چاپ
بازدید: 2512

محدودیت ها و مزایای کمپوست ساز معلق( کد 0363)

کمپوست سازهای معلق یکی از سخت ترین وظایف کمپوست سازی را برای باغداران به انجام می رسانند: چرخاندن توده کمپوست. در سطل های کمپوست سازی باز که فضایی برای کاربرد وسیله وجود دارد، این کار معمولا با یک چنگال انجام می شود. چرخاندن توده با هوادهی و اختلاط مواد کمپوست سازی داغ با موادی که اخیرا اضافه شده اند به فرآیند کمپوست سازی سرعت می بخشد و با اعمال فعالیت میکروبی، کمک به تجزیه مواد تازه می کند. نتیجه یک کمپوست غنی و آماده برای استفاده است.


کمپوست ساز معلق چیست؟ مزایا و محدودیت های آن کدامند؟ مدل های مختلف کمپوست سازهای معلق کدامند؟ نکات و سوال های مکرر کمپوست سازهای معلق کدامند؟
کمپوست ساز معلق چیست؟
یک کمپوست ساز معلق یک محفظه کاملا درزگیری شده است که می تواند بچرخد تا مواد کمپوست سازی را مخلوط نماید. ظرف درزگیری شده کمک به نگهداری گرمای تولیدی به وسیله فرآیند کمپوست سازی هم می کند، تا به فرآیند تبدیل زائدات باغی و آشپزی به کمپوست سرعت بخشد. کمپوست سازهای معلق کار کمپوست سازی را ساده تر و سریع تر ساخته اند.
کمپوست سازهای معلق همانند سطل های کمپوست سازی نیستند. سطل های کمپوست سازی طراحی شده اند تا روی زمین قرار گیرند و اغلب سطل های کمپوست سازی ته های باز دارند. در حالی که سطل های کمپوست سازی ارزانترین انواع کمپوست سازها هستند، آن ها چند ایراد دارند: چنگک سخت داخلشان شده و آن ها را می چرخاند، گرما به راحتی مستهلک شده و سرعت فرآیند را کم می کند و جونده ها براحتی می توانند با ایجاد نقب در زیر جوانب، به مواد کمپوست سازی دسترسی پیدا کنند.
مزایا و محدودیت های کمپوست سازهای معلق
مزایا:
سرعت بخشیدن به فرآیند کمپوست سازی
تحت شرایط ایده آل؛ شما می توانید در یک کمپوست ساز معلق درزگیری شده، زائدات را به کمپوست خانگی نهایی در مدت زمانی به کوتاهی 3 هفته تبدیل نمایید. درجه حرارت بیرونی، زمان سال، تعادل صحیح کربن و نیتروژن، فاکتورهایی هستند که روی سرعت کمپوست سازی تاثیر می گذارند. در آب و هوای سردتر و مرطوب، تکمیل فرآیند کمپوست سازی بطور قابل ملاحظه ای طولانیتر از 3 هفته خواهد بود.
دور نگه داشتن جونده ها، آفات و راکون ها از کمپوست
کمپوست سازهای معلق معمولا از زمین بالاتر هستند و از لحاظ مقاومت، نفوذناپذیری و ... به گونه ای مدل سازی شده اند که قابل دسترس برای حیوانات، این میهمان های ناخوانده، نباشند.
حذف بوی کمپوست
طرح بسته کمپوست سازهای معلق از فرار بو جلوگیری می کند.
مرتب و جذاب
باید از طرح های شیک و بهره برداری تمیز این کمپوست سازها تشکر و قدردانی نمود. کمپوست سازهای معلق مناسب قلمروهای شهری و نیمه شهری هستند.
محدودیت ها:
گرانتر از سطل های کمپوست
کمپوست سازهای معلق معمولا از مواد ضخیم تر ساخته می شوند تا مواد سنگین کمپوست و رطوبت را نگهداری نمایند. این امر در کمپوست سازهای سطلی صورت نمی گیرد، زیرا سطل ها ته باز دارند و نیاز ندارند که در برابر هیچ وزنی حمایت گردند. کمپوست سازهای معلق پایه های حمایتی و چرخاننده هایی دارند که آن ها را برای کارخانه گرانتر در می آورد.
واحدهای با ظرفیت بیش از 9.5 فوت مکعب به سختی چرخانده می شوند
اغلب کمپوست سازهای معلق برای ظرفیت های 9.5 فوت مکعب یا کمتر طراحی شده اند. این به خاطر این است که استوانه بزرگتری که کاملا پر باشد سخت تر به چرخش در می آید. هرچند، کمپوست سازهای معلق ظرفیت بیشتر هم در دسترس هستند و برای چرخاندن استوانه از یک کمک مکانیکی( همانند میله یا سیستم چرخ دنده) استفاده می کنند. مدل های کوچکتر عموما راحت تر چرخانده می شوند.
مدل های مختلف کمپوست سازهای معلق: مقایسه ها؛ نقاط قوت و ضعف
با عمومیت یافتن باغبانی و تمایل به سبزیکاری خانگی، طرح های جدید با سیماهای مختلف در دسترس هستند و فرآیند و تجربه کمپوست سازی را بهبود می بخشند. در اینجا مروری بر طرح های اساسی داشته ایم.
کمپوست سازهای معلق درزگیری شده استوانه ای
نقاط قوت: طرح ساده، قسمت های کمتر
نقاط ضعف: عملکرد آرامتر نسبت به مدل های هوادهی
اساس کمپوست سازی معلق یک بشکه یا استوانه است که برای چرخش روی یک محور بالارفته قرار گرفته است و یا روی پایه ای غلطکی قرار گرفته که چرخش را تسهیل می نماید. استوانه معمولا شامل سیمایی است که مواد کمپوست سازی را در هنگام چرخیدن استوانه، بر می گرداند. بدون این، مواد به سادگی از سمتی به سمت دیگر تکان داده می شوند؛ بی آنکه حتی با وجود چرخش استوانه واقعا چرخش و اختلاطی صورت گرفته باشد. کمپوست سازهای خانگی از استوانه های فولادی یا ظروف مشابه استفاده می کنند که می توانند برای کمپوست سازی عالی باشند.
مدل هایی که روی پایه با یک غلطک ست می شوند دارای این مزیت هستند که می توانند استوانه را خارج از پایه بچرخانند؛ پس استوانه می تواند به جایی بچرخد که می خواهید کمپوست را خالی نمایید. در بعضی مدل ها، پایه به عنوان درست کننده "چای کمپوست" مورد استفاده قرار می گیرد. این کار با جمع آوری مایع زهکشی شده از مواد کمپوستی صورت می گیرد. چای می تواند به عنوان بارور کننده مایع یا اسپری مورد استفاده قرار گیرد. مدل هایی که بالا رفته اند باغبان را قادر می سازند فرغون یا سطل را مستقیما زیر استوانه قرار دهد. کمپوست نهایی براحتی برای حرکت به بستر باغ انتقال داده می شود.

