چاپ
بازدید: 1372

ضد عفونی کننده های سطوح مرده(DISINFECTANTS) در برابر گندزداهای سطوح زنده( antiseptics)(کد 0307)

راهنمایی ضروری: اغلب قریب به اتفاق مطالب این سایت ترجمه خود ما هستند. با توجه به اینکه برخی از این مطالب برای خواننده ایرانی ابهام و سرگشتگی ایجاد می کند، گاه مجبور به ارائه توضیحات اضافی هستیم. از آنجا که برای همه خوانندگان واجب و ضروری است که مطالب ترجمه را از توضیحات اضافی تشخیص دهند، تمام توضیحات اضافی را بصورت نوشته های کج دارای خط زیرین آورده ایم.


(جهت جلوگیری از اطاله کلام، در دنباله متن در عوض ضد عفونی کننده های سطوح مرده از "ضد عفونی کننده" و به جای گندزداهای سطوح زنده از "گندزدا" استفاده شده است. در بیشتر نوشته های علمی ترجمه شده در عوض هر دو نوع ضد عفونی کننده، گندزدا و ضد عفونی کننده به کار رفته و بین این دو نوع تفکیک صورت نگرفته است. این متن در اصل برای اینکه مشخص کند گندزداها و ضدعفونی کننده ها از یک جنس نیستند و با هم فرق دارند پای بر عرصه هستی نهاده است)
ضد عفونی کننده ها
انتخاب
1- محصولات توصیه شده
2- محصولات توصیه نشده
آماده سازی و استفاده از محلول های گندزدا
1- آماده سازی
2- استفاده
آماده سازی و استفاده از محلول های ضد عفونی کننده
1-آماده سازی
2- ضد عفونی سطوح و کف ها
3- ضد عفونی پارچه کتانی
4- پیش ضد عفونی کردن وسایل و ابزارهای پزشکی قابل استفاده مجدد
5- شستشو- ضد عفونی وسایل و ابزارهای پزشکی قابل استفاده مجدد
ضد عفونی کننده ها
گندزداها برای کشتن یا حذف میکروارگانیزم ها و یا غیر فعالسازی ویروس ها در بافت های زنده مورد استفاده قرار می گیرند(پوست سالم یا ترک خورده و غشای موکوسی)
ضد عفونی کننده ها برای کشتن یا حذف میکروارگانیزم ها و یا غیر فعالسازی ویروس های روی سطوح و چیزهای بی جان مورد استفاده قرار می گیرند( وسایل پزشکی، ابزار، تجهیزات، دیوارها، کف ها)
محصولات ویژه هم به عنوان گندزدا و هم به عنوان ضد عفونی کننده مورد استفاده قرار می گیرند( اطلاعات ویژه هر محصول را ببینید)
انتخاب
محصولات توصیه شده
1- فهرست مرکزی
هیچ محصول منفردی نمی تواند تمام نیازهای تمیز کاری، ضد عفونی کنندگی و گندزدایی را تامین نماید. هرچند، استفاده از محصولات انتخابی محدود اجازه آشنایی بیشتر مصرف کنندگان با محصولات مورد سوال و تسهیل کردن مدیریت موجودی را می دهد:
صابون معمولی
یک دترجنت، و اگر در دسترس بود، یک دترجنت- ضد عفونی کننده برای وسایل و ابزار و یک دترجنت- ضد عفونی کننده برای کف ها و سطوح
یک ضد عفونی کننده: ترکیبات رها کننده کلر( مثلا NADCC)
یک گندزدا: پوویدون آیودین 10 درصد و یا کلرکسیدین
2- فهرست تکمیلی
دیگر محصولات می توانند، متناسب با فعالیت ها، منابع و اختیارات برای فراهم کردن محصول، محلی یا به دیگر صورت مورد استفاده قرار گیرند:
اتانل و ایزوپروپانل
به علت عملکرد سریع آن( کمتر از 30 ثنیه)، الکل، اگر بطور محلی در دسترس باشد، برای ضد عفونی مفید است:
پوست سالم، قبل از گرفتن نمونه خون و یا انجام تزریق( به استثنای واکسن)،
درپوش های لاتکس نمونه های تزریق
الکل سریعتر از پوویدون آیودین عمل می کند، اما مدت عملکرد کوتاهتر است.
کاربرد برای پوست ترک خورده یا غشای موکوسی به صلاح نیست؛ هر چند، در جریان در معرض قرار گیری تصادفی با خون، الکل ممکن است برای پوست ترک خورده مورد استفاده واقع شود.
الکل در غلظت 60 تا 70 درصد از 90 تا 95 درصد موثرتر است.
محلول های مالشی دست پایه الکل
مالشی های دست پایه الکلی به عنوان گندزداهای دست استاندارد مورد استفاده قرار می گیرند. بعضی، اما نه همه، ممکن است به عنوان گندزداهای جراحی دست هم مورد استفاده قرار گیرند.
همه آماده سازی های ABH همسان نیستند. برای مثال، برای مالشی دست گندزدا، وابسته به مشخصات محصول:
اثر باکتری کشی ممکن است با یک کاربرد منفرد 30 ثانیه ای یا دو کاربرد متوالی 30 ثانیه ای( هر کدام) و یا یک کاربرد 60 ثانیه ای فراهم شود.
حجم مالش مورد نیاز به ازای هر کاربرد ممکن است 3 تا 5 میلی لیتر باشد.
بنابراین، وقتی بطور محلی خرید می کنید، مهم است که کیفیت محصول و دستورالعمل ویژه استفاده را اعتبارسنجی نمایید( تعداد کاربردها، مدت کاربرد، حجم مورد استفاده به ازای هر کاربرد)
برای فعالیت جراحی، اطمینان حاصل نمایید که محصول برای مالش دست جراحی سازگار است. برای استفاده، از دستورالعمل های سازنده پیروی نمایید.
تمام الکل ها و محصولات دارای پایه الکلی اشتعالزا هستند. جهت اجتناب از تماس با منبع حرارتی( شعله، وسایل برقی سوزاننده و ...) احتیاطات باید در طی ذخیره و استفاده صورت گیرند.
محلول مالشی تر( اسکراب) پوویدون آیودین
محلول مالشی تر PVI در غلظت های 4.5 و 7 درصد برای تمیز سازی با گندزدا برای پوست سالم، زخم های آلوده و مکان جراحی به اضافه شستشوی همراه گندزدایی دست و شستشوی دست جراحی مورد استفاده قرار می گیرد.
کنش و واکنش های محتمل بین گروه های مختلف گندزدا، تمیز کننده های همراه گندزدا و روش های مختلف گندزدایی باید فقط با استفاده از محصولاتی از همان طبقه صورت گیرد. برای مثال، برای آماده سازی پوست پیش از عمل محلول مالشی تر PVI مورد استفاده قرار می گیرد؛ سپس، به عنوان روش گندزدایی از محلول PVI 10 درصد پوست استفاده می گردد.
( تفاوت بین antiseptic و antisepsis را گفته و حامی ما شوید)
محلول 2 درصد گلوتارآلدئید
گلوتارآلدئید برای ضد عفونی سطح بالای آیتم های حساس به حرارت، که نمی توانند در برابر استرلیزه کردن حرارتی مقاومت کنند، به ویژه آندوسکوپ ها و تجهیزات آندوسکوپی مورد استفاده قرار می گیرد.
دستورالعمل برای استفاده از گلوتارالدئید باید با دقت دنبال شود:
1- دو شستشوی مقدماتی تجهیزات از طریق استغراق در محلول پاک کننده- ضد عفونی کننده برای وسایل و ابزارآلات، که هر بار با آبکشی پیروی می شود
2- استغراق کامل تجهیزات در محلول 2 درصد گلوتار آلدئید به مدت 20 دقیقه
