چاپ
بازدید: 1172

تمیزکاری و ضدعفونی مخازن ذخیره( کد 0322)

راهنمایی ضروری: اغلب قریب به اتفاق مطالب این سایت ترجمه خود ما هستند. با توجه به اینکه برخی از این مطالب برای خواننده ایرانی ابهام و سرگشتگی ایجاد می کند، گاه مجبور به ارائه توضیحات اضافی هستیم. از آنجا که برای همه خوانندگان واجب و ضروری است که مطالب ترجمه را از توضیحات اضافی تشخیص دهند، تمام توضیحات اضافی را بصورت نوشته های کج دارای خط زیرین آورده ایم.


چرا مهم است که یک مخزن ذخیره را تمیز و ضد عفونی کنیم؟
مهم است که مخزن ذخیره را بطور مرتب تمیز و ضد عفونی کنیم( برای مثال هر 6 ماه یکبار) و یا اینکه این امر را بعد از هر کار نوسازی یا نگهداری انجام دهیم. یک مخزن ذخیره ممکن است توسط حیواناتی مثل جونده ها، پاها یا چکمه های کارگران، مواد ته نشین شده و غیره آلوده شود. بنابراین، واجب است که متناسب با خطرات آلودگی فراهم شده توسط فقدان حفاظت مناسب تانک، فقدان ضد عفونی مناسب آب و ... بطور متناوب تمیز و ضد عفونی گردد.
ایجاد محلول کلر
دو شکل مناسب کلر برای ضد عفونی چاه ها عبارت از هیپوکلریت کلسیم و هیپوکلریت سدیم می باشند.
معمولا، یک محلول 0.2 درصد کلر باید با استفاده از هیپوکلریت سدیم( مایع سفید کننده) و یا هیپوکلریت کلسیم(HTH) درست شود.
ایمنی اپراتورهایی که کلر را دستکاری می کنند
بهره برداری و نگهداری تجهیزات برای تزریق کلر حاصل از سیلندرها فقط باید توسط پرسنل آموزش دیده و صاحب صلاحیت انجام گیرد.
کلر ماده ای خطرناک است. در حالت محلول فوق العاده خورنده است و قطرات پخش شده آن می تواند برای چشم ایجاد آسیب و سوختگی نماید.
وقتی محلول های کلر کنسانتره دستکاری می شوند، احتیاطات مناسب باید صورت گیرند. بطور ایده آل، دستکش ها و عینک های حفاظتی چشم باید پوشیده شوند. در حالتی که قطرات پخش می شوند و به ویژه به چشم ها پخش می شوند، مهم است که آبکشی و شستشوی کامل و سراسری با آب، بلافاصله، صورت گیرد.
نکته : در صورت تمایل به اخذ مشاوره تلفنی از قوانین مشاوره کسب اطلاع نمایید.
تمام ظروف حاوی کلر باید برچسب شناسایی محتویات بخورند و آگاهی های مربوط به خطرات به گونه ای باشند که محلی ها براحتی بتوانند متوجه آن ها شوند.
مکان های ذخیره کلر در هر شکلی باید در برابر دسترسی افراد متفرقه و به ویژه در برابر بچه ها ایمن باشند.
هیپوکلریت سدیم یا مایع سفید کننده
مایع سفید کننده معمولا در بطری یا بسته خریداری می شود. چک کنید که محتویات فقط هیپوکلریت سدیم و آب باشند. غلظت معمول کلر در مایع سفید کننده 5 درصد است؛ اما اگر بطری باز شده باشد و یا برای مدت طولانی ذخیره سازی صورت گرفته باشد، ممکن است غلظت پایینتر برده شده باشد. محلول را بصورت تشریح شده در زیر درست کنید.
1- استفاده از هیپوکلریت سدیم( مایع سفید کننده) برای درست کردن محلول کلر
سه سطل پلاستیکی را با آب تمیز تا حدود 5 سانتیمتری بالا پر کنید و اجازه دهید که سفید کننده اضافه شود. اغلب سطل های در دسترس تجاری 12.5 لیتری هستند، اما مقدار آب باید کنترل شود.
به هر سطل مایع سفید کننده کافی اضافه کنید و محلول 0.2 درصد کلر بسازید.
مثال: ظرفیت سطل، 12.5 لیتر آب؛ معادل 12500 میلی لیتر
نیاز به 0.2 درصد یا 0.2 گرم کلر به ازای 100 میلی لیتر آب است.
بنابراین، (12500/100)*0.2 برابر می شود با 25 گرم کلر که برای هر سطل مورد نیاز است.
فرض می شود که مایع سفید کننده حاوی 4 درصد یا 4 گرم کلر به ازای هر 100 میلی لیتر است.
بنابراین، 25 گرم در 100 میلی لیتر مایع سفید کننده در واقع فقط 6.25 گرم در 100 میلی لیتر یا 625 میلی لیتر کلر دارد.
4 گرم مایع سفید کننده باید به 12.5 لیتر آب اضافه شود تا محلول کلر 0.2 درصد تولید کند.
پس، 625 میلی لیتر مایع سفید کننده باید به هر سطل آب اضافه شود.