COM P1 0363

کمپوست سازهای معلق هوادهی استوانه ای
نقاط قوت: هوادهی، سرعت فرآیند کمپوست سازی را ازدیاد می بخشد
نقاط ضعف: در بعضی از طرح های کمپوست سازی، میله ها یا ماهیچه هوادهی می تواند دسترسی به هرس های بزرگتر را کاهش دهد.
With some composter designs, aerating spikes or core can reduce access for larger clippings
کمپوست سازهای هوادهی برای این طراحی شده اند که هوا را مستقیما به داخل مواد کمپوستی هدایت نمایند. این امر دارای مزیت افزایش سرعت کمپوست سازی است. در این حالت، باغدارها می توانند بسته های بیشتری را به داخل کمپوست ساز خود چرخش دهند. این امر شما را قادر به استفاده از دستگاه کمپوست ساز کوچکتر می کند، زیرا زمان عملکرد سریعتر است. مدل های مختلف، طرح های متفاوت دارند که باعث می شود کار هوادهی آن ها بهتر صورت گیرد.
کمپوست ساز ای زد ویزارد از پلاستیک بازیافتی( تصویر بالا) ساخته شده است و برای توزیع از روش ساده ای استفاده می کند: جهت هوادهی از الگویی از سوراخ ها استفاده می شود که در انتهای کمپوست ساز قرار گرفته اند. بعضی وقت ها آن ها نیاز دارند که از یک میله باریک استفاده کرده و مواد چسبناک و روغنی و کثیف خود را پاکسازی نمایند.
دیگر مدل ها از میله های مجوف استفاده می کنند تا با پرتودهی به داخل، هوادهی مرکزی را فراهم آورند. این میله ها موادی که استوانه می چرخاند را تجزیه هم می کنند. هرس های بزرگتر ممکن است بین میله ها بچسبند. برای این نوع کمپوست ساز، اطمینان حاصل نمایید که هرس های بلند یا اسکلت های گیاهی را قبل از وارد کردن به استوانه خرد کرده اید.
در تجربه ما، بهترین طرح های کمپوست سازی بهترین هستند.
In our experience, the simplest aeration designs are best, with nothing to break.

