نیم نگاه


midanidVERY

 5comver0007

 09122039437       09224055895         02188331528

فوری! فروشی! بدون معطلی! در انبار فقط یک سطل بوکاشی و دو بسته سبوس موجود است! در صورت تمایل به خرید، قبل از دیگران، تماس بگیرید!!

HUOS TOTAL

RUMI4

چطور از شرشان خلاص شویم
وقتی بوی جدید وارد اتاق های ما می شود، سخت است که به آن توجه نکنیم. بعضی از بوهای جدید خوشایند هستند، مثل کوکی های تازه پخته شده و یا پای سیب خانگی. دیگران، آن هایی هستند که ما ترجیحا ازشان فرار می کنیم، مثل حیوانات خانگی صدمه دیده و یا شیر فاسد. ولی بعضی بوها، جدا از خوب و بدشان، می توانند کاملا حیرت آور هستند.

وقتی شما با بوی مانای اسرار آمیز روبرو هستید، چه اختیاری دارید؟ از کجا بدانید که کدام بوها باید باعث ملاحظه باشند و کدام ها بسادگی با یک تمیز کاری سریع مرتفع می شوند؟ در مورد بوهای غیر قابل توضیحی که ممکن است در خانه شما پیدا شوند و راههای خلاصی از شر آن ها باید چیزهای بیشتری بیاموزید.

آیا بوهای اسرارآمیز می توانند خطرناک باشند؟

وقتی با بوی جدید غیر قابل توضیح در خانه مواجه می شوید، اولین کاری که باید بکنید این است که سبب آسیب فوری به شما و اعضای خانواده نمی شود. بعضی از بوهای ماندگار می توانند دلالت بر خطرات جدی تندرستی نمایند و نباید از ان ها چشم پوشی شود. در حالی که نگهداری کیفیت هوای داخلی شما باید یک اولویت باشد، باید در هنگام مواجهه با بوهای خانگی شرح داده شده در زیر مراقبت ویژه ای صورت دهید.

نشانه های نشت گاز: تخم مرغ گندیده یا گوگرد

اگر بوی تخم مرغ گندیده یا گوگرد در خانه استشمام می کنید، می تواند به معنی داشتن نشت گاز باشد؛ به ویژه اگر بو از آشپزخانه یا نزدیک تجهیزاتی که از گاز استفاده می کنند بیاید. این ممکن است به سادگی به معنی این باشد که شیر گاز شما بطور مختصر باز مانده و یا شعله پیلوت خاموش شده است. اگر مورد این باشد، ممکن است بتوانید خودتان مشکل را برطرف نمایید.

هر چند، اگر بوی منبع گاز براحتی قابل شناسایی و ردیابی نیست- یا اگر صدای فرار گاز را می شنوید- ایمن ترین کار این است که بلافاصله خانه را ترک گفته و از تلفن همراه یا تلفن همسایه با شرکت گاز تماس بگیرید. از تعویض ترموستات، استفاده از درهای اتوماتیک گاراژ، سیگار کشیدن و افروختن فندک خودداری نمایید. برای آگاهی بیشتر، لطفا " چه کنم اگر بوی گاز پروپان را استشمام کردم؟" از بخش کاننکتیکات حفاظت از انرژی و محیط زیست را ببینید.

آیا می دانستید؟ پروپان گازی بطور طبیعی بی بو است، ولی شرکت های گاز به آن ماده ای به نام مرکاپتان اضافه می کنند که به آن بوی مشخص می دهد. این امر به مصرف کنندگان کمک می کند تا راحت تر نشتی و بوی گاز را ردیابی نمایند.

نشانه های یک احتراق برقی: بوی سوختگی یا ماهی
دلایل مختلفی وجود دارند که باعث می شوند شما بوی دود در خانه استشمام نمایید. حتی اگر آتش را نبینید، احتراق می تواند داخل دیوار یا پشت پریز شما باشد. وقتی سیم های برق بیش از حد داغ می شوند، از آن ها بوی سوختگی به مشام می رسد.

چک کرده و ببینید که آیا پریزهای شما جرقه می زنند؛ به ویژه اگر متوجه شده باشید که بو فقط وقتی حضور دارد که از تجهیزات ویژه یا پریز استفاده می کنید. هر چند؛ اگر بوی سوختگی قوی است و شما قادر به شناسایی منبع نیستید، ایمن ترین اختیار خروج از خانه و تماس با 911 در حالی است که شما و اعضای خانواده در بیرون خانه تشریف دارید( مطلب ترجمه است و تماس با مرجع رسیدگی کننده در ایران با شماره دیگری میسر می باشد) تا زمانی که سازمان آتش نشانی بررسی دقیق و جامع نکرده است، به داخل خانه برنگردید.

