیش کمپوست به باغ شما انتقال یافت، معمولا دو هفته زمان می گیرد تا اغلب آیتم ها جذب شبکه خاک شوند. هرچند، اگر درجه حرارت خنک تر باشد، یا خرده های غذایی کاملا پیش کمپوست نشده باشند، ممکن است نیاز به زمان طولانیتر باشد. یک هفته اضافی در خاک باید کار آن را تمام نماید.
به خاطر داشته باشید، سیستم کمپوست سازی بوکاشی به طبیعت، فرآیند زنده اعتماد دارد و بعضی اوقات مشکلات بدون هیچ دلیل خاصی روی می دهند. اگر سطل شما وارد مرحله "بد" شود، ناامید نباشید. به سادگی آن را به اقبال بد گره بزنید و دوباره کار را از سر بگیرید.
چای بوکاشی
اگر دارید آماده می شوید تا کار کمپوست سازی بوکاشی را آغاز نمایید، ممکن است در باره "چای بوکاشی" و "نشت بوکاشی" خوانده باشید. خبر بد این است که این ماده یک نوشیدنی فوق العاده سالم جدید نیست که شما را 50 سال جوانتر نماید. با این حال خبر خوب "این ماده از محصولات جانبی فرآیند بوکاشی است و یک کود مایع افسانه ای، حتی خیلی بیشتر است" را نباید دست کم گرفت.
چای بوکاشی چیست؟

wha pver1 0334
چای، اب یا نشت بوکاشی مایعی است که می تواند از کمپوست ساز آشپزخانه بوکاشی توسط شیر خارج شود. این ماده مخلوطی از تمام خوبی های کمپوست ساز آشپزخانه بوکاشی است؛ میکروب های بوکاشی، مایعات حاصل از خرده های غذا و مایعات تولیدی در حین تخمیر.
چطور می توانم از چای بوکاشی استفاده کنم؟
کود غنی از مواد مغذی
چای بوکاشی یک کود بسیار غنی از مواد مغذی است که می تواند برای باغ و گل های خانگی مورد استفاده قرار گیرد. این ماده می تواند در جاهایی از باغ اضافه شود که اضافه کردن پیش کمپوست بوکاشی مشکل است؛ همانند باغچه شما یا جاهایی با پوشش گیاهی سنگین.
چای بوکاشی کاملا اسیدی است و بنابراین ما توصیه به نرخ رقت حدود یک به 100 برای استفاده می کنیم. شما ممکن است بخواهید نرخ رقت را روی گیاهان حساس تست کنید و ممکن است متوجه شوید که گیاهانی با حساسیت کمتر می توانند در برابر نرخ رقت کمتر مقاومت نمایند. کود چای بوکاشی رقیق شده باید به خاک اعمال شود زیرا شاخ و برگ نسبت به سطوح بالای اسیدیته حساس تر هستند.
به خاطر داشته باشید که چای بوکاشی مملو از باکتری های مفید است. ما توصیه می کنیم که شما از چای بوکاشی تا جایی که ممکن است سریع استفاده کنید؛ یعنی بلافاصله پس از زهکشی از کمپوست ساز آشپزخانه. در این صورت گیاهان شما از تمام مزایا و فواید و خوبی های چای بهره مند خواهند گردید. اگر از چای برای بیش از چند ساعت استفاده نگردد، چای ممکن است شروع به بد بودن نماید.... و بوی متنفر شننده و مهوع بدهد.
افزایش دهنده کمپوست
چای بوکاشی میلیون ها میکروب از سطل کمپوست بوکاشی شما دارد. این می تواند بطور غیر قابل باوری برای توده کمپوست مفید باشد. چای بوکاشی می تواند مستقیما داخل توده کمپوست ریخته شود. باکتری ها کمک به سرعت بخشیدن به فرآیند کمپوست می کنند و راهی عالی برای اضافه کردن رطوبت به کمپوست، در صورت نیاز، می باشند. دوباره، مطمئن باشید که از چای بوکاشی تازه استفاده می کنید که هم اکنون از کمپوست ساز آشپزخانه زهکشی کرده اید.
باز کننده زهکش
اگر نمی توانید از چای بوکاشی در راه درست استفاده کنید، نگران نباشید. شما می توانید به سادگی آن را داخل زهکش بریزید. آن کاملا طبیعی است و آلودگی ایجاد نمی کند. در واقع، باکتری های بوکاشی می توانند کمک به باز شدن زهکش کرده و برای کارهای تصفیه آب هم مفید باشند.
در چه مدت چای بوکاشی را باید از کمپوست ساز آشپزخانه زهکشی نمایم؟
بستگی به موادی دارد که داخل سطل کمپوست ساز بوکاشی می ریزید. البته، عموما تولید مایع یا چای بوکاشی در مدت 2 روز آغاز می گردد. اگر طولانیتر شد نگران نباشید.
چقدر چای بوکاشی باید من بگیرم؟

