چاپ
بازدید: 1218

مسمومیت آمونیاکی ماهی آکواریم(کد 0308)

راهنمایی ضروری: اغلب قریب به اتفاق مطالب این سایت ترجمه خود ما هستند. با توجه به اینکه برخی از این مطالب برای خواننده ایرانی ابهام و سرگشتگی ایجاد می کند، گاه مجبور به ارائه توضیحات اضافی هستیم. از آنجا که برای همه خوانندگان واجب و ضروری است که مطالب ترجمه را از توضیحات اضافی تشخیص دهند، تمام توضیحات اضافی را بصورت نوشته های کج دارای خط زیرین آورده ایم.


مسمومیت آمونیاکی از بزرگترین کشنده های ماهی آکواریمی است و اغلب در طی درست کردن یک مخزن جدید روی می دهد. این امر در مخزن تثبیت شده هم روی می دهد؛ وقتی که ماهی های زیادی در یک زمان اضافه شوند، وقتی که به سبب نقص مکانیکی یا برقی؛ فیلتر درست کار نکند و وقتی که به سبب استفاده از دارو یا تغییر ناگهانی شرایط آب کلنی های باکتری کشته شوند. آمونیاک افزایش یافته قابل مشاهده نیست؛ پس پایش مستمر بایسته ای است که نباید فراموش شود. تست مکرر آب می تواند سطوح آمونیاک یونیزه نشده را مدت ها قبل از اینکه به کشنده غیر قابل رویت ماهی ها بدل شود ردیابی نماید.
مسمومیت آمونیاکی چیست؟
مسمومیت آمونیاکی هنگامی اتفاق می افتد که سطوح پی اچ مخزن ماهی افزایش پیدا کند و چرخه نیتروژن را واژگون نماید. در شرایط ایده آل آب، سطوح آمونیاک نباید موجود باشند. هرچند، آب شیر و تجزیه مواد آلی داخل مخزن، هر دو، در این شرایط سهیم هستند. حتی کوچکترین مقدارهای آمونیاک می توانند باعث آسیب آبشش در ماهی ها شوند و سطوح بسیار بالا اغلب کشنده هستند.
نشانه های مسمومیت آمونیاکی ماهی
مسمومیت آمونیاکی می تواند ناگهانی و یا در طی دوره چند روزه اتفاق بیفتد. بدوا، ممکن است ماهی در سطح ظاهر شود تا هوا را گاز بگیرد. آبشش های ماهی ها رنگ قرمز يا ياسی بنفش ميگيرند و باعث می شوند به نظر برسد که ماهی ها در حال خونریزی هستند. ماهی های شما شروع به از دست دادن اشتها می کنند؛ زیرا فعالیت بدنی آن ها دچار نقص شده است. آن ها بطور فزاینده ای به سوی بی حالی می روند. در برخی موارد، ممکن است ماهی ها را در ته مخزن و با باله های فشرده پیدا کنید( برای CLAMPED FINS معنی بهتری یافته و حامی ما شوید)
با ادامه آسیب ناشی از مسمومیت آمونیاک، صدمات وارده به بافت های ماهی شروع به وخامت می کند که با مشاهده رگه های قرمز یا تکه های خونین بر روی بدن و باله هایشان می توانید شواهد این قضیه را ببینید. مسمومیت آمونیاکی در نهایت منجر به آسیب به مغز، اندام ها و سیستم عصبی مرکزی می گردد. شما خونریزی های داخلی و بیرونی ماهی را خواهید دید. بعد از آن است که ماهی ها می میرند.

