5comver0007

 09122039437       09224055895         02188331528

فوری! فروشی! بدون معطلی! در انبار فقط یک سطل بوکاشی و دو بسته سبوس موجود است! در صورت تمایل به خرید، قبل از دیگران، تماس بگیرید!!

HUOS TOTAL

RUMI4

چرا مشکل داریم؟ چگونه مشکل را حل کنیم؟

 

 

hame1

 

hame2

 

hame3

یک تیر و پنج نشان! 

5reas 6

 

 کمپوست خانگی!

5reas 7

 

کمپوست سازی( کد 0461)
گزینه ای برای کود حیوانی
مدیریت و دفع حیوانات مرده 
کمپوست یک فرآیند طبیعی است که قرن ها مورد استفاده کشاورزان قرار گرفته است. تحت شرایط درست، میکروارگانیزم ها رشد کرده و تکثیر می شوند و تبدیل به مواد آلی اساسی در یک محصول قابل استفاده و پایدارتر می گردند. مواد آلی مناسب برای کمپوست سازی شامل برگ ها، آشغال های باغ و حیاط، چمن یا کاه های حبوبات، زائدات غذایی، لجن فاضلاب، کود حیوانی هستند. با کنترل مناسب، کمپوست سازی می تواند تولید همان محصولاتی را نماید که طبیعتا تولید می شوند؛ اما بسیار سریعتر.


تولید کنندگان کود حیوانی در چالش مستمر مدیریت کود و بر آورده کردن نیازمندی های زیست محیطی هستند. کمپوست سازی یک گزینه محتمل برای دستکاری کود است. مزایای آن مشتملند بر: حجم کاهش یافته، افزایش حاصلخیزی و بهبود بافت خاک، خطر زیست محیطی کاهش یافته
کود کمپوست شده در برابر کمپوست نشده
وقتی که اشکال آلی مواد مغذی را برای تولید محصول جستجو می کنید؛ کودها و کمپوست های کودی، دو اختیار منطقی و مقایسه ای هستند. مزایا و معایب این دو نوع کود کدامند؟ از جهاتی، این ها همانند هستند، اما از جهات دیگر، آن ها کاملا فرق دارند.
فرآیند
به مجرد ساخت یک توده زائدات، کمپوست سازی آغاز می شود. ارگانیزم ها بلافاصله شروع به مصرف اکسیژن در دسترس کرده و مواد را به دی اکسید کربن، بخار آب و حرارت تبدیل می کنند( تصویر 1)

 em f1 0461

تصویر 1- فراِیند کمپوست سازی. مقادیر کربن، انرژی شیمیایی، پروتئین، آب در کمپوست نهایی کمتر از مواد خام است. کمپوست نهایی هوموس بیشتر دارد. حجم کمپوست نهایی به اندازه 50 درصد و یا حتی کمتر است( نسبت به مواد خام)
هر چند، کمپوست سازی فقط به معنی توده کردن مواد و اجازه دادن آن ها که ته نشین شوند نیست. کمپوست سازی، مدیریت فعال کود و بستر سازی برای کمک به تجزیه مواد آلی توسط میکروارگانیزم ها تحت شرایط کنترل شده است. کمپوست سازی موثر توسط 4 عامل اساسی تحت تاثیر قرار می گیرد:
هوادهی
تعادل مواد مغذی
محتویات رطوبت
درجه حرارت
اگر هر 4 عامل بخوبی کنترل شوند، کمپوست سازی با گام های خیلی سریع پیش خواهد رفت.
Bهوادهیb یک عنصر کلیدی کمپوست سازی کارآمد است. کمپوست سازی در شرایط هوازی نیاز به مقدار فراوانی اکسیژن دارد. هوا می تواند با به هم زدن یا اختلاط توده و یا بلورها و فن ها تامین شود.
برای هوادهی خوب ویندروهایی که هوا با فشار به داخل آن ها دمیده نمی شود، چرخاندن امر مهمی است. این امر فضای خلل و فرج را احیا کرده و باعث می شود هوا بتواند راحت تر در میان توده حرکت نماید. این امر بخش هایی از توده که به درجه حرارت مطلوب نرسیده اند را هم مخلوط می کند.
bتعادل مواد مغذیb با نسبت کربن به ازت در توده کمپوست تعیین می شود. کمپوست سازی در هنگامی که توده شامل 20 تا 40 قسمت کربن به ازای هر قسمت ازت باشد، معمولا، موفقیت آمیز است. نسبت ایده آل 25 تا 30 به یک است. اگر نسبت خیلی پایین باشد، مازاد نیتروژن به آمونیاک تبدیل می شود و به اتمسفر رها می گردد. این امر سبب تصاعد بوهای نامطبوع می گردد. اگر نسبت خیلی بالا باشد، نرخ کمپوست سازی کاهش می یابد.
bمحتویات رطوبتb کمپوست توده بطور ایده آل باید حدود 60 درصد بعد از اختلاط اولیه باشد. وقتی محتویات رطوبت از 60 درصد بیشتر شود، حرکت اکسیژن متوقف می شود و فرآیند بی هوازی تر می گردد. زیر رطوبت 40 درصد، نسبت تجزیه به سرعت کم می شود. توصیه عمومی نگهداری رطوبت بین 40 و 65 درصد است. اگر کمپوست خیلی خشک شود، ممکن است نیازمند آبیاری باشد. کمپوست خیلی تر را هم در زمستان می پوشانند. به عنوان قاعده عمومی، یک اختلاط 50 درصد لجنی نیست اما به تماس دست حس نمناکی می دهد.
انتظار می رود bدرجه حرارتb به سبب تجزیه مواد آلی توسط میکروارگانیزم ها ازدیاد حاصل نماید. وقتی نخستین چرخش انجام می شود، درجه حرارت توده از دمای بیرونی خارج خواهد شد و در کمتر از 2 روز می تواند به 150 درجه فارنهایت برسد. نشان داده شده است که یک درجه حرارت 130 درجه فارنهایت در عرض 3 روز تمام انگل ها، علف هرزها، ارگانیزم های مسبب بیماری را می کشد. چرخاندن مکرر توده مهم است تا اطمینان حاصل شود که همه قسمت های توده در معرض این درجه حرارت قرار گرفته اند.
تمام این توصیه ها جهت کمپوست سازی کارآمد در جدول شماره 1 خلاصه شده اند.
جدول 1- شرایط توصیه شده جهت کمپوست سازی سریع