wha pver2 0334
دوباره، این بستگی به خرده هایی غذایی دارد که داخل کمپوست ساز آشپزخانه می ریزید. اگر مقدار زیادی پوست میوه آبدار اضافه کنید، باید توقع داشته باشید که مایع حاصله بیش از چیزی که از آیتم های خشک به دست می آید باشد.در ابتدا احتمالا دو قاشق غذاخوری در روز یا دو روز یکبار خواهید داشت و بعدا و به مجرد اینکه سطل کمپوست بوکاشی پر شد تا حد یک تا دو فنجان در روز یا دو روز یکبار هم خواهید داشت.
چطور بوکاشی کار می کند: علم
کمپوست سازی بوکاشی از طریق تغییر ساختمان شیمیایی و بیولوژیکی زائدات غذایی توسط فرآیند تخمیر کار می کند. در فرآیند تخمیر، جدا از حضور یک کپک سفید در سطح، تغییر جزیی قابل رویت هم در خرده های غذایی به وقوع می پیوندد. هرچند، ساختار زائدات غذایی آنچنان تغییر کرده است که فقط پس از دو هفته اضافه شدن به باغ تجزیه خواهد شد. به علاوه، ترش شدن( یا تخمیر) زائدات غذایی به این معنی است که آن ها دیگر جذابیتی برای وحوش ندارند و لذا بدون مشکل آفت می توان به خرده هایی غذایی اجازه داد که در خانه تبدیل به کمپوست شوند.
بی هوازی در برابر هوازی
یک توده کمپوست سازی سنتی توسط میکروب ها، حشرات و قارچ ها بصورت هوازی تجزیه می شود. از آنجا که فرآیند هوازی است، مهم است که چرخش مواد بطور مرتب انجام گیرد و به اکسیژن اجازه داده شود که به میزان کافی در اختیار میکروب ها قرار گیرد. اگر فرآیند بی هوازی شود( مثلا اکسیژن کافی در دسترس قرار نگیرد) گندیدگی و دادن بوی نامطبوع و مهوع آغاز خواهد شد.
باکتری های بوکاشی، هر چند، در شرایط بی هوازی رشد و نمو می کنند. با تخمیر غذا در شرایط بی هوازی ما به میکروب های بی هوازی بوکاشی اجازه می دهیم که کار را در اختیار گرفته و باکتری های گندزای متعفن و زننده را سرکوب کنند. باکتری گندزا، بوی بسیار نامطبوع و مهوع، لجن همانند مرداب و گازهای مضر خروجی وجود نخواهد داشت.
میکروارگانیزم های موثر بوکاشی چه هستند؟
میکروارگانیزم های موثر یک گروه انتخابی از میکروب ها هستند که با هم بطور مفیدی کار می کنند تا زائدات غذایی را تخمیر نمایند. محصول اولیه میکروارگانیزم های موثر بوسیله یک پژوهشگر ژاپنی( ترو هیگا) در 1980 ارائه گردید. با انتخاب دقیق مخلوط باکتری ها، هیگا توانست گروهی از باکتری های مفید را ارائه دهد که دارای کاربرد جهانی هستند و می توانند در محدوده گسترده ای از شرایط دنیای واقعی بمانند و رشد و نمو نمایند.
امروزه، واریته های مختلفی از محصولات نوع EM1 در دسترس هستند. در حالی که میکروب های دقیق و مقادیر نسبی هر کدام ممکن است متفاوت از دیگری باشد، عمده باکتری های بستر میکروارگانیزم های موثر در 3 گروه زیر قرار خواهند گرفت:
باکتری های اسید لاکتیک
این باکتری ها قند را به اسید لاکتیک تبدیل می کنند. این اسید لاکتیک تولید شده پی اچ را کاهش می دهد و محیطی تولید می کند که برای پاتوژن ها و باکتری های تولید کننده متان غیر مطلوب است. بدون این گروه از باکتری ها تخمیر وجود نخواهد داشت.
مخمر
مخمرها قارچ های تک سلولی هستند. مخمرها کمک به تجزیه قند می کنند و ایجاد محصولات جانبی خیلی مفید مانند ویتامین ها، هورمون ها و آمینو اسیدها می کنند.
باکتری های غیر گوگردی بنفش
میکروب های PNSB می توانند در گستره وسیعی از محیط ها زنده بمانند و این قابلیت سازگاری آن ها را در زمره یک گروه خیلی مفید از هر محصول EM قرار می دهد. فایده اساسی آن ها تجزیه گاز سولفید هیدروژن و آمونیاک و کاهش بوی مرتبط با این گازها است.
شروع با سیستم کمپوست سازی بوکاشی

wha pver3 0334
کمپوست سازی بوکاشی یک راه حل بزرگ برای هر کسی است که می خواهد از زائدات غذایی خود دریافتی بیشتر داشته باشد.اگر دوست داشته باشید از سیستم بوکاشی برای زائدات غذایی خود استفاده کنید لطفا عبارت بعدی را بخوانید.
برای خرید "کمپوست ساز بوکاشی ایرانی" اینجا را کلیک کنید.

صفحه نخست