COM P2 0363

COM P3 0363

کمپوست سازهای معلق دو محفظه ای
نقاط قوت: فرآیند سریع کمپوست سازی؛ راحتی دسترسی به کمپوست نهایی
نقاط ضعف: گرانتر از مدل های تک محفظه ای
طرح دو سطلی، یک تقرب مختلف جهت برآورده کردن امکان استفاده مستمر از کمپوست دارد. دو سطل پهلو به پهلو قرار گرفته اند و تشکیل یک استوانه چرخان منفرد را داده اند. با وجود اینکه هر سطل کمی کوچکتر از دیگر مدل های کمپوست سازی است، اجزای کاملا عایق بندی شده از گرمای تولیدی توسط مواد در حال فساد حفاظت می کنند و این به میزان زیادی سرعت انجام فرآیند را ازدیاد می بخشد. این امر همچنین به شما اجازه اضافه کردن زائدات غذایی به یک محفظه را می دهد، در حالی که دیگری در حال کمپوست سازی است. کناره ها منافذ توری دارند که هوادهی هر محفظه را فراهم می آورد.
مدل های قدیمی تر کمپوست سازهای معلق دو سطلی یک در منفرد داشتند که هر دو سطل را پوشش می دادند. مدل های جدیدتر درهای جدا برای هر محفظه دارند. این مهم است، زیرا شما می توانید مستقیما استوانه را روی یک فرغون یا سطل بچرخانید و فقط کمپوست نهایی را در آن خالی نمایید.
کیفیت لولاهای در در این طرح مهم است. یک برند( که ما از آن خرید نمی کنیم) لولاهای ارزانی دارد که از لحاظ عملی ضعیف نشان می دهد. به قالب فلزی هم نگاه کنید که دوام اضافی را برای عمر طولانی کمپوست ساز فراهم می کند.
بعضی از مدل های بزرگتر کمپوست سازهای معلق دو محفظه ای یک دستگیره هندلی چرخ دنده ای دارند که چرخاندن استوانه را تسهیل می کنند.
نکات کمپوست سازی معلق و سوالات مکررا پرسیده شده
در زیر، عمومی ترین سوالات مرتبط با کمپوست سازهای معلق و جواب هایشان و بعضی نکات حاصل از تجربه خودمان را آورده ایم:
بزرگی کمپوست سازی که باید بخرم چقدر است؟
مدل های 7.5 فوت مکعبی مناسب یک خانواده 4 نفره هستند. اگر در یک خانواده بزرگتر زندگی می کنید، یا اگر باغ یا حیاط کوچک دارید، مدل 9.5 فوت مکعبی مناسبتر است. برای خانواده های بزرگتر، مدارس، رستوران ها یا مردمی با باغ های سبزی و یا باغچه های بزرگ، مدل های بزرگتری همانند کمپوست ساز ای زد ویزارد( یا معلق) یا یک ائروبین 15 فوت مکعبی( یک سطل ایستاده) مناسب است.
بعضی کمپوست سازها بطور عمودی روی محور قرار گرفته اند، در حالی که دیگران بطور افقی بالا برده شده اند. کدام بهتر است؟
محور مرکز چرخش است، و کمپوست سازهایی که مواد آن ها نزدیکتر به محور است( آن ها که افقی بالا برده شده اند) راحت تر به چرخش در می آیند. هرچند، کمپوست سازهای دارای مواد دور از محور مرکزی ممکن است در هنگام پر بودن سخت تر به گردش در بیایند، هنگام چرخش استوانه محتویات بهتر مخلوط می شوند. هر دو طرح کار می کنند. انتخاب به اولویت شما بستگی دارد.
آیا من باید کمپوست ساز را در برابر نور مستقیم خورشید بگذارم؟