3- آبکشی سراسری نهایی با آب فیلتر شده( یا آب استریل برای آندوسکوپ هایی که حفرات و خلل و فرج آن ها باید استریل باشد) تا هر باقیمانده ای حذف شود.
4- خشک کردن کامل با حوله استریل
5- بسته بندی استریل و استفاده در 24 ساعت
گلوتارآلدئید بصورت محلول 2 درصد آماده برای استفاده در دسترس است؛ محلول تغلیظ شده که باید برای به دست آوردن محلول 2 درصد رقیق شود( مثلا محلول های 25 درصد یا 38.5 درصد)
آماده سازی ها نیازمند "فعالسازی" یا "قلیایی شدن" قبل از استفاده هستند؛ از طریق اضافه کردن یک عامل فراهم شده با محصول( مثلا سیدکس و گلوترکس)
محلول گلوتارآلدئید پوست و غشای موکوسی را تحریک کرده و بخارات سمی رها می سازد. پرسنل در معرض گلوتارآلدئید باید مراقبت ها و احتیاطات لازم را صورت داده و ضمن محافظت از پوست و چشم، از استنشاق بخارات خودداری ورزند.( خطر تهوع، سردرد، اختلالات تنفسی، ورم مخاط بینی، سوزش چشم، درماتیت).
محلول های گلوتارآلدئید قابل اشتعال هستند. احتیاطات در حین ذخیره سازی و استفاده باید صورت گیرد و از تماس با منابع حرارتی باید اجتناب گردد.
محصولات توصیه نشده
پراکسید هیدروژن( احجام 3 یا 10 درصد) کارآیی محدودی به عنوان عامل گندزدا دارد؛ اما می تواند برای تمیز کردن زخم های آلوده مفید باشد. به علاوه، محلول های تغلیظ شده برای دستکاری و ذخیره خطرناک هستند.
ترکیبات جیوه از قبیل فنیل مرکوریک بورات، مربرومین، مرکوروبوتل، تی مروسال، کارآمدی محدودی دارند؛ ممکن است سبب اثرات معکوس جدی شوند( سمیت کلیه ها، سیستم اعصاب مرکزی و جهاز هاضمه؛ حساسیت زا) و محیط زیست را آلوده نمایند. استفاده از آن ها باید ممنوع شود.
هگزاکلروفن برای سیستم اعصاب مرکزی سمی است و کارآمدی محدود دارد.
اتر اغلب به غلط به عنوان گندزدا مورد استفاده قرار می گیرد؛ این ماده باقیمانده های چسبناک گچ را حذف می کند.
ائوزین اغلب به غلط به عنوان گندزدا مورد استفاده قرار می گیرد؛ این ماده یک عامل رنگ دهنده است که به همان اندازه ای که خشک کننده است، رنگ و لکه هم ایجاد می کند.
هیچکدام از این محصولات به عنوان داروهای ضروری در فهرست سازمان جهانی بهداشت نیستند.
آماده سازی و استفاده از محلول های گندزدا
اماده سازی
محلول های آبی بسیاری از گندزداها می توانند در طی دستکاری توسط پاتوژن ها آلوده شوند( به ویژه پسودوموناس آئروژینوزا) برای اجتناب از این امر، احتیاطات زیر باید صورت گیرد:
تمام محلول های آبی گندزدا را با آب تمیز که چند دقیقه جوشانده و سرد شده اند آماده نمایید.
محلول ها را بلافاصله قبل از استفاده تهیه نمایید.
فقط مقادیر کوچکی را در یک زمان آماده کنید تا از تلف شدن و ایجاد وسوسه نگهداری محلول های منقضی شده و الوده پیشگیری به عمل آید.
قبل از هر پر شدن، بطری ها را با آب داغ بشویید و رها کنید تا خشک شوند.
هرگز از در چوب پنبه ای استفاده نکنید( آن ها آلودگی را ازدیاد می بخشند؛ چوب پنبه گندزداهای ویژه ای همانند کلرهگزیدین را بی اثر می سازد)