قبل از استفاده، آب و مایع سفید کننده را خوب مخلوط کنید.
هیپوکلریت کلسیم یا HTH
هیپوکلریت کلسیم یا هیپوکلریت آزمون بالا(HTH یا HTHC) بصورت دانه های سفید می آید و می تواند اغلب از طریق دوایر اجرایی ادارات تندرستی محلی، داروخانه ها یا فروشگاه های لوازم خانگی تهیه شود. هیپوکلریت کلسیم خیلی قویتر از مایع سفید کننده است و قدرت خود را به سرعت از دست نمی دهد. هیپوکلریت کلسیم در اشکال مختلفی می آید و از 20 تا 70 درصد کلر دارد. کاربرگ هایی هستند که جزییات هیپوکلریت کلسیم را راحت پوشش می دهند. کاربرگ هایی هستند که جزییات هیپوکلریت کلسیم را تحت پوشش بیشتری قرار می دهند.
بهترین نوع هیپوکلریت کلسیم برای استفاده، هیپوکلریت کلسیم تست بالا است(HTH یا HTHC) زیرا این ماده بطور معمول 50 تا 70 درصد کلر دارد. همیشه با تامین کننده یا جدار ظرف چک کنید تا درک نمایید و مطمئن شوید ماده در اختیار دارای محتویات کلر چند در صد است. محلول کلر را آنچنان که در زیر آمده است بسازید:
2- استفاده از هیپوکلریت کلسیم برای درست کردن محلول کلر
سه سطل پلاستیکی را با آب تمیز تا 5 سانتیمتری بالای سطل ها پر کنید و به هیپوکلریت کلسیم اجازه اضافه شدن بدهید. اغلب سطل های تجاری در دسترس 12.5 لیتر را نگه می دارند، ولی مقدار آب باید چک شود.
به هر سطل هیپوکلریت کلسیم کافی اضافه کنید تا محلول 0.2 درصد کلر بسازید.
مثال: ظرفیت سطل 12.5 لیتر آب و یا معادل 12500 میلی لیتر آب است.
نیاز به 0.2 درصد یا 0.2 گرم کلر در هر 100 میلی لیتر آب است.
بنابراین، 12500 میلی لیتر را تقسیم بر 100 میلی لیتر و ضربدر 0.2 گرم کرده و 25 گرم کلر را برای هر سطل نیاز خواهیم داشت.
اگر هیپوکلریت کلسیم شامل 50 درصد کلر یا 50 گرم کلر در ازای 100 گرم پودر باشد، پس 25 گرم( مقدار کلر مورد نیاز به ازای هر سطل) گنجانده می شود در:
25 ضربدر 100 تقسیم بر 50 ؛ برابر با 50 گرم پودر
بنابراین؛ 50 گرم هیپوکلریت کلسیم باید به 12.5 لیتر آب اضافه شود تا 0.2 درصد محلول کلر تولید نماید.
پس، 50 گرم هیپوکلریت کلسیم باید به هر سطل آب اضافه شود.
آب و هیپوکلریت کلسیم را خوب مخلوط کنید و محلول را برای یک ساعت رها کنید. بعضی از ته نشست های سفید در ته سطل غرق می شوند؛ فقط مایع زلال باید استفاده شود تا مخزن را ضد عفونی کند و ته نشست باید دور ریخته شود.
مخازن ذخیره
وقتی مخزن آماده می شود که دوباره در سرویس قرار گیرد، آب ضد عفونی شده باید زهکشی شود و مخزن با آب تمیز شسته شود تا کلر باقیمانده به زیر 1 میلی گرم بر لیتر کاهش یابد. محتویات کلر آب تمیز باید کنترل شود و آب فقط به مجرد اینکه باقیمانده کلر به میزان قابل پذیرش برسد اجازه یابد که به داخل شبکه لوله ها جریان یابد.
تست باکتری ها
تمام مخازن ذخیره باید هر 6 ماه یکبار برای آلودگی باکتریایی تست شوند. اگر، در بعضی روزهای بعد از ضد عفونی، یک مخزن ذخیره هنوز سطوح بالایی از آلودگی را دارا باشد، ممکن است نیاز باشد با اضافه کردن یک مقدار کوچک از محلول کلر روزانه کلرزنی مستمر صورت گیرد. سطح کلر مخزن باید هر روز صبح با استفاده از یک تستر جیبی( نشان داده شده در تصویر) چک شود تا اطمینان حاصل گردد که کلر کافی برای کشتن میکروب ها وجود دارد.

who p1 0322
تصویر 1- تستر جیبی کلر

صفحه نخست

در ضمن، اگر دوستدار این هستید که در زمره حامیان ما باشید، لطفا اینجا را کلیک کنید.  از آنجا که ما توسط دولت حمایت نمی شویم، امید خود را به حمایت شما عزیزان دوخته ایم. پس اگر فکر می کنید ارزش بیشتر دیده شدن را، دست کم جهت مبارزه با آن هایی که با اطلاعات غلط مردم را در مسیر نادرست قرار می دهند، داریم، لطفا لینک زیر را در گروه های شبکه های مجازی( لینکدین، واتس آپ ، تلگرام و ...) به اشتراک بگذارید.

WWW.YARABUMCO.IR