به نظر می رسد قرار دادن کمپوست ساز در برابر آفتاب داغ کاری منطقی باشد. این کار باعث می شود مواد داخل کمپوست ساز گرمتر بوده و سریعتر تجزیه گردند. با این حال، بهترین توصیه این نیست. اگر کمپوست ساز پلاستیکی باشد، حتی کمپوست سازهای وظیفه سنگین دارای دیواره ضخیم، ما توصیه به قرار دادن در سایه یا آفتاب جزیی می کنیم. این به خاطر این است که آفتاب داغ می تواند پلاستیک را کج و کوله نماید و در، کلا، براحتی باز و بسته نشود. همچنین، بعضی از مردم متذکر شده اند که رنگ پلاستیک ممکن است بعد از قرار گیری طولانی مدت در برابر آفتاب داغ رنگ پریده یا لکه دار شود. اگر بدرستی از کمپوست ساز استفاده کنید، با اختلاط نسبتا متناسب کربن و ازت، واحد درزگیری شده حرارت کافی برای کمپوست سازی موثر ایجاد خواهد نمود.
چقدر باید کمپوست ساز معلق را بچرخانم؟
حدود 3 تا 4 چرخش هفتگی مناسب است. ما هر بار که زائدات آشپزی را در داخل کمپوست ساز خالی می کنیم، به کمپوست ساز معلق خود یک یا دو چرخش می دهیم. این معمولا دو بار در هفته می شود.
کمپوست ساز من برای چرخاندن خیلی سنگین است
مطمئن باشید که کمپوست ساز خود را روی سطح زمین سفت، ست کرده اید. در صورت نیاز می توانید از بلوک ها یا سنگ های پاسیو استفاده نمایید. وقتی محور افقی باشد و وزن بطور یکنواخت توزیع شده باشد، معمولا چرخش آسانتر انجام می گردد. باغداران مسن تر و مردم دارای محدودیت قدرت، ممکن است چرخاندن یک کمپوست ساز پر را مشکل ببینند. در این موارد، ما پیشنهاد می کنیم که کمپوست ساز را در اندازه دو سوم پر کنید و سپس اجازه دهید که بسته نهایی شود.
آیا من باید آب به کمپوست خود اضافه کنم؟
در اغلب موارد، نه! کمپوست باید مرطوب باشد و خیس نباشد. معمولا رطوبت کافی در خرده های غذا و هرس های باغی هست و اضافه کردن آب ممکن است با سرد کردن توده، زمان کمپوست سازی را طولانی نماید. حتی برای بعضی باغدارانی که می خواهند "چای کمپوست" بگیرند و از آن به عنوان کود مایع استفاده کنند ممکن است اضافه کردن آب بهترین انتخاب نباشد. بد نیست در این باره کامنت های ما در باره "چای کمپوست" را ببینید. اگر در محیط خیلی خشک زندگی می کنید، اضافه کردن مقداری آب ممکن است مفید باشد. در این مورد هم آب را فقط در محدوده مقادیر کافی اضافه کنید و اجازه ندهید توده خیس شود.
کمپوست من لجنی و خیس است و به نظر نمی رسد در حال کمپوست سازی باشد.
این یک مورد خیلی عمومی است؛ به ویژه در طی زمستان و در نواحی سردتر کشور. راز توده کمپوست سالم، نگهداری تعادل کاری بین مواد غنی از نیتروژن و مواد غنی از کربن است.( برای اطلاع بیشتر اینجا را کلیک کنید) در زمستان، ما اضافه کردن خرده های آشپزی و غذا و دیگر مواد غنی از نیتروژن( به عنوان هرس های چمن) را نگه می داریم، اما برگ های خشک و دیگر مواد خشک براحتی در دسترس نیستند. اختلاط مواد خشک غنی از کربن کمک خواهد کرد که رطوبت توده کمپوست بازیابی گردد. برای آگاهی بیشتر باید یاد بگیرید که چطور کمپوست خمیری را تثبیت نمایید.
چطور می توانم مواد تازه را اضافه کنم؛ در حالی که بسته را برای نهایی شدن نگه می دارم؟