em T1VER1 0461
1این توصیه ها برای کمپوست سازی سریع هستند. شرایط بیرونی این محدوده ها هم می تواند موجب کمپوست سازی موفق گردد.
2 وابسته به مواد ویژه، اندازه ذره و شرایط آب و هوایی
برای کمپوست سازی موثر، اغلب لازم است که الحاقیه ها یا عوامل توده کننده به کود اضافه شوند؛ هر چند، جامدات کود حاصل از جداکننده مکانیکی جامد- مایع می توانند بدون مواد اضافی کمپوست شوند. الحاقیه ها برای تنظیم محتویات رطوبت، بافت یا نسبت کربن به ازت اضافه می شوند. این مواد کمک می کنند توده ساختاری پیدا کند که فضای خلل و فرج مناسب هوادهی را پیدا نمایند. مواد عمومی مورد استفاده عبارت از بوریا، یونجه فاسد شده، تراشه ها، برگ های خشک هستند. مواد ریز شده برای اندازه کوچکتر ذرات سطح در دسترس بیشتری را برای میکروب ها فراهم می کنند که به فرآیند کمپوست سازی سرعت می بخشند.
پروردن، آخرین مرحله کمپوست سازی است. وقتی مواد مغذی در دسترس استفاده می شوند و فعالیت باکتریایی کاهش می یابد، کمپوست بعد از هوادهی خیلی کم گرم می شود. کمپوستی که برای بستر سازی احشام یا باغبانی یا بسته بندی به قصد فروش مورد استفاده قرار می گیرد باید برای 4 تا 6 هفته پرورده شود. در این نقطه، آن پایدار است و کمتر احتمال دارد که برای گیاهان مضر باشد. کمپوستی که در مزارع به عنوان کود مورد استفاده قرار می گیرد نیاز به پردازش ندارد.

em f2 0461
تصویر2- ویندروزهای کمپوست
تجهیزات و استراتژی ها
چندین روش کمپوست سازی وجود دارد. این نوشتار دو تا از عملی ترین آن ها را برای کاربرد احشام شرح می دهد: ویندروزهای چرخاندنی و توده های هوادهی. زمان های کمپوست سازی عمومی برای گستره ای از روش ها در جدول شماره 2 دیده می شوند.
جدول شماره 2- زمان های کمپوست سازی عمومی برای ترکیب های انتخابی روش ها و مواد