بطری ها را علامت گذاری کنید:
نام محصول
غلظت آن
تاریخ و زمان آماده سازی
هر کدام از تاسیسات دارویی باید یک سیاست واضح را تعریف کنند که بر نوسازی محلول های گندزدا تمرکز دارد.
استفاده
از محلول های گندزدای متعلق به کلاس های مختلف برای یک رویه استفاده نکنید: ناسازگاری بین ترکیبات مختلف وجود دارد.
گندزداها باید وقتی استفاده شوند که زخم ها آلوده یا عفونی شده اند. زخم های غیر عفونی و تمیز ممکن است با کلرید سدیم .9 درصد تمیز شوند؛ نیاز به استفاده از گندزدا نیست.
در حالت قرار گیری در معرض حادثه خونی( پوست زخمی یا تزریق شده) سطح مجروح را باید با آب و صابون خوب شست. هیچ شاهدی مبنی بر اینکه گندزداها خطر انتقال را کاهش دهند وجود ندارد. با این حال، استفاده از آن ها، بعد از تمیز کاری سراسری، ناروا نیست. از سفید کننده 2.6 درصد رقیق شده به نسبت یک به پنج یا یک به ده یا الکل 70 درصد یا محلول پوویدون آیودین 10 درصد استفاده کنید و آن ها را برای 5 دقیقه در تماس قرار دهید.
ضد عفونی کردن پوست در هنگام تزریق واکسن امری توصیه شده نیست. در عوض، به سادگی محل جراحت را با آب تمیز، تمیز کنید. واکسن های ویژه( برای مثال، BCG) ممکن است در حضور گندزدا غیر فعال شوند. اگر به رغم توصیه از گندزدا استفاده شود، قبل از تزریق واکسن باید اجازه خشک شدن داده شود.
آماده سازی و استفاده از محلول های ضد عفونی
تاثیر ضد عفونی می تواند توسط خطای آماده سازی( غلظت، درجه حرارت)، نقص در پیروی از زمان های تماس توصیه شده یا تنزل کیفیت محصول به سبب شرایط ذخیره ضعیف دچار آسیب شود.
پرسنل انجام دهنده ضد عفونی باید در هنگام مهیا کردن یا استفاده از محلول های ضد عفونی، البسه حفاظتی بپوشند: گان، پیش یند لاستیکی، دستکش با سر آستین های بلند، عینک و ماسک.
آماده سازی
محلول ها باید با آب تمیز آماده شوند.( محلول های کلر باید فقط با آب سرد تهیه شوند و در ظروف غیر فلزی)
محلول برای ضد عفونی کف و سطوح: فقط قبل از استفاده آماده کنید و هر محلول استفاده نشده را دور بریزید.
محلول برای پیش ضد عفونی وسایل پزشکی و ابزارآلات: روزانه جایگزین کنید. محلول ممکن است حداکثر برای 24 ساعت مورد استفاده قرار گیرد؛ اگر خاک مشاهده گردید دور بریزید و قبل از اینکه 24 ساعت به پایان برسد با محلول استغراق تازه جایگزین نمایید.
محلول برای وسایل پزشکی و ابزارآلات: دقیقا قبلا فراهم کنید و بعد از استفاده دور بریزید.
به محلول های ضد عفونی کننده هیچ محصولی را اضافه نکنید.( به عنوان مثال دترجنت، عامل پوسته زدا)
ضد عفونی کف ها و سطوح
پاک کننده- ضد عفونی کننده سطوح و کف ها را بدون آبکشی استعمال نمایید. برای رقت و رویه های آماده سازی ویژه از دستورالعمل های سازنده پیروی نمایید.
یا
