نیم نگاه


midanidVERY

 5comver0007

 09122039437       09224055895         02188331528

نکته بسیار مهم: به دلیل مشکل کوچک بوجود آمده در تولید کمپوست ساز بوکاشی، تا اول خرداد 1403 سفارش این نوع سطل را متوقف ساخته ایم. ضمن پوزش از علاقمندان به خرید این مژده را می دهیم که در جهت جبران خسارت، قیمت ها تا پایان خرداد ثابت خواهند ماند.

 

HUOS TOTAL

RUMI4

در افریقای غربی انقلاب بوکاشی ریشه می گیرد!

قسمت اول

جهانی شدن

اما چطور یک تجربه ژاپنی 15000 کیلومتر راه رفت و سر از روستاهای افریقای غربی در آورد؟

برای یافتن جواب ما باید به 1982 و اوکیناوا بر گردیم.

در اینجا، یک دانشمند کشاورزی بی سر و صدا، تئورو هیگا، در حال انجام آزمایشاتی بر روی میکروارگانیسم ها در دانشگاه ریوکوس بود. او تجربه شکل‌دهنده مسمومیت مزمن با آفت‌کش‌ها را در حین کار با مواد شیمیایی کشاورزی به عنوان "عمیقاً تأثیرگذار" در تحقیقات خود توصیف می‌کند.

هیگا چنین توضیح می دهد: " همه این ها به خاطر بی توجهی من به مادر طبیعت بود. پس از آموختن از اشتباه، چالش استفاده از قدرت میکروارگانیسم هایی را که در کودکی از پدربزرگم آموخته بودم، پذیرفتم."

اما پس از 5 سال پژوهش، او پیشرفت کمی داشت.

هیگا می گوید: "ما در یک زمان روی یک میکروارگانیسم کار می کردیم تا روابط علت و معلولی علمی را روشن کنیم. با این حال، طبیعت همیشه پیچیده تر است."

مانند بسیاری از اکتشافات، این اتفاقی بود که هیگا را به موفقیت بزرگ خود رساند. در انتهای یک روز کاری، او سویه های منفرد مختلفی را در یک سطل جمع آوری کرد. اما او که نمی خواست آنها را هدر دهد، آنها را روی یک تکه علف ریخت.

این تکه به میزان قابل ملاحظه ای فهم او از خاک را تغییر داد. با توجه به رشد چشمگیر، متوجه شد که خاک به تنوعی از میکروارگانیسم ها نیاز دارد، نه فقط یک میکروارگانیسم. او می گوید که تخمیر کلید تولید این تنوع است.

هیگا تاکید می کند: با بیشتر شدن جمعیت میکروارگانیزم، اکوسیستم غنی تر می شود.

AFRICABUK3

مزرعه بادمجان های زرد تلخ در Mboro در 25 مارس. از بنین تا توگو و بورکینافاسو تا سنگال، بوکاشی در سراسر آفریقای غربی نفوذ می کند. | جک تامپسون

در حالی که جریان اصلی کشاورزی بر قدرت مواد شیمیایی برای افزایش عملکرد متمرکز بود، هیگا بخشی از جنبشی بود که پیش‌بینی می‌کرد چگونه استفاده بیش از حد از مواد پتروشیمی می‌تواند به میکروبیولوژی خاک و همچنین آب و هوا آسیب برساند.

صنعت کودهای مصنوعی در سال 2021 گردش مالی به میزان 193 میلیارد دلار داشته است. این کودها در هنگام مصرف روی خاک از نظر گرمایش جهانی مسئول 5 درصد از انتشارات جهانی هستند؛ در طی فرآیند تولید کود شیمیایی سوخت بلعیده شده و اکسیدهای ازت تولید می شوند که یک گاز گلخانه ای با 273 برابر قدرت نسبت به دی اکسید کربن است.

در 1993 بوکاشی جهانی شد. در کاستاریکا، یک محقق کلمبیایی دم اسبی، Jairo Restrepo Rivera، با آژانس همکاری بین‌المللی ژاپن مواجه شد که بوکاشی را به کشاورزان خرده‌مالک آموزش می‌داد.

ریورا توضیح می دهد: نتایج بوکاشی شگفت انگیز، اما مشخص بود. او به سراسر جهان سفر می کند و کارگاه های آموزشی راه حل های کشاورزی با نیاز به فناوری کم مانند بوکاشی را اجرا می کند و برای 42000 فالوور اینستاگرام خود محتوای مرتبط تولید می کند.

پژوهشگر چنین می گوید: تخمیر و میکروارگانیزم ها تمام آن چیزی هستند که می توانند خاک های ما را بازیافت نمایند.

ریورا می گوید: من به امریکای مرکزی و جنوبی رفته ام و همینطور اروپا و استرالیا. تجربه هایم را در اختیار کشاورزان گذاشته ام. اکنون می توانم بگویم هیچ قاره ای وجود ندارد که بوکاشی را نشناسد.