em T2 0461
1 برای مثال، با یک لودر سطلی
2 برای مثال، با یک چرخاننده ویندرو ویژه
کمپوست سازی با ویندروزهای چرخانده شده از توده های باریک و بلند استفاده می کند که بر یک پایه قاعده مند چرخانده شده و یا به هم زده می شوند.( تصویر2) در حالی که توده ها حداقل 5 بار چرخانیده شده باشند، هشت هفته زمان عمومی تکمیل کمپوست سازی ویندروها در بهره برداری مربوط به احشام است.
اندازه مناسب توده ها به تجهیزات مورد استفاده برای هوادهی آن ها و ترکیب مواد بستگی دارد. اگر ویندرو خیلی بزرگ باشد، مرکز توده بی هوازی می شود و بوهای بد در هنگام چرخاندن توده رها می شوند. اگر ویندرو خیلی کوچک باشد، ممکن است گرما به سرعت از دست برود و توده به درجه حرارت به حد کافی نرسد تا رطوبت تبخیر شود و پاتوژن ها و تخم علف های هرز از بین بروند.
چرخاندن مکرر ویندروزها کمک به نگهداری خلل و فرج مطلوب و رهایش گرما و گازهای گیر کرده می کند. چرخاندن همچنین مواد را به گونه ای تغییر می دهد که آن ها بتوانند در معرض درجه حرارت های بالا واقع شوند. وقتی درجه حرارت به زیر 110 درجه فارنهایت می رسد؛ فعالیت میکروبی کاهش می یابد و توده باید چرخانده شود. وقتی درجه حرارت بعد از چرخاندن افزایش نمی یابد، فرآیند کمپوست سازی نهایی شده است.
برای مقادیر کوچک مواد، یک لودر خاکبرداری از جلو یا تراکتور سطل دار می توانند برای چرخاندن ویندروها مورد استفاده قرار گیرند. برای مقادیر بزرگ کمپوست، ممکن است خرید تجهیزات ویژه کارآمد باشد. این ها ویندروهای جدید تولید می کنند و کف توده را به بالا می آورند. ماشین ها بطور قابل ملاحظه ای اندازه، کارآیی و قیمت متفاوت دارند.
یک روش ثانوی کمپوست سازی از دیرک های هوادهی( غیر چرخان) استاتیکی استفاده می کند که تا کامل نشدن فرآیند درآورده نمی شوند. یک لوله یا لوله هایی که از میان دیرک حرکت کرده اند هوادهی را تامین می کنند. یک منبع هوا به لوله وصل می شود تا هوا را به داخل دیرک بدمد یا بمکد و در کل توده یک منبع هوای ثابت را نگهداری نماید. فرآیند اجازه می دهد که کمپوست سازی در 3 تا 5 هفته تکمیل گردد. بوها حداقل است، اما مشکل عمومی گرفتگی سوراخ های لوله ها وجود دارد.
کمپوست سازی ویندرو نسبتا وابسته به کارگر است و نیاز دارد که تقریبا روزانه مورد توجه قرار گیرد. توده های هوادهی، از طرف دیگر، موقع ایجاد یا برداشت شدیدا به کارگر وابسته هستند. دیرک های هوادهی فضای کمتری را اشغال می کنند و در صورت نیاز، ساده تر با یک سقف پوشش داده می شوند.
کمپوست سازی برای دفع حیوانات مرده
کمپوست سازی از حیوانات مرده در اورگون قانونی است؛ هر چند، شما باید برنامه کمپوست سازی را روی فایل داشته باشید و آن را به بخش کشاورزی اورگون تحویل دهید. طرح باید شامل یک ترسیم از منطقه کمپوست سازی شما، یک شرح از چگونگی دفع رواناب حاصل از توده کمپوست و یک شرح از نحوه استفاده از کمپوست در مزرعه باشد.
کمپوست اجساد حیوانات باید روی بتن یا سطح نفوذ ناپذیر مشابه انجام شود که از نشت مواد مغذی جلوگیری می کنند. در اورگان غربی، عاقلانه است که سقفی وجود داشته باشد که توده را از باران حفاظت کند. سطل ها یا دیوارهای اطراف توده کمپوست چرخش کمپوست را ساده تر می سازند.
فرآیند اساسی کمپوست سازی نسبتا ساده است. کار را با یک لایه دوازده اینچی بوریای خشک یا جامدات خشک کود آغاز کنید. جسد را روی این لایه بکشید یا بالا ببرید. یک سوراخ کوچک در حفره بدن از نفخ جلوگیری می کند. برش های باز حفره بدن و گروه های بزرگ ماهیچه به تجزیه سرعت می بخشند؛ هر چند، پرورش دهندگان احشام گزارش داده اند که لزومی به انجام اینجور کارها نیست. جسد را با 3 فوت جامدات کود پوشش دهید.