بعد از تمیز کردن با پاک کننده( محصول تمیز کننده بدون عامل ضد میکروب) و آبکشی با آب، از یک محلول کلر 0.1 درصد فعال استفاده نمایید. شستشوی مقدماتی و آبکشی ضروری هستند: فعالیت کلر در حضور مواد آلی( خلط، استفراغ، مدفوع، چرک، خون و دیگر مایعات بدن) تضعیف می شود و پاک کننده مورد استفاده ممکن است با کلر ناسازگار باشد. زمان تماس 15 دقیقه است. سطوح فولاد ضد زنگ باید بعد از ضد عفونی با محلول کلر با آب آبکشی شوند.
استفاده از محصولات تمیز کننده- ضد عفونی کننده بار کاری را کم می کند( تمیز کاری و ضد عفونی کنندگی در یک رویه منفرد انجام می شوند)، ولی آن ها دارای این عیب هستند که پاک کننده ضعیف بوده و یک ورقه بر جای می گذارند و این لایه یا ورقه باعث می شود که کثافات به سطح بچسبد. بنابراین، لازم است به جای آن ها از یک پاک کننده تنها استفاده نمایید. هر مرکز پزشکی باید سیاست روشنی برای پرداختن به این موضوع ایجاد کند.
ضد عفونی پارچه کتانی
پس از شستشوی دست و به دنبال آن آبکشی: کتانی تمیز را به مدت 15 دقیقه در محلول ۰٫۱٪ کلر فعال خیس کنید و به طور کامل آبکشی کنید (۳ آبکشی).
بعد از شستشوی با ماشین در درجه حرارت 60 درجه: کتانی را به مدت 2 الی 3 دقیقه در محلول ۰٫۱٪ کلر فعال خیس کنید و به طور کامل آبکشی کنید (۳ آبکشی).
پیش ضد عفونی وسایل/ ابزارآلات پزشکی قابل استفاده مجدد
بعد از استفاده، وسایل پزشکی را خیس کنید( جداسازی نمایید؛ پنس ها و قیچی ها را باز کنید):
از محلول پاک کننده- ضد عفونی کننده وسایل و ابزارآلات پزشکی استفاده کنید. با همان محلول، از یک سرنگ برای خیساندن حفرات وسایل مجوف استفاده کنید.
برای رقت صحیح و زمان های استغراق، از دستورالعمل سازنده و یک تایمر استفاده کنید.
یا
از محلول کلر 0.1 درصد فعال به مدت 15 دقیقه( از تایمر استفاده کنید) بهره گیری نمایید. برای خیساندن حفرات وسایل مجوف با محلول از یک سرنگ استفاده نمایید.
از زمان های استغراق توصیه شده و غلظت ها پیروی کنید( خطر خوردگی ابزارآلات پزشکی) استغراق طولانی مدت( بیش از 15 دقیقه) و محلولی که زیادی غلیظ شده است خطر خوردگی را افزایش می دهد.
با آب تمیز آبکشی کنید. برای حفرات و شکاف ها از سرنگ استفاده کنید.
با پارچه تمیز و بدون پرز و خشک، خشک کنید.
شستشو- ضد عفونی وسایل/ ابزار آلات پزشکی قابل استفاده مجدد
بعد از گام پیش ضد عفونی:
غوطه ور کردن مواد در یک محلول پاک کننده- ضد کننده در نظر گرفته شده برای دستگاه ها و ابزارآلات پزشکی ( با رقت صحیح و زمان غوطه وری، با پیروی از دستورالعمل های سازنده) با یک برس نرم غیر ساینده اسکاب نمایید( مالش تر دهید) برای وسایل مجوف از برس بطری استفاده کنید، یا با سرنگ آبیاری نمایید. با آب تمیز آبکشی و زهکشی کنید، با یک پارچه تمیز و خشک و بدون پرز خشک نمایید.
یا
با دترجنت( بصورت بالا) بشویید و با آب تمیز آبکشی نمایید. سپس به مدت 20 دقیقه( با استفاده از یک تایمر) در محلول کلر 0.1 درصد در دسترس غوطه ور نمایید. از غلظت ها و زمان های غوطه وری توصیه شده پیروی نمایید( خطر خوردگی ابزارآلات فلزی) با آب تمیز آبکشی و زهکشی نمایید، با پارچه تمیز خشک بدون پرز، خشک نمایید.