آیا می دانستید؟ برخی اجزای برقی وقتی در برابر درجات حرارت بالا قرار می گیرند، بوی ماهی ساطع می کنند. اگر یک بوی ماهی غیر قابل توضیح در خانه شما هست، پریزها و تجهیزات را در جهت یافتن بوی سوختگی چک کنید.

یک نکته در باره منوکسید کربن

منوکسید کربن ممکن است بی بو باشد، اما آن کاملا به دور از بی ضرری است. مطابق با سی دی سی؛ هیترهای خانگی، آتشدان ها، موتورهای معیوب وسایط نقلیه موتوری، بعضی از اجاق ها پتانسیل تولید این گاز خطرناک را دارند. شما ممکن است قبل از شدید شدن، متوجه نشانه های مسمومیت با منوکسید کربن نشوید، اما نشانه ها می توانند مشتمل باشند بر:

سر درد
خستگی
تهوع
درد قفسه سینه
گیجی

آیا می دانستید؟ مسمومیت شدید با منوکسید کربن می تواند موجب افت هوشیاری و در نهایت مرگ شود.

بهترین راه حفاظت خود و اعضای خانواده در برابر منوکسید کربن این است که یک دتکتور منوکسید کربن در خانه نصب کنید. این دتکتورها در اغلب مغازه های ابزار فروشی یافت می شوند. شما باید یکی از آن ها را در هر طبقه نصب کنید و مرتبا آن ها را از لحاظ عملکردی وفق توصیه های سازنده چک کنید.

انواع دیگر بوهای ماندگار

به مجرد اینکه اطمینان حاصل نمودید که بوی اسرار آمیز خانه شما، نشانه یک مشکل خطرناکتر و بزرگتر نیست، گام بعدی ترسیم این است که بو از کجا می آید و عامل آن چیست.

برای مثال، قالی ها و رنگ ها می توانند بوی حوادث گذشته را نگه دارند و یا بعد از تمیز شدن، تا مدت ها تراوش و ترشح نمایند. برای غلبه بر مشکلات اینچنینی می توان قالی ها را تعویض نمود و یا حداقل آن ها را مورد شستشوی عمقی قرار داد. اگر بوی رنگ استشمام می کنید، یک پوشش تازه رنگ می تواند مشکل را برطرف نماید.

هرچند، شما باید موقع رنگ کردن دیوارها مراقب باشید. اغلب رنگ ها در هنگام خشک شدن، ترکیبات آلی فرار منتشر می کنند. استشمام این مواد آلی فرار خطرناک است و ممکن است موجب مشکلات سلامتی از قبیل سردرد، تهوع و محدوده گسترده ای از مشکلات تنفسی گردد. برای اجتناب از این امر، برندهای رنگی خریداری کنید که مواد آلی فرار ندارند یا کم دارند. در طی و بعد از رنگ، اطمینان حاصل نمایید که تهویه اتاق را افزایش داده اید.

بوهای کپکی

بوهای کپکی، بعضی اوقات با بوی مقوای مرطوب یا نفتالین مقایسه می شوند، اغلب توسط قارچ ها و کپک های خانه تولید می شوند. اگر متوجه بوی کپکی در خانه شدید، ممکن است عامل آن مواد آلی فرار میکروبی منتشره از کپک باشد. این مواد آلی فرار می توانند مشکلات متعدد تندرستی ایجاد کنند. پس باید تا جایی که ممکن است به سرعت، هر پتانسیل رشد کپکی ارزیابی گردد.

اولین گام برای خلاصی از بوی کپکی این است که معلوم کنیم از کجا می آید. نشت های لوله کشی، از قبیل زیر سینک آشپزخانه و دستشویی و حمام، را چک کنید. آن ها همچنین ممکن است از آبرو شما و یا تشکیل میعان در پنجره یا سیستم های اچ وی ا سی شما نشات گرفته باشند. مطابق با نظر سازمان حفاظت محیط زیست، اغلب مشکلات کپکی خانگی کوچک، به مفهوم موجود بودن در زیر 10 فوت مربع، برای خانوارها ایمن هستند تا خودشان آن ها را تمیز نمایند. دیگر انواع کپک ممکن است مضر باشد و نیازمند مداخله حرفه ای!