محتویات رطوبت توده را در همان محدوده علوفه سیلو شده نگه دارید: نمناک و نه خیس. جامدات کود و آب را در حد نیاز اضافه کنید. توده باید برای 3 روز حرارت بالای 131 درجه فارنهایت داشته باشد تا پاتوژن های خطرناک برای انسان را از بین ببرد. توده در حدود 30 روز آماده چرخیدن خواهد بود و در حدود 5 بار نیاز به چرخاندن خواهد داشت. اجساد در مدت حدود 180 روزه باید کاملا کمپوست شوند. باقیمانده استخوان مشکلی نیست. کمپوست می تواند روی محصول مزرعه گسترده شود؛ زیرا حرارت باکتری های مسبب بیماری را تخریب می کند.
مقررات
اگر تمام مواد کمپوست شما در مزرعه تولید شود و هیچکدام آن ها از مزرعه خارج نگردد، شما هیچ نیازی ندارید که طرح مدیریت کمپوست خود را بصورت فایل در اختیار بخش کشاورزی اورگان قرار دهید.
عملکردهای تغذیه محدود شده حیوانات ثبت شده در مجوزهای عمومی یا اختصاصی کافو باید شامل عملکردهای کمپوست سازی آن ها در طرح مدیریت زائدات حیوانات آن ها باشد. جزئیات نیازمندی ها و کمک طرح از ODA در دسترس هستند.
تمام عملکردهای کمپوست سازی که 100 تن یا بیشتر از این حد مواد خام را در سال تبدیل به کمپوست می کنند( یا بیشتر از 20 تن در سال اجساد حیوانات یا زائدات گوشتی) باید اطلاعات غربالگری را تسلیم بخش کیفیت محیط زیست اورگان نمایند.
اداره بخش کیفیت محیط زیست محلی می تواند به شما کمک کند تا اندازه تجهیزات را تعیین کرده و آگاهی های غربالگری مورد نیاز را سر هم بندی نمایید.
استفاده از کمپوست
دو استفاده عمومی کمپوست در عملکردهای مواد خام، استفاده از کود و بستر احشام می باشد. اشکال پایدار مواد مغذی در کود کمپوست شده آرامتر از مواد مغذی کود تازه رها شده و در اختیار گیاهان قرار می گیرند. عموما گیاهان در سال اول تنها از 15 درصد نیتروژن موجود در کمپوست استفاده می کنند. این رهایش آرام ممکن است در طولانی مدت مفید باشد، زیرا در دسترس قرار گرفتن نیتروژن برای محصولات برای سال های پیش رو هم ادامه خواهد یافت. مواد؛ بی بو، استریل و بدون علف هرز می باشند. مشکلات نشت وجود ندارد؛ الا اینکه به مقدار بیش از حد مجاز از کمپوست استفاده گردد.
بسیاری از مزرعه داران پرورش دهنده احشام در باره ارزش کمپوست مورد استفاده در بستر سازی حیوانات مورد پرسش قرار گرفتند. آن ها این نکته را مد نظر قرار دادند که مواد آلوده به باکتری سبب آماس پستان یا دیگر ملاحظات تندرستی می شوند.هرچند؛ اگر کمپوست سازی خوب صورت گرفته باشد و مواد حرارت دیده و خشک شده باشند، کمپوست خطری بیش از دیگر بسترهای حاصل از یک منبع گیاهی، مثل خاک اره، نخواهد داشت.
به علاوه، موادی که در مزرعه هستند مجبور نیستند فروخته شوند و یک بستر خیلی راحت برای گاوها فراهم می کنند.
کمپوست می تواند به فروشگاه های گل و گیاه، فروشگاه های باغبانی و باغداران فروخته شود.
مزایا و عیب و ایرادهای کمپوست
مزایای کمپوست سازی شامل بهبود دهندگی شرایط خاک، تولید محصول قابل فروش، تولید کود بهبود یافته در اثر دستکاری( حجم کاهش یافته)، ایجاد خطر کمتر آلودگی و شکایت های متاثر از آزار دیدن، تخریب پاتوژن ها، ایجاد بستر محتمل برای احشام هستند.
وقتی در چراگاه ها اعمال می شود، کمپوست مواد آلی را اضافه می کند و می تواند نیاز به کودها را کاهش دهد. همچنین، پتانسیل فرسایش خاک را کم می کند. نیتروژن کمپوست پایدارتر از کود است و استعداد کمتری برای نشت دارد. در طی فرآیند کمپوست سازی مقداری از آمونیاک هدر می رود؛ ولی نسبت به کود، نیتروژن کمتری بعد از کوددهی هدر می رود. کمپوست خوب آماده شده تخم علف هرز را بطور اساسی ندارد.