تذکر: اگر مایل هستید به مجرد گذاشتن یک متن جدید در باره "ضد عفونی" از آن کسب اطلاع نمایید، لطفا این کلمه را به همراه کد مندرج در بالای این متن به شماره 09122039437 واتس آپ نموده و یا به همین شماره پیامک بزنید.

صفحه نخست

مهم: اگر اطلاعات خود را بیش از مطالعه و خواندن، از طریق شنیدن به دست می آورید بهتان توصیه می کنیم که "چرا مشاوره تلفنی!؟" را بخوانید.

نکته اول: چنانچه متن بالا نیاز شما را بر آورده نکرده است، کلیدواژه خود را در قسمت جستجو( بالای صفحه) وارد کرده و مقالات مرتبط با خواسته خود را ملاحظه نمایید. شاید یکی از آن ها بر طرف کننده نیاز شما باشد. در این باب به این نکته توجه کنید که از آنجایی که اغلب قریب به اتفاق مطالب این سایت ترجمه خود ما است ممکن است آنچه در سایت های دیگر پیدا نمی کنید را اینجا هم پیدا نکنید، اما آنچه اینجا می یابید را به احتمال زیاد در دیگر جاها نخواهید یافت؛ الا اینکه از اینجا برداشته باشند. در ضمن اگر می خواهید مطالب خوب زیست محیطی سایت های دیگر را ببینید به بخش های روزشمار، هفته شمار و مهم مندرج در صفحه نخست رجوع کنید.( روی قسمت خانه کلیک کنید) این اطمینان را هم داشته باشید که بیشتر مطالب سایت بر اساس پاسخ دادن به سوالات تلفنی یا پیامکی از ما یا دیگران پای بر عرصه وجود گذاشته اند و لذا اگر شما از ما سوالی بپرسید که جوابش را نمی دانیم، یا می دانیم اما در رابطه با آن مطلب در سایت نگذاشته ایم، به احتمال زیاد مدتی بعد مطلبی در باره آن تهیه کرده و در سایت قرار خواهیم داد. 
نکته دوم: در صورت تمایل به اخذ مشاوره تلفنی از قوانین مشاوره، مندرج در بالای صفحه یا صفحه نخست، کسب اطلاع نمایید.
نکته سوم: چنانچه مایل هستید فعالیت خود را با صرف هزینه ای معقول در سایت "بهداشت محیط دم دستی" تبلیغ نمایید، لطفا اینجا را کلیک کنید.

چنانچه به یکی از دو مقوله "بهداشت" و "محیط زیست" علاقمند هستید، یا کلا نسبت به هیچیک از این دو مقوله نگاه خوبی ندارید، به شما اکیدا توصیه می شود اینجا را کلیک کنید.

در ضمن، اگر دوستدار این هستید که در زمره حامیان ما باشید، لطفا اینجا را کلیک کنید.  از آنجا که ما توسط دولت حمایت نمی شویم، امید خود را به حمایت شما عزیزان دوخته ایم. پس اگر فکر می کنید ارزش بیشتر دیده شدن را، دست کم جهت مبارزه با آن هایی که با اطلاعات غلط مردم را در مسیر نادرست قرار می دهند، داریم، لطفا لینک زیر را در گروه های شبکه های مجازی( لینکدین، واتس آپ ، تلگرام و ...) به اشتراک بگذارید.

WWW.YARABUMCO.IR

خط آخر: اگر در هنگام جستجوی نام و نام خانوادگی خود در گوگل و پیدا کردن سایتی که حاوی آن ها هستند به احساس خوبی دست می یابید، لطفا اینجا را کلیک کنید.