نیم نگاه


midanidVERY

 5comver0007

 09122039437       09224055895         02188331528

نکته بسیار مهم: به دلیل مشکل کوچک بوجود آمده در تولید کمپوست ساز بوکاشی، تا اول خرداد 1403 سفارش این نوع سطل را متوقف ساخته ایم. ضمن پوزش از علاقمندان به خرید این مژده را می دهیم که در جهت جبران خسارت، قیمت ها تا پایان خرداد ثابت خواهند ماند.

 

HUOS TOTAL

RUMI4

کمپوست سازی بوکاشی: هر چیزی که می خواهید بدانید!


یک سیستم کمپوست سازی بوکاشی یکی از ساده ترین روش هایی است که زائدات غذایی را مستقیما از لندفیل ها دور نگه داشته و بهبود دهنده خاک ارزشمندی تولید می کند که می تواند به عنوان کود در خاک مورد استفاده قرار گیرد.
جامعه "بیوم" عاشق این نوع کمپوست سازی است و موفقیت های باور ناپذیر آن را مشاهده نموده است. با کمک به کمپوست ساز شهری، اما ظرف سبزی رسی جدیدش را دید که به لوم خاکی تیره تبدیل شده است. نگاه اخیر او را بخوانید.


من نمی توانم به اندازه کافی در باره سیستم کمپوست ساز شهری صحبت کنم. ما چند سال قبل به یک خانه نوساز رفتیم و من خواستم سیستم کمپوست سازی داشته باشم که با وجود یک بچه جدید کار کند( نه خیلی پیچیده، نه خیلی سنگین) من یک سطل کوچک آشپزخانه گرفتم و ما کاملا خوب و منظم شتاب دهنده کمپوست را اسپری کردیم. قبل از آنکه کاملا پر شود دو هفته ای زمان برد. بعد نیاز به دفن در گلدان سبزی احساس گردید. میکروارگانیزم های اسپری شتاب دهنده خرده ها و ضایعات غذایی را جوری که باور نمی کردم تجزیه نمودند. من فقط محتویات سطل را در اطراف و در سوراخ های متوالی دفن کردم و بطور فزاینده ای خاک لومی را خاکی غنی یافتم؛ وقتی که به مکان نخستین خرده های دفن شده برگشتم. اسپری برای سال ها ماندگاری دارد. سه سال بعد، من اکنون فقط به خرید بطری پر کردن مجدد ثانوی فکر می کنم. بطری اسپری اولیه و سطل هنوز خوب جلو می روند. گلدان سبزی تولیدی خوبی دارد و من گاهی شگفت زده سبزیجات حاصل از بذرهای خرده ها می شوم.( پس مثلا شاید برای شما بهتر باشد که آن را در جایی که کدو تنیل تصادفی نمی خواهید حفر نکنید)
از آنجا که خیلی از شما علاقمند به کمپوست سازی استایل بوکاشی هستید، ما جواب اغلب سوالاتی که در این باره پرسیده می شوند را یکجا می دهیم. پس در اینجا جواب هر چیزی که می خواهید در باره بوکاشی را بدانید خواهید گرفت.

BOK p1 0332

سطل بوکاشی چیست؟


یک سطل بوکاشی یک سطل کوچک کمپوست کننده طراحی شده برای تبدیل زائدات غذایی به کمپوست مغذی و خاک ساز است. آن به اندازه کافی کوچک است تا با آشپزخانه یا دیگر جاهای راحت خانه شما فیت شود. بو نمی دهد، حشرات را جلب نمی کند، استفاده راحت دارد و کمک می کند که زائدات غذایی فرستاده شونده به لندفیل ها کاهش یابند.
بوکاشی یک روش کمپوست سازی طبیعی است که از باکتری های مفید، تحت نام میکروارگانیزم های موثر، استفاده می کند تا زائدات غذایی را تخمیر کند و در ضمن تولید بوی مشمئز کننده حاصل از فساد غذا را ننماید. ماده آلی تا 10 بار سریعتر از کمپوست سازی پشته ای سنتی تجزیه می شود.
از این فرآیند، شما ماده آلی تخمیر شده بارگذاری شده با مواد آلی به دست می آورید که باید در خاک حفر شود تا تجزیه کمپوست کامل شود. در این فرآیند مایع غنی از میکروارگانیزم به دست می آید که در زهکش ها تخلیه می شود و یا می تواند به عنوان کود مایع مصرف گردد.
باکتری های بوکاشی یا بصورت مخلوط دانه ای و یا بصورت اسپری مایع در سطل ریخته می شوند.