به مجرد اینکه کمپوست شما در حدی که مایل هستید پر می شود، مثلا تا نقطه ای که هنوز چرخانیدن آن آسان است، اضافه کردن مواد تازه را متوقف نمایید تا بسته تازه انجام شود و کمپوست نهایی بتواند تخلیه شود. این ممکن است یک دوره 2 تا 3 هفته ای باشد. در طی این زمان، مواد تازه برای کمپوست می تواند در سطل زباله یا ظرف مشابه ذخیره گردد. این امر پیامد کمپوست سازهای مستمر یا با سطل دوگانه نیست.
ایا نیاز به استفاده از استارتر کمپوست دارم؟
استارتر های کمپوست برای آغاز لگدزنی به فرآیند مفید هستند، ولی وجود آن ها الزامی نیست. برای بارگذاری بعدی، کمی از کمپوست نهایی یا نیمه نهایی را به عنوان "استارتر" باقی بگذارید. شما همچنین می توانید مقداری خاک باغ به کمپوست ساز اضافه کنید تا آغازگر فرآیند باشد.
بعضی از کمپوست کننده ها دارای پایه ای هستند که "چای کمپوست" جمع می کنند. آیا این مفید است؟
قطرات مایع حاصل از مواد کمپوست شونده می توانند جمع آوری شده و به عنوان "کود" مورد استفاده قرار گیرند. شکل و شمایل بعضی از کمپوست سازهای معلق به گونه ای است که امکان جمع آوری "چای کمپوست" را می دهند. هرچند، از آنجا که پایه چای در ته و نزدیک زمین است، قرار دادن سطل در زیر شیر می تواند مشکل باشد. این مدل ها نیاز دارند که به کمک پایه در سطح بالاتر از زمین آورده شوند یا خرطومی کوتاه چسبیده به شیر داشته باشند. راه دیگر برای جمع آوری چای کمپوست این است که به سادگی و با کمک بیل مقداری کمپوست را داخل سطل بریزیم و آن را با آب پر کنیم. بعد آن را پوشش دهیم و چند روزی کنار بگذاریم.
کجا کمپوست سازهای معلق را پیدا کنم؟
بهترین مکان خرید کمپوست های معلق خریدهای "آن لاین" است. این به خاطر این است که مغازه هایی که کمپوست سازهای معلق را می فروشند احتمالا یکی دو مدل بیشتر ندارند. بعضی از مغازه های گروه های تخصصی ندارند و بعضی هایشان تجربه کپوست سازی، هرگز، نداشته اند. این ها باعث می شوند که شما توصیه های خوبی نگیرید.
منابع آن لاین، مانند ارت ایزی، محدوده گسترده ای از کمپوست سازهای معلق دارند. همچنین، به خاطر اینکه ما تجربه واقعی استفاده از این کمپوست سازها را داریم، ما فقط مدل هایی را به عنوان موجودی داریم که نتایج خوبی برای مصرف کننده خواهند داشت. خانواده ما بیش از 30 سال سابقه کمپوست سازی داشته است و ما خاطراتی با توده های باز، سطل های کمپوست، کمپوست سازهای معلق، سطل های بزرگی همانند آئروبین، آغل های خیلی بزرگ مدل مزرعه کمپوست داشته ایم.
هزینه انتقال یک فاکتور در خرید آن لاین است و این تا اندازه ای با عدم موجودیت مالیات بر ارزش افزوده جبران می شود. بعضی از کمپوست سازها بدون هزینه انتقال جابجا می شوند که ایده آل فروشگاه هایی است که می خواهند کمپوست ساز جدید عرضه نمایند.
از مغازه آن لاین ارت ایزی دیدن فرموده و کمپوست سازهای معلق، سطل ها، منابع کمپوست را ببینید.

در صورت تمایل به سفارش و خرید سطل های کمپوست ساز خانگی معمولی( پاسیویی یا بوکاشی) می توانید با ما تماس بگیرید!

صفحه نخست