ولی تا 2017 زمان برد تا انقلاب بوکاشی به افریقا برسد. Diedhou از AFSA می گوید که معرفی این عمل نقطه عطفی برای اتحاد کشاورزان بود که کشاورزی صنعتی را برای آگرواکولوژی رد می کند، یک فلسفه کشاورزی مبتنی بر اصول اکولوژیکی و اجتماعی.

داید هو توضیح می دهد: "در آن زمان، AFSA عمدتاً بر روی حمایت متمرکز بود، اما تقاضای شدیدی از کشاورزان برای توصیه های عملی برای یافتن جایگزین هایی برای نهاده های شیمیایی وجود داشت."

او در مورد شاهکارهای ریورا شنیده بود و هر کاری کرد تا او را به نشست سالانه AFSA در سال 2017 برساند.

به گفته دیدهو، گردهمایی کشاورزان به خوبی تحت تأثیر جلسه او در مورد بوکاشی قرار گرفت. بطور سیستماتیک، مردم پیش من آمدند و گفتند ما نیاز داریم که این تجربه گسترش یابد.

از آن پس، بوکاشی در سراسر قاره موج می زد!

AFRICABUK4

بینتابا، یک کشاورز، در 25 مارس زیر یک درخت لیمو در ام بورو نشسته است. از زمانی که بوکاشی را در یک گروه واتساپ تمجید کرد، به کشاورزان جامعه خود در مورد این تکنیک آموزش داده است. جک تامپسون

بیت آی به اولین جلسه سنگال دعوت شد. او پتانسیل را دید و شروع به ادغام تجربه در هر کجا که ممکن بود کرد.

بیت آی می گوید: "شما می توانید همه چیز را به صورت محلی برای بوکاشی تهیه کنید. کشاورزان خودمختار می شوند و یک جریان سیاسی را به نمایش می گذارد." او توضیح می دهد که کشاورزان دیگر به محصولات مرتبط با بازارهای بی ثبات جهانی و شرکت های فراملی وابسته نیستند.

بیت آی با غرور می گوید: "من صدها تولید کننده را آموزش دادم و تیم ما هزاران نفر را تعلیم داده است." این اولین گام به سوی "زراعت شناختی" است.

انتشار خبر

با این حال، استفاده از کودهای مصنوعی همچنان غالب است و هنوز بوکاشی اکثر میلیون‌ها کشاورز آفریقای غربی را متقاعد نکرده ‌است. حتی فی که در ماه ژانویه در مورد بوکاشی یاد گرفت، فقط در یک مزرعه آزمایش کرد و باز نیمی از مقدار معمول کود شیمیایی استفاده کرد و نذر بوکاشی خود را ادا نکرد.

او می گوید: "اگر خدا بخواهد، حتی با پایین آمدن قیمت کودهای شیمیایی از بوکاشی استفاده خواهد کرد."

فرآیند تولید نیاز به چرخاندن مخلوط به مدت 2 بار در روز در دو هفته دارد. در حالی که نسبت به کمپوست سازی زمان کمتری مصرف می شود، هنوز زمانبر است و کشاورزان پر کاری همانند فی را خسته می کند. بیت آی می گوید که ماشینی که بوکاشی را می چرخاند مشوقی برای جذب بالاتر می گردد.

با این حال، یک کشاورز که متقاعد شده است، بینتا با، تنها مالک مزرعه زن در Mboro است.

در باغی از درختان لیموترش، با لباسی زیبا با طرح نارنجی با روسری همرنگ و همانند در سایه دراز می کشد. هنگامی که ارتباط به بوکاشی تبدیل می شود، او با اطمینان به سمت تکه پیاز خود می رود.

با در حالی که پیازهای برداشت شده را در گونی می اندازد، می گوید: "الان دو سال است که بوکاشی درست می کنم. اگر از کود شیمیایی استفاده می کردم الان تعداد زیادی از پیازهایم گندیده بودند"

با می افزاید: "گیاهان سالم تر هستند، و این بدان معناست که آنها بهتر حفظ می شوند."

و او استفاده از بوکاشی در سراسر قاره را استمرار داده است. او بعد از اینکه در یک گروه واتس آپی از بوکاشی خوشش آمد، کشاورزان کنجکاو را در کشورش آموزش می دهد.

جنگ در اوکراین می‌تواند فرصتی برای کشاورزان در غرب آفریقا باشد تا فشار کودهای ارزان قیمت را در صنعت کشاورزی بشکنند و در نهایت انتشار گازهای گلخانه‌ای را مهار کنند. اما کشاورزانی مانند فای و با زمان کمی برای فکر کردن در باره تغییرات آب و هوایی دارند. برای آن ها، این گرسنگی است که حرف اول را می زند!