بوهای فاضلابی

بعضی وقت ها، شما ممکن است متوجه بوی فاضلاب در حمام و دستشویی یا نزدیک سینک شوید؛ به ویژه اگر خانه برای مدت طولانی مورد استفاده قرار نگرفته باشد. یک لوله یو شکل به نام تله پی وجود دارد که از آب برای نگهداری بوهای فاضلاب از بالا آمدن از طریق لوله های شما استفاده می کند. اگر لوله خشک شده است، ممکن است مانع ورود بو به منزل شما از بین رفته باشد. فلاش تانک را به جریان انداخته و یا آب را وارد سینک یا وان کنید تا با ورد مجدد آب به سیستم شما، مشکل مرتفع گردد. اگر این نسخه افاقه نکرد، با لوله کش تماس بگیرید.

بوهای حیوانات خانگی

اگر خانه شما شروع به گرفتن بوی سگ کثیف کرده است، بی آنکه واقعا پای سگ کثیفی در کار بوده باشد، ممکن است میهمانان ناخوانده ای در اتاق زیر شیروانی داشته باشید. جوندگان؛ همانند راکون، موش و سنجاب، در پشت سر خود فضله های بوداری بر جای می گذارند و که ممکن است مملو از تخم کرم های گرد یا دیگر انگل ها باشند. این نوع بو ممکن است توسط حیوان مرده واقع در اتاق زیر شیروانی، دیوار، دودکش یا زیر خانه هم تولید شده باشد. برای در امان بودن، با یک متخصص کنترل آفت، که می تواند مشکل را حل کند، تماس حاصل نمایید.

خلاصی از شر بوهای ماندگار

وقتی ایده اینکه بوی ماندگار از کجا می آید و به چه سبب ایجاد شده است را دارید، می توانید گام های تمیز کاری را بردارید و دوباره بوی تازگی را به خانه خود بازگردانید. اگر در معرض کپک یا مواد آلی فرار قرار گرفته باشید، سلامتی خانواده شما ممکن است تحت تاثیر قرار گیرد. به منظور تمیز کردن هوای خانه، این نکات مفید و ترفندها را به کار ببندید.

بعضی مواقع، همچون موجودیت فضله های جونده یا جسد حیوانات مرده، ممکن است به کمک یک حرفه ای نیاز داشته باشید تا مطمئن شوید حوزه بطور سراسری تمیز شده است. تمیز کاری دیگر موقعیت ها می تواند دست خود شما را ببوسد. بسیاری از محلول های تمیز کننده می توانند شامل مواد آلی فرار مضر باشند و تاثیر منفی روی کیفیت هوای داخلی بگذارند. هر چند، راههای دیگری هم برای تمیز کردن خانه شما وجود دارد و بوهای نامطبوع هم ندارند.

جوش شیرین و سرکه قادرند برای حذف و خنثی سازی انواع بسیاری بوهای ناخواسته مورد استفاده قرار گیرند. برای مثال:
از یک بطری اسپری سرکه گرم شده و آب برای حذف و تمیز کردن لکه هایی استفاده کنید که دیوارهای شما دارند و ممکن است سبب تولید بوهای ماندگار شوند.
اگر نیاز به اصلاح یک سینک چسبناک یا دفع زباله دارید، یک فنجان جوش شیرین را داخل زهکش بریزید و به آن دو فنجان سرکه اضافه کنید. قبل از شستشو با مقدار فراوانی آب داغ، اجازه دهید برای حدود 5 دقیقه بجوشد.
جوش شیرین را روی قالی های خود بپاشید و خود را از شر بوهای ماندگار آن رهایی بخشید. به مدت طولانی، تا جایی که ممکن است، قالی را رها کنید( مثلا در طول شب) بعد، قالی را جارو بزنید. این ترفند برای نوسازی تشک های کهنه هم می تواند مورد استفاده قرار گیرد. فقط، وقتی جوش شیرین را روی تشک می پاشید ان را برای سی دقیقه رها نمایید و سپس جاروکشی نمایید.
علاوه بر تمیز کاری معمول، افزایش تهویه اتاق می تواند باعث شود که بوی خانه شما تازه شود( خانه بوی تازگی پیدا کند) یک دستگاه تصفیه هوا هم به بهبود کیفیت هوای داخلی کمک کرده و مواد آلی فرار را از هوایی که شما و خانواده هر روز تنفس می کنید کاهش می دهد.
بوهای ناخواسته می توانند آزارنده و حتی نگران کننده باشند. با این حال؛ شما مجبور نیستید بنشینید و ببینید ان ها فضای داخل خانه را به اشغال خود در آورده اند. با پیدا کردن و حذف منبع بوهای ماندگار، شما می توانید همانند قبل راحت تر تنفس نمایید.