یکی از عالیترین قابلیت ها ممکن است دارا بودن محصول قابل عرضه در بازار فروش باشد. خریداران بالقوه مشتمل بر باغداران، نگهداری کننده های چشم اندازها و مناظر زیبا، پرورش دهنده های سبزی، پرورش دهنده های چمن، بهره برداران زمین های گلف و پرورش دهنده های محصولات تزیینی هستند. قیمت، وابسته به تقاضای حوزه شما و کیفیت محصول است.
کمپوست راحت تر از دیگر اشکال کود دستکاری می شود. به علت کاهش رطوبت حجم و وزن مواد کاهش می یابد. بنابراین، کمپوست می تواند براحتی ذخیره شود و موقع نیاز، مورد استفاده قرار گیرد.
کمپوست سازی؛ شکایات بو، رواناب به داخل انهار و مگس ها را می تواند کاهش دهد. کمپوست یک ماده مطلوب برای اغلب مردم است؛ در حالی که در مورد کود چنین امری واقعیت ندارد.
از طریق فرآیند کمپوست، ارگانیزم های مسبب بیماری می توانند تخریب شوند.
نشان داده شده است که  ما هم آمادگی این را داریم که به شما در مورد انتخاب بهترین شیوه کمپوست سازی مشورت بدهیم. کمپوست ماده موثر و ایمن بستر سازی احشام، از جمله گاوهای شیری، است.
معایب کمپوست سازی شامل زمان، فضا، و پول مورد نیاز است. بو، نیاز به حفاظت در برابر باران، افزایش شوری، انتقال علف کش، پتانسیل افت نیتروژن، رهایش آرام مواد مغذی از دیگر معایب کمپوست سازی می باشند.
کمپوست سازی نیاز به تجهیزات، کارگر و مدیریت دارد. اگر تجهیزات موجود مزرعه بتوانند مورد استفاده قرار گیرند، هزینه اولیه سرمایه گذاری ممکن است پایین باشد. با این حال؛ اگر مقدار زیادی کمپوست سازی صورت گیرد، ممکن است نیاز به خرید تجهیزات ویژه، که می توانند گران قیمت باشند، باشد.
اگر مقدار قابل ملاحظه از زائدات کمپوست شود، سطح زیادی می تواند اشغال شود و ممکن است نیاز به ساخت پوشش در مناطق پر باران باشد.
معاملات بازاری زمانبر هستند و بسیاری تولید کننده ها نمی خواهند با فروش کمپوست سر و کار داشته باشند.
کود کمپوست شده نسبت به کود تازه محتویات نیتروژن کمتری دارد.
به مجرد اینکه کود و زائدات تبدیل به کمپوست می شوند، غلظت نمک مخلوط می تواند افزایش یابد. بعضی گیاهان در برابر شوری خاک بسیار حساس هستند و ممکن است در اثر کمپوستی که به عنوان کود مورد استفاده قرار میگیرد، آسیب ببینند. علاوه بر این، بسیاری از علف کش های موجود در باقیمانده های گیاهی در اثر کمپوست سازی تجزیه نمی شوند. بعضی از باقیمانده های علف کش باقی مانده در کمپوست می توانند برای محصولات مضر باشند. اگر خاک ها تاکنون نمک ها و املاح بالایی داشته اند یا شما متوجه آسیب محصول شده اید، از یک مشاور محلی محصول توصیه بخواهید.
اغلب مواد مغذی کمپوست باید قبل از اینکه در دسترس گیاهان باشند در خاک معدنی گردند. در اولین فصل محصول، اغلب کمتر از 15 درصد نیتروژن در دسترس است. اگر در سال اول، محصول نیاز به نیتروژن بالایی داشته باشد این ممکن است یک مشکل باشد. هرچند، برای سال های بعد، مواد مغذی آنجا خواهند بود.
نتیجه گیری
کمپوست سازی یک فرآیند طبیعی است که می تواند با مدیریت مناسب تسریع گردد. نتیجه یک محصول با حجم کاهش یافته و پایدار است که می تواند فروخته شود، در میادین و صحاری و مزارع استفاده گردد یا در بسترسازی احشام به کار گرفته شود. سطح زمین، نوع تجهیزات در دسترس، بازار بالقوه منطقه، کارگر در دسترس، بسیاری از عوامل دیگر در تعیین بهترین سیستم کمپوست سازی نقش مهمی ایفا می کنند. اختیارات مختلف را جستجو کرده و با کسانی که در ارتباط با کمپوست سازی چیزهایی بیشتر می دانند مشورت نمایید.
 ما هم آمادگی این را داریم که به شما در مورد انتخاب بهترین شیوه کمپوست سازی مشورت بدهیم.