amm p1 0308
عوامل مسمومیت آمونیاکی
آمونیاک می تواند از طرق مختلف وارد مخزن شود. اولین راه، آب شیر تصفیه شده بطریق شیمیایی است. بعضی از شرکت های تصفیه آب از یک ماده شیمیایی به نام کلرآمین، کلر باند شده با آمونیاک، استفاده می کنند؛ یک ضد عفونی کننده پایدارتر در سیستم های آب شهری. استفاده از آب شیری که با این ماده تصفیه شده است یک دستورالعمل برای نازل شدن این بلای آکواریمی است. تجزیه مواد آلی؛ گیاهان آکواریمی، مدفوع ماهی و غذای خورده نشده ماهی، راه دیگری است که سطح آمونیاک یک مخزن را ازدیاد می بخشد. تغذیه بیش از حد و فقدان تمیز کاری، باکتری هایی را اضافه می کنند که فوق العاده از این مواد مغذی تغذیه می کنند. در نتیجه این فرآیند، آمونیاک به عنوان محصول جانبی تولید می شود.( پس، مخزن را مرتب تمیز کنید) ماهی ها، خودشان، در افزایش آمونیاک مخزن سهیم هستند. هنگامی که یک ماهی غذا می خورد، فرایند پروتئین سازی که به دنبال دارد (برای بزرگتر شدن آن ها) می تواند یک تولید جانبی تولید کند که وارد خون آن ها می شود. این امر منجر به نشت آمونیاک از طریق آبشش های آن ها و ورود آن به مخزن می گردد.
تصفیه
اگر سطح آمونیاک مخزن، وفق اندازه گیری با یک کیت تست استاندارد، بالای 1 پی پی ام باشد( قسمت در میلیون)؛ تصفیه را بلافاصله انجام دهید. پایین آوردن پی اچ آب یک رهایی فوری ایجاد می کند؛ اگر 50 درصد آب را عوض نمایید( اطمینان داشته باشید که آب با همان درجه حرارت آکواریم اضافه شده است)
ممکن است چندین تغییر در دوره زمانی کوتاه مورد نیاز باشد تا سطح آمونیاک به زیر 1 پی پی ام تنزل پیدا کند.
اگر به نظر می رسد که ماهی شما به شدت تحت استرس است، از یک محصول شیمیایی کنترل پی اچ استفاده نموده و آمونیاک را خنثی نمایید. در این نقطه، تغذیه را محدود کنید تا تولید زائدات مازاد متوقف گردند. در سطوح آمونیاک خیلی بالا، چند روزی باید تغذیه را قطع نمایید. و بطور واضح، تا زمانی که سطوح آمونیاک و نیتریت به صفر برسند باید از افزودن ماهی جدید اجتناب گردد.
چطور از مسمومیت آمونیاکی پیشگیری نماییم؟
وقتی کار را با یک آکواریم جدید شروع می کنید، از یک دوست خواهش کنید که از یک آکواریم خوب تثبیت شده سالم یک فنجان ریگ به شما بدهد تا آن را در کف آکواریم بگذارید. بله! این خیلی کثیف به نظر می رسد، اما پر از باکتری های بی هوازی است و کمک به تکمیل چرخه ازت می کند؛ امری که سطوح آمونیاک و نیترات را در تنگنا نگهداری می کند. یک فنجان کوچک از این ماده شسته نشده را در کف آکواریم جدید قرار داده و پایین آکواریم را با حداقل 2 اینچ ریگ پوشش دهید.بعد، آب کهنه اضافه کنید. زمانی که طول می کشد تا "باکتری های خوب" گنجانده شده در ریگ کمک به تکمیل چرخه نیتروژن کنند در حدود کمتر از 3 هفته طول می کشد.( بر خلاف 3 تا 4 ماهی که در روش سنتی صورت می گیرد) این امر تعداد محصولات جانبی سمی حاضر در آب را کاهش می دهد.
گفته شده است، وقتی با یک مخزن جدید شروع می کنید، در ابتدا فقط یک زوج ماهی اضافه کنید و تا زمانی که مخزن کاملا چرخه خود را صورت نداده است ماهی جدید اضافه نکنید. برای جلوگیری از پر کردن زیادی، حتی در یک مخزن خوب تثبیت شده، در آن واحد فقط باید یک زوج ماهی اضافه کنید.
یک راه دیگر جلوگیری از مسمومیت آمونیاکی، تغذیه ماهی در مقادیر کوچک است. بعدا و بعد از 5 دقیقه، اگر بخشی از غذاها خورده نشدند، آن ها را جمع کنید. همچنین، مخزن را هفتگی تمیز کنید. مراقب حذف گیاهان مرده و دیگر آشغال ها باشید. حداقل دو هفته ای یک بار، تغییر جزیی آب را انجام دهید( در مخازن کوچک دارای بار سنگین بیشتر این کار را کنید) دو بار در ماه آب را از نظر آمونیاک چک کنید و مشکل را قبل از اینکه حاد شود ردیابی نمایید.

صفحه نخست

مهم: اگر اطلاعات خود را بیش از مطالعه و خواندن، از طریق شنیدن به دست می آورید بهتان توصیه می کنیم که "چرا مشاوره تلفنی!؟" را بخوانید.

در ضمن، اگر دوستدار این هستید که در زمره حامیان ما باشید، لطفا اینجا را کلیک کنید.  از آنجا که ما توسط دولت حمایت نمی شویم، امید خود را به حمایت شما عزیزان دوخته ایم. پس اگر فکر می کنید ارزش بیشتر دیده شدن را، دست کم جهت مبارزه با آن هایی که با اطلاعات غلط مردم را در مسیر نادرست قرار می دهند، داریم، لطفا لینک زیر را در گروه های شبکه های مجازی( لینکدین، واتس آپ ، تلگرام و ...) به اشتراک بگذارید.

WWW.YARABUMCO.IR