از چه لحاظی سیستم های کمپوست ساز شهری و بوکاشی مختلف هستند؟


اختلاف اساسی بین بوکاشی و کمپوست ساز شهری اندازه سطل و مخلوط حامل مورد استفاده است. هر دو سیستم یک سطل پلاستیکی و در دارند و یک دریچه در کف سطل و یک شیر.
اندازه
سطل بوکاشی تقریبا 19 لیتر زائدات غذایی را نگهداری می کند.
کمپوست ساز شهری تقریبا 16 لیتر را نگه می دارد؛ البته استایل های 6 لیتری کوچکتر هم وجود دارند.
اختلاط بوکاشی
بوکاشی، غله/ خاک اره است و از یک مخلوط میکروارگانیزم های بوکاشی طراحی شده بطور ویژه بهره می برد که شامل باکتری های اسید لاکتیک، مخمرها، باکتری های فتوسنتز کننده، اکتینومایست و قارچ ها می باشد.
کمپوست ساز شهری، یک اسپری مایع است و از محیط کشت های میکروارگانیزم های موثر استفاده می کند.
باکتری های میکروارگانیزم های موثر کمپوست ساز شهری در آزمایشگاه ساخته شده اند و همچون وگان ها از محصولات حیوانی استفاده نمی کنند. مخلوط بوکاشی ممکن است شامل محتویات مشتق شده از حیوانات باشد؛ پس در این لحظه مناسب وگان ها نیست.
بعضی از مردم یکی را به دیگری ترجیح می دهند. مایع توزیعی فضای کمتری را اشغال می کند و نسبت به کرم ها و حشرات حساسیت کمتری دارد( فقط مشکل وقتی وجود دارد که غله در ظرف در بسته نگهداری نشده باشد) دیگران غله را ترجیح می دهند، زیرا خشک است و در بطری پلاستیکی هم نیست.
هر دو اختیار خیلی خوب هستند. آن ها کاری که باید را انجام می دهند.


چطور از سطل بوکاشی استفاده کنیم؟


سطل بوکاشی استفاده آسانی دارد. فرآیند یکسانی برای بوکاشی و کمپوست ساز شهری مورد استفاده قرار می گیرد.
در سطل بوکاشی را بردارید و زائدات غذایی اضافه کنید.
برای هر یک فنجان زائدات، یک قاشق غذاخوری مخلوط بوکاشی بپاشید و یا 3 تا 5 اسپری از شتاب دهنده کمپوست ساز شهری را اسپری نمایید. بعد در سطل را مجددا در سر جای خود قرار دهید.
در گذاشتن در سطل دقت نمایید تا در خوب بسته شده و هوابند و محکم باشد.
هر زمانی که زائدات بیشتری به سطل اضافه می کنید زائدات را با استفاده از چیزی مثل فنجان یا له کننده سیب زمینی فشار دهید. مهم است که اکسیژن مواد را تا جایی که مهم است خارج نمایید.
زهکشی زمان بندی شده مایع بوکاشی از شیر( باید بتوانید ظرف یک هفته از آغاز به کار افزودن زائدات شروع به زهکشی مایع نمایید) شما می توانید از مایع رقیق شده برای باروری گیاهان استفاده کنید؛ 2 قاشق چایخوری مایع برای هر لیتر آب( برای بیش از یک روز یا چنین مدتی ذخیره سازی نکنید) شما می توانید از مایع رقیق نشده برای تمیز سازی زهکش ها استفاده کنید.
این فرآیند را تا زمانی که سطل بوکاشی پر می شود جلو ببرید. به مجرد اینکه سطل پر شد، زائدات آماده دفن می شوند.
اگر دو سطل بوکاشی دارید، فرآیند را دوباره با سطل دوم شروع کنید و محتویات سطل اول را رها کنید تا تخمیر قبل از دفن برای چند هفته ادامه یابد. زهکشی مایع بوکاشی را بصورت زمان بندی شده و مرتب ادامه دهید.


چطور زائدات را دفن کنیم؟
برای دفن زائدات، یک سوراخ در باغتان حفر کنید. سوراخ فقط نیاز به 20 تا 25 سانتیمتر عمق دارد. وقتی کمپوست تازه دفن می شود اسیدی است، ولی خنثی سازی بعد از 7 تا 10 روز انجام می شود. بهترین کار این است که دو هفته قبل از کاشت منتظر بمانید.

 

آیا من نیاز به شستن سطل بوکاشی دارم؟
سطل بوکاشی خود را پس از هر بار استفاده با استفاده از تمیز کننده طبیعی یا آب ساده بشویید. اگر از تمیز کننده استفاده می کنید، اطمینان داشته باشید که آن را خوب با آب آبکشی کرده اید، زیرا در آینده ممکن است باقیمانده روی غله بوکاشی یا اسپری تاثیر بگذارد.
پاک کننده های شیمیایی خشن توصیه نمی شوند.


در سطل بوکاشی چه می توانم بگذارم؟
شما می توانید تمام زائدات غذایی تولیدی را در سطل بوکاشی بگذارید. استثناها عبارت از استخوان های بزرگ، مایعات و غذایی که الان کپکی است می باشند.
تمام خرده های میوه و سبزی، مرکبات، گوشت، ماهی، لبنیات، تخم مرغ، نان، تی بگ های غیر پلاستیکی و غذاهای بسته بندی شده می توانند اضافه شوند.

BOK p2 0332
مخلوط بوکاشی از چه چیز ساخته شده است؟
مخلوط بوکاشی از مخلوط میکروارگانیزم های بوکاشی طراحی شده بطور ویژه درست شده و شامل باکتری های اسید لاکتیک، مخمرها، باکتری های فتوسنتز کننده، اکتینومایست ها و قارچ ها می باشد. آن شبیه خاک اره یا غله به نظر می رسد.
کمپوست ساز شهری شامل محیط کشت های میکروارگانیزم های موثر می باشد؛ ثبت اختراع نمونه اولیه فناوری میکروارگانیزم های موثر توسط پروفسور تروهیگا صورت گرفته است. اسپری کمپوست ساز شهری، وگان است.


چطور از مخلوط بوکاشی استفاده کنم؟
برای هر فنجان زائدات، یک قاشق غذاخوری مخلوط بوکاشی یا 3 تا 5 اسپری از اسپری شتاب دهنده کمپوست کننده شهری اضافه کنید.
استفاده خیلی زیاد نسبت به استفاده خیلی کم ارجح شمرده می شود.

BOK p3 0332
چه مدت طول می کشد تا سطل پر شود؟
بستگی به این دارد که چقدر خانه شما بزرگ باشد و چقدر زائدات غذا تولید کنید. یک خانواده 4 نفره که نسبتا در تولید زائدات محافظه کار است در مدت 3 تا 4 هفته بوکاشی خود را پر می کند.


آیا زائدات در داخل سطل کمپوست می شوند؟
زائدات در سطل بوکاشی تجزیه نمی شوند. زائدات داخل سطل تخمیر شده و حجم را کاهش می دهند؛ بطوری که محتویات زائد افت می کند. تجزیه کامل زائدات و فرآیند کمپوست وقتی اتفاق می افتد که دفن داخل خاک صورت گرفته باشد.


آیا سطل بوکاشی بو می دهد؟
وقتی ایمنی در وجود داشته باشد بویی به مشام نخواهد رسید. پس می توانید آن را در خانه نگهداری نموده و هیچ بویی استشمام نکنید.
وقتی در زائدات را باز می کنید، بوی ترشی به مشام می رسد؛ بویی شبیه ترشی یا سرکه سیب. بعضی از مردم این بو را دوست ندارند و برخی آن را نامطبوع نمی یابند.
این بو یک بوی گندیدگی نیست.
اگر بوی گندیدگی به مشام شما برسد، وقت آن است که زائدات را بیرون آورده و در باغ دفن نمایید. سطل را تمیز کرده و از نو شروع کنید.
یک سیستم بسته به سوی گندیدگی و فساد پیش می رود و بویی که واقعا بد است به محتویات، آب و هوا، خطای انسانی( میکروب های خیلی کم، ظرفی که هوابند نیست، عدم زهکشی مایعات) و شانس مربوط است.
مهم است اجازه ندهید که مایعات برای مدت طولانی در کف ظرف بمانند. شما ممکن است، به ویژه در ماه های گرم، احتیاج داشته باشید مایع را هر چند روز یکبار خالی کنید. اگر مایع ته نشین شده را به مدت طولانی رها کنید ممکن است موجبات گندیدگی و فساد آن را فراهم آورید.


آیا حشرات و موش ها جذب خواهند شد؟
اطمینان داشته باشید که در بوکاشی در تمام زمان ها ایمن است و مایع را برای اجتناب از جلب موش ها و حشرات بطور مکرر زهکشی می کنید.
اگر از بوکاشی غله ای یا دانه ای استفاده می کنید، آن را در ظرف هوابند با در ایمن نگهداری نمایید.
وقتی زائدات را در باغ دفن می کنید، دفن عمیق تر را بهتر ببینید. این کار برای این است که جونده ها کار حفاری را خوب صورت می دهند. ما توصیه می کنیم که آن را با حداقل 20 سانتیمتر خاک پوشش دهید.


آیا استفاده بچه ها از سطل بوکاشی ساده است؟
برای بچه ها، یک سطل بوکاشی استفاده راحت دارد تا کمپوست تولید شده و به کار باغ بیاید. در حالی که آن ها ممکن است نیاز به یک بالغ داشته باشند تا در سطل را بردارند و بگذارند، بچه ها هنوز می توانند خرده های غذا را اضافه کنند و در ضمن از اسپری شتاب دهنده و مخلوط بوکاشی استفاده کنند. آن ها می توانند در دفن زائدات، زهکشی مایع و بارور ساختن گیاهان یار و یاور شما باشند.


از مایع بوکاشی برای چه می توانید استفاده نمایید؟
دو راه برای استفاده از مایع بوکاشی وجود دارد:
1- کوددهی و بارور سازی گیاهان: از دو قاشق چایخوری مایع برای هر لیتر آب استفاده کنید.
2- زهکش ها را تمیز نگه دارید: مایع را داخل زهکش ها بریزید. باکتری های مفید حاضر در مایع کار می کنند تا زهکش را تمیز نگه دارند.
مایع را در خارج از سطل برای بیش از یک روز یا چیزی در این مایه ها نگهداری نکنید. اگر نیاز به بارور کردن گیاهان ندارید، آن را رقیق کرده و به یک دوست بدهید یا روی یک نوار طبیعی بریزید.


هر چند وقت یکبار باید کار زهکشی صورت گیرد؟
مهم است که به مایع بوکاشی اجازه ندهید برای مدت طولانی باقی بماند. شما می توانید از مایع حاصله استفاده کرده و چند بار در هفته از آن برای تمیز سازی و پاک نمودن زهکش ها استفاده کنید. در آب و هوای گرمتر متوجه این خواهید شد که سطل بوکاشی مایع بیشتری تولید می نماید.


مایع بوکاشی شبیه چه باید باشد؟
مایع بوکاشی رنگ پرتقالی خواهد داشت و بوی میوه یا شبیه سرکه می دهد. در آن رشته های شناور سفید قارچی موجود بوده و یا بر روی آن پوشش نازک سفید دیده خواهد شد. مایع دارای بوی گند نباید برای استفاده گیاهان مصرف شود و بهترین کار این است که این مایع را در زهکش ها بریزید. این ماده زهکش ها را تمیز نگه خواهد داشت.


آیا سطل بوکاشی فیت زیر سینک است؟
بستگی به این دارد که سطل بوکاشی داشته باشید یا کمپوست ساز شهری و اینکه فضای زیر سینک شما تا چه اندازه بزرگ باشد.
شما می توانید اندازه های مختلف را در زیر ببینید.
کمپوست ساز شهری: 6 لیتر؛ دارای ارتفاع 26 سانتیمتر
کمپوست ساز شهری اندازه معمولی: 16 لیتر؛ 40 سانتیمتر ارتفاع
سطل بوکاشی: 19 لیتر؛ 45 سانتیمتر ارتفاع
بعضی از مردم ممکن است بخواهند آن را زیر سینک فیت کنند؛ در حالی که دیگران ممکن است نیاز داشته باشند آن را در گاراژ گذاشته و یا در جای راحتی با دسترسی آسان قرار دهند.

BOK p4 0332
آیا می توانم سطل بوکاشی خود را بیرون بگذارم؟
شما می توانید سطل بوکاشی خود را در جای خنک و سایه و دور از نور خورشید نگهداری نمایید.


کپک یا قارچ سفید در سطل بوکاشی من رشد می کند. باید به آن اهمیت بدهم؟
یک قارچ کتان مانند سفید که در روی زائدات بوکاشی شما تشکیل شده است نشانه این است که فرآیند خوب کار می کند. این امر نشان می دهد که میکروب ها دارند کارشان را انجام می دهند و تخمیر به گونه بایسته جلو می رود. نیازی نیست که چیزی را در باره آن مد نظر قرار دهید.
قارچ خیلی تیره یا سیاه را مورد توجه قرار دهید. این نشانه خوبی نیست و شما نیاز دارید فرآیند را از نو آغاز کنید. یک سوراخ حفر کرده و خرده ها را در آن دفن کنید. سطل را با شوینده طبیعی خوب شسته و کار را دوباره آغاز نمایید. در جایی که این خرده ها را دفن کرده اید چند هفته منتظر بمانید و بعد کار کاشت را انجام بدهید.

 

چه کنم؛ اگر نشتی اتفاق بیفتد؟
جایی که شیر به سطل پلاستیکی پیچ خورده است و اطراف آن تنها جاهایی هستند که شما ممکن است علایمی از نشت ملاحظه نمایید. جدا از آن، خود سطل یک قالب پلاستیکی یکپارچه است. معمولا وقتی شیر و واشرها خوب پیچانده شوند این نشت ها مرتفع می گردند. گاهگاهی مشکل شیر ایراددار هم هست که در این موارد شیر را عوض می کنند.


آیا در خوب سفت می شود؟
هر دو سطل خوب سفت می شوند و وقتی با دقت استفاده شوند حالا، حالاها کار می کنند. درهای سطل های بوکاشی از پلاستیک های قابل انعطاف تر درست شده اند و گاهی در اثر استفاده طولانی مدت ترک می خورند. با این حال، ما درهای در دسترس برای خرید را جایگزین می کنیم. اگر ترک خوردگی در سال اول اتفاق بیفتد، ما آن را جایگزین می کنیم. همانند هر چیزی، به دقت آن را بلند کنید و آن را پاره نکنید.


چطور سطل بوکاشی را خالی کنم؟
یک سوراخ به عمق تقریبی 20 تا 25 سانتیمتر حفر کنید. در یک باغ تثبیت شده، حفاری را در اطراف گیاهان و دور از ریشه گیاهان جوان انجام دهید. زائدات را تا نوک سوراخ آورده و آن را با خاک پوشش دهید. کمپوست در ابتدای دفن اسیدی است و پس از 7 تا 10 روز خنثی می شود. قبل از کاشت بهتر است تا دو هفته منتظر بمانید.


من حیاط یا باغ برای دفن زائدات ندارم. چه می توانم بکنم؟
اگر پاسیو یا بالکن دارید، زائدات را در گلدان دفن کنید. آن را با خاک یا مخلوط گلدانی بپوشانید و چند هفته ای صبر کنید تا به خاک گلدانی حتی مغذی تر از مخلوط گلدانی تبدیل شود. چند هفته بعد از دفن زائدات، گیاهان و سبزیجات را در گلدان بکارید.
به دیگر گونه، زائدات بوکاشی را در اختیار همسایه، عضو خانواده، دوست یا یک باغدار که دوستدار آن است قرار دهید.


اگر تپه کمپوست در حیاطم نداشته باشم چه؟
شما نیاز به تپه کمپوست بیرونی ندارید. به سادگی زائدات را در باغ دفن کنید. اگر باغ ندارید، از دوست یا یکی از بستگان و یا یک باغبان بپرسید که آیا دوست دارند از بوکاشی شما برای بهبود خاک خود استفاده کنند.


آیا سطل بوکاشی واقعا کار می کند؟


بله! استفاده از سطل بوکاشی یک راه کارآمد و آسان است که مقدار زائدات غذایی خانه شما که به لندفیل ها فرستاده می شود را کاهش می دهد و در طی فرآیند ایجاد یک بهبود دهنده خاک و کود ارزشمند می نماید.
و اگر از دستورالعمل بالا استفاده کنید، بدون صرف زمان در مسیر تولید تخمیر موفق گام خواهید گذاشت.


چند سطل بوکاشی را یک خانه دار نیاز دارد؟
در نظر داشته باشید که وقتی یک سطل بوکاشی پر می شود، به دو هفته زمان برای تخمیر نیاز دارد و پس از طی این مدت دفن خواهد شد. در طی این مدت شما نخواهید توانست زائدات را به آن اضافه کنید.
با در نظر گرفتن این موضوع، حداقل دو سطل برای هر خانوار ایده آل است. در این حال شما می توانید یکی را در حال استفاده قرار دهید، در حالی که دیگری در حال طی زمان دو هفته ای برای تخمیر است. اگر یک خانه بزرگ دارید یا زائدات غذایی زیادی تولید می کنید، ممکن است به سه تا نیاز داشته باشید.


می توانم زائدات حیوان خانگی را به سطل بوکاشی اضافه کنم؟
نه! به هیچ وجه! فکرش را هم نکنید! به زائدات حیوانات خانگی اجازه داده نشده که وارد سطل بوکاشی شوند.
برای زائدات حیوانات خانگی، از سیستم زائدات حیوانات خانگی بوکاشی انزوپت استفاده کنید. زائدات سگ، گربه، خرگوش و خوکچه هندی می توانند به سیستم انزوپت اضافه شوند و به سرعت تجزیه گردند.


آیا بیمه دارد؟
پوششی برای بوها وجود ندارد.


جهت خرید "بوکاشی ایرانی"اینجا را کلیک کنید

